وعده اختصاص اعتبار حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر با گذشت چند ماه همچنان بلاتکلیف است و مسئولان بلندپایه وزارت نیرو با بی‌تفاوتی مستمر توجهی به تامین خدمات زیربنایی این واحدها نمی‌کنند.
کد خبر: ۸۴۸۱۸۳
مسکن مهر؛ همچنان در انتظار تحقق وعده‌ اعتبار آب و برق

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازفارس،اواسط شهریور ماه سال 93 بود که جلسه‌ای برای تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر با حضور مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.

در این جلسه نوبخت به جهانگیری و سایر مسئولان ارشد وزارتخانه‌ها قول داد دولت 700 میلیارد تومان و وزارت نیرو 300 میلیارد تومان برای تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر تا پایان شهریور 93 پرداخت کنند،البته در این جلسه قول داده شد تا 1000 میلیارد تومان دیگر هم در شش ماهه دوم سال 93 اختصاص یابد.

با گذشت بیش از یک سال از این وعده ها نه تنها این قول‌ها عملی نشد بلکه مسئولان وزارت نیرو نیز به تبعیت از این اقدام دولت همچنان از تامین آب،برق و فاضلاب واحدهای مسکن مهر شانه خالی می‌کنند.

در مهر ماه سال گذشته تخصیص سهم 300 میلیارد تومانی وزارت نیرو از سوی نوبخت ابلاغ شد، اما گزارش ها حاکی از این است که با گذشت بیش از یک سال از این ابلاغیه هنوز از اختصاص اعتبار 300 میلیارد تومان خبری نیست و مشخص نیست وزارت نیرو این مبالغ را در کجا هزینه کرده است.

اگر چه 300 میلیارد تومانی هم که در اوسط مهرماه سال گذشته ابلاغ شد و 1700 میلیارد تومان وعده داده شده از سوی نوبخت را باید به فال نیک گرفت،اما این مبلغ در برابر اعتبار مورد نیاز مسکن مهر برای زیر ساخت‌ها سیار ناچیز است و با مبلغ 5600 میلیارد تومان پیش بینی شده مورد نیاز برای تکمیل آب و برق مسکن مهر فاصله زیادی دارد.

هیات وزیران در شهریور ماه امسال نیز مصوب کرد: مبلغ پنج هزار میلیارد ریال(500 میلیارد تومان) به صورت تملک دارایی سرمایه ای از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، برای احداث و تکمیل فاضلاب با اولویت شهرهای جدید پردیس، گلبهار، صدرا، هشتگرد، پرند و تصفیه خانه پروژه های مسکن مهر در شهرهای جیرفت، پیامبر اعظم بندرعباس،‌ لپویی ورزقان فارس، ولیعصر خوی، گلمان ارومیه، صفادشت تهران‌، مهرگان تبریز و مهرآباد رودهن در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

هر چند بعدا مشخص شد که این مصوبه در حقیقت به روز شده مصوبه سال گذشته است و در اصل آن مصوبه تمدید شده است، اما همین مصوبه نیز هنوز پرداختی برای تکمیل فاضلاب در پی نداشته است.

400 هزار مسکن مهر منتظر تامین آب و برق

حال که شش ماهه دوم سال جاری آغاز شده گزارش ها حاکی از این است که 300 تا 400 هزار مسکن مهر آماده تحویل منتظر تامین آب ، برق و گاز هستند تا واگذار شوند انتظار می رود رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به وعده خود جامه عمل بپوشاند و وزارت نیرو نیز از ردیف اعتباری که برای تامین آب و برق در نظر گرفته برای تکمیل خدمات زیربنایی مسکن مهر نیز استفاده کند.

چیت چیان:خدمات زیربنایی مسکن مهر اعتبار جداگانه می‌خواهد

بی تفاوتی وزارت نیرو اینگونه نمود بیشتری پیدا می‌کند که در حالیکه در بودجه 94 برای وزارت نیرو بابت تامین خدمات زیربنایی آب، برق و فاضلاب اعتبار مشخصی تعیین شده است اما این وزارتخانه حاضر نیست از این ردیف اعتباری برای خدمات زیربنایی مسکن مهر هزینه کند.

این گزارش حاکی است ظاهرا دلیل امتناع وزارت نیرو از عدم اختصاص اعتبار از ردیف بودجه این است که این وزارتخانه انتظار دارد بودجه جدیدی علاوه بر این ردیف بودجه به این وزارتخانه اختصاص یابد.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز به تازگی در پاسخ به این سوال که وزارت نیرو در بودجه 94 ردیف اعتباری برای آب، برق و فاضلاب دارد اما چرا از اعتبارات این ردیف برای تأمین آب و برق مسکن مهر استفاده نمی‌کند، گفت: این ادعای درستی نیست، تمام ردیف‌هایی که مربوط به مسکن مهر است را قانونا نمی‌توانیم جز در مسکن مهر استفاده کنیم.

چیت چیان ادامه داد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم و درخواست کردیم برای تامین آب و برق مسکن مهر 5 هزار و 600 میلیارد تومان نیاز است، پس باید برای تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر باید اعتباری جداگانه اختصاص یابد.

وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که منظور شما این است که اگر اعتباری جداگانه برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر اختصاص نیابد نمی‌توانید به واحدهای مسکن مهر آب و برق برسانید، گفت:به هر حال اگر این 5 هزار و 600 میلیارد تومان درخواستی ما تأمین نشود، ما نمی‌توانیم با سرعت کافی آب و برق مسکن مهر را تأمین کنیم.

با توجه به تاخیر در اختصاص اعتبارات از سوی دولت برای تامین خدمات زیربنایی و عدم تمایل وزارت نیرو برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر به نظر می‌رسد که افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر نیز نتوانسته مسکن مهر را در ریل افتتاح قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها