ایران ـ ترکمنستان؛ ساعت 15 امروز در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند

حمله به طلسم 22 ساله

تیم ملی فوتبال برای صعود مستقیم و بی‌دردسر به مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی باید در گروه خودش صدرنشین شود، عنوانی که فعلا با یک بازی بیشتر در اختیار عمانی‌ها قرار دارد. همین کافی است تا بازی امروز ایران و ترکمنستان برای کی‌روش و شاگردانش از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد.
کد خبر: ۸۵۵۳۴۶

ساعت 15 امروز، تیم ملی در پنجمین بازی خود در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 و همین‌طور جام ملت‌های 2019، به مصاف ترکمنستان می‌رود. این تیم که در آخرین رده‌بندی فیفا با ۳۴ پله صعود در رده ۱۲۱ دنیا قرار گرفت و اختلافش با ایران را به ۷۸ پله رساند، به ظاهر حریف آسانی برای تیم ملی به شمار می‌رود، اما سابقه بازی‌های دو تیم این را نشان نمی‌دهد.

تیم‌های ملی ایران و ترکمنستان تاکنون هفت بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که حاصل آن دو پیروزی برای ایران، سه تساوی و دو برد برای ترکمنستان بوده است. نکته جالب اینجاست که هر دو پیروزی تیم ملی به دو بازی اول آنها با یکدیگر برمی‌گردد؛ بازی‌هایی که خرداد ماه 1372 در چارچوب تورنمنت دوستانه اکو برگزار شد. بعد از آن طی 22 سال، پنج تقابل بعدی را یا ترکمستانی‌ها برده‌اند یا بازی مساوی شده است. آخرین آنها به تساوی دور رفت مقدماتی جام‌جهانی 2018 برمی‌گردد که تیم جوان کی‌روش در ترکمنستان غافلگیر شد و با تساوی یک ـ یک به تهران برگشت.

سوای این سابقه، جدول گروه هم حکایت از حساسیت این بازی دارد. در حال حاضر عمان با یک بازی بیشتر و 11 امتیاز در صدر قرار دارد و تیم ملی با هشت امتیاز در مکان دوم است. این یعنی پیروزی ایران در بازی عقب افتاده، فقط اختلاف سه امتیازی ما با عمانی‌ها را جبران می‌کند و آنچه در سه بازی پایانی تعیین‌کننده خواهد بود، بردهای دو تیم است و تفاضل گلی که می‌تواند در نهایت تیم صدرنشین را به صورت مستقیم به مرحله بعدی بفرستد.

البته فعلا روی کاغذ ترکمنستان و گوام هم شانس دارند؛ دو حریفی که تیم ملی باید طی امروز و سه‌شنبه هفته آینده با آنها روبه‌رو شود. کوچک‌ترین لغزشی از سوی شاگردان کی‌روش می‌تواند وضعیت تیم ملی را برای صعود مستقیم به مرحله بعدی مقدماتی جام‌جهانی به مخاطره بیندازد.

غایبان پرشمار

اما در روزی که بردن ترکمنستان برای تیم ملی از نان شب هم واجب‌تر است، کی‌روش بیشتر از همیشه غایب دارد. امروز سیدجلال حسینی و پژمان منتظری که از مهره‌های اصلی خط دفاعی کا‌ر‌لوس کی‌روش در تمامی دیدارهای گذشته تیم ‌ملی بودند، غایب هستند. علاوه بر این دو مهره ارزشمند، سردار آزمون نیز به دلیل مصدومیتی که در دیدار هفته‌ گذشته روستوف دچار آن شد، عملا بازی مقابل ترکمنستان را از دست داده و هر سه این بازیکنان ممکن است مقابل گوام نیز غایب باشند. در ضمن آندرانیک تیموریان و سعید عزت‌اللهی که روادید گوام آنها دچار مشکل شده است، به کشورهایی که در آن توپ می‌زنند رفته‌اند تا مشکل روادید خود را حل کنند. علاوه بر این مهدی طارمی نیز به دلیل دو اخطاره بودن به بازی مقابل ترکمنستان نخواهد رسید.

کوچونوم: فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است

سرمربی تیم ملی فوتبال ترکمنستان در نشست خبری پیش از بازی تیم‌های ایران و ترکمنستان از رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 گفت: آرزو داریم بتوانیم در بازی برگشت نیز همانند بازی رفت با دست پر از زمین خارج شویم.

آمانگیلیچ کوچونوم افزود:‌ ما می‌دانیم که ایرانی‌ها فوتبال را خیلی دوست دارند و در یک استادیوم صد هزار نفری می‌خواهیم بازی کنیم. بازیکنان ما هم‌قسم شده‌اند که در این بازی نمایش خوبی داشته باشند و دست پر از بازی برگردند.

وی درباره این‌که آیا احتمال دارد تیم ملی ایران را در آزادی شکست دهید، گفت: فوتبال یک بازی پیش‌بینی نشده است و هر نتیجه‌ای احتمال دارد رخ دهد. البته ما یک بازی سخت و مهم برابر ایران خواهیم داشت و باید مقابل یکی از پرقدرت‌ترین تیم‌های آسیا صف‌آرایی ‌کنیم که تیم بسیار هماهنگ و خوبی است.

کی‌روش: نگاهمان به آینده است

سرمربی تیم ملی فوتبال معتقد است جبران دو امتیاز از دست رفته در دیدار رفت مقابل ترکمنستان اهمیت بسیاری دارد.

کارلوس کی‌روش که چهار دروازه‌بان تیم ملی (علیرضا حقیقی، علیرضا بیرانوند، محمدرضا اخباری و سوشا مکانی) را با خود به نشست خبری برده بود، گفت: در دیدار رفت بازی خوبی انجام دادیم، اما فرصت‌های زیادی را از دست دادیم و در بعد هجومی نتوانستیم از ضربات نهایی خود استفاده کنیم. امیدوارم این بار در ورزشگاه آزادی از موقعیت‌هایمان استفاده کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به این که باید به سه امتیاز دیدار مقابل ترکمنستان فکر کنیم، گفت: آنها در بازی رفت نشان دادند که می‌توانند برای ما مشکل‌آفرین باشند، ولی آنچه هم‌اکنون اهمیت دارد این است که باید بازی خوبی را به نمایش بگذاریم و حریف را شکست داده و در صدر جدول قرار بگیریم. نه تنها کسب سه امتیاز که آماده‌سازی برای آینده فوتبال ایران در چنین دیدارهایی مدنظر ماست. همان‌طور که سمت چپ و راست من ملاحظه می‌کنید چهار دروازه‌بان جوان را در تیم ملی داریم که نسل آینده دروازه‌بانی ایران خواهند بود. چند اسم دیگر هم مدنظرمان است که می‌توان به رشید مظاهری اشاره کرد. برگزاری اردوها و بازی‌های مداوم می‌تواند به آماده‌سازی این بازیکنان کمک کند. ما چشم به سه امتیاز بازی پنجشنبه داریم، اما در عین حال نگاه‌مان به آینده است. کی‌روش در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا اتفاقات یک هفته اخیر در روند تیم ملی تاثیرگذار خواهد بود یا خیر گفت: در این باره عذرخواهی می‌کنم و صحبتی ندارم.

برنامه مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ در آسیا

گروه A: امارات ـ تیمور شرقی، فلسطین ـ مالزی

گروه B: تاجیکستان ـ بنگلادش، استرالیا ـ قرقیزستان

گروه C: چین ـ بوتان، مالدیو ـ هنگ‌کنگ

گروه D: ایران ـ ترکمنستان (ساعت15)، عمان ـ گوام

گروه E: ژاپن ـ سنگاپور، افغانستان ـ کامبوج

گروه F: تایلند ـ چین‌تایپه

گروه G:‌ کره‌جنوبی ـ میانمار، لبنان ـ لائوس

گروه H: ازبکستان ـ کره‌شمالی، فیلیپین ـ یمن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها