کارشناسان در گفت و گو با جام‌جم از رویکرد جدید نیروی انتظامی می‌گویند

گردشگران زیر چتر حمایت پلیس

تلاش برای افزایش گردشگران خارجی در کشور وارد مرحله تازه‌ای می‌شود، زیرا آن طور که فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ‌ خبر داده، قرار است پلیس اتباع خارجی در حوزه امنیت گردشگران در سطح تهران ورود کرده و اقدامات مورد نیاز را انجام‌دهد، اما به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری، این نسخه‌ای کامل برای حل مشکلات در حوزه امنیت گردشگران نیست؛ زیرا در کنار چنین برنامه‌هایی باید برای ارتقای امنیت روانی گردشگران نیز تلاش کرد؛
کد خبر: ۸۴۳۷۰۰

موضوعی که دیروز رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد و گفت چرا در برخی از کشورها در دفترچه راهنمای گردشگران باید نوشته شود رانندگی ایرانیان خطرناک است.رونق گرفتن صنعت گردشگری کشور آرزوی مسئولان و شهروندان است، اما برای عملی شدن این آرزو کمتر تلاشی صورت می‌گیرد، برای نمونه هنوز تغییری جدی در بهبود زیرساخت‌های گردشگری کشور ایجاد نشده، بنابراین مشخص نیست اگر به تعداد گردشگران خارجی در کشور افزوده شود، می‌توان خدمات مناسب را به آنها ارائه کرد یا نه؟

یکی از این موارد بحث تامین امنیت گردشگران است که می‌توان آن را به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم کرد. در بخش امنیت درونی شرایط مناسبی در کشور حکمفرماست، این را بیشتر گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند، تائید می‌کنند، اما در بخش امنیت بیرونی مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند قدم‌های مناسبی بردارند، به همین دلیل هنوز بسیاری از گردشگران نسبت به مسائلی مانند بالا بودن تلفات جاده‌ای در ایران احساس نگرانی کرده و برای سفر به کشورمان مردد هستند.

پلیس وارد می‌شود

آن طور که ایسنا گزارش داده حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ‌ دیروز در جلسه‌ای که با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران داشت، اظهار کرد: به پلیس اتباع خارجی ماموریت داده‌ایم تا در حوزه امنیت گردشگران در سطح تهران اقدامات مورد نیاز را انجام دهند، بنابراین تا چند ماه آینده اقدامات خوبی مانند استقرار پلیس در نقاط گردشگرپذیر را شاهد خواهیم بود.

ساجدی‌نیا در دستور کار قرار دادن بحث سرقت از گردشگران و پیگیری آزار و اذیت گردشگران را نیز از مواردی دانست که پلیس امنیت باید به آن توجه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: راهنمایان گردشگری یا هر مجموعه‌ای که به پلیس و میراث فرهنگی گزارش دهند که یک گردشگر در شهر تهران مورد آزار و اذیت، مزاحمت یا حتی سرقت قرار گرفته، در صورتی که شکایت کنند، در اسرع وقت آن را پیگیری می‌کنیم.

رضایی:

تبلیغات منفی علیه ایران سبب نگرانی گردشگران می‌شود، برای رفع این مشکل دستگاه دیپلماسی وظیفه سنگینی دارد و باید واقعیت‌های ایران را به جهان معرفی کند

اما این همه نگرانی کارشناسان حوزه گردشگری نیست، زیرا کشورمان در این خصوص نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر شرایط مناسبی دارد که مورد تائید بسیاری از گردشگران نیز هست.در واقع باید در این میان به فکر ارتقای امنیت روانی گردشگران بود؛ موضوعی که رئیس‌جمهور نیز به آن واکنش نشان داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیروز در همایش طلایه‌داران فرهنگ ترافیک اظهار کرد: چرا در برخی کشورها در دفترچه راهنمای گردشگران باید بنویسند رانندگی ایرانیان خطرناک است و باید در خیابان‌های ایران مواظب بود؟! البته این حرف مبالغه است، ولی کمی هم واقعیت دارد. نظم، توصیه اسلام و قرآن است و ما باید به آن پایبند باشیم. بی‌نظمی ترافیکی موجب اتلاف وقت مردم می‌شود و محیط‌زیست را نیز آلوده می‌کند.

توجه به امنیت روانی گردشگر

ناصر رضایی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز درباره نقش امنیت در رونق گرفتن صنعت گردشگری کشور به جام‌جم گفت: گردشگری پدیده‌ای حساس است و در این بین امنیت روانی نفش تعیین‌کننده‌ای دارد و چنانچه نتوانیم این امنیت را ایجاد کنیم، در جذب گردشگر موفق نخواهیم بود.

این مساله سبب شده اکنون بسیاری از گردشگران مهمان‌نوازی ایرانی‌ها را مثال زدنی بدانند، اما از شرایط رانندگی در کشورمان نگران بوده و دراین باره به یکدیگر هشدار دهند. برای حل این مساله به برنامه‌های فرهنگی نیاز است.

رضایی افزود: به شکل مستقیم و غیرمستقیم باید شهروندان را آموزش داد، یعنی علاوه بر آموزش و پرورش و وزارت علوم، رسانه‌ها نیز در این بین باید به گونه غیررسمی برای بهبود فرهنگ ترافیک در کشور قدم بردارند. علاوه بر این باید برای بالا بردن سطح آگاهی شهروندان درباره رفتار با گردشگران نیز برنامه‌های فرهنگی اجرا کرد، زیرا بسیاری از گردشگران خارجی دوست دارند با عامه مردم ارتباط برقرار کرده و با این هدف مسافرت می‌کنند.

وی با بیان این‌که کشور از امنیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، عنوان کرد: در این میان مشکلاتی مانند مسائل ترافیکی ذهنیت برخی گردشگران را خراب کرده، این در حالی است که کیفیت جاده‌های ما از برخی کشورها نیز مناسب‌تر است، اما تبلیغات منفی علیه ما سبب نگرانی گردشگران می‌شود، برای رفع این مشکل نیز دستگاه دیپلماسی وظیفه سنگینی دارد و باید واقعیت‌های ایران را به جهان معرفی کند.

آموزش ویژه برای پلیس

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: پلیس ما سال‌ها دغدغه گردشگری نداشته، اما اکنون باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و در این حوزه شاخه‌ای ایجاد کند تا تعدادی از ماموران پلیس آموزش‌های لازم را دیده و به زبان گردشگران آشنا شوند، زیرا تمامی گردشگران الزاما زبان انگلیسی بلد نیستند.

نورآقایی:

برای بالا بردن امنیت گردشگران باید به پیشگیری نیز پرداخت، زیرا گردشگران نمی‌توانند از کارت‌های اعتباری استفاده کنند و ناچار پول نقد حمل می‌کنند

آرش نورآقایی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری کشور نیز در این باره به جام‌جم گفت: پلیس خاص گردشگر باید بداند هدف از تلاش برای افزایش ورود گردشگر به کشور چیست به همین دلیل در کنار یادگیری زبان انگلیسی باید طرز صحیح رفتار با گردشگران را همانند راهنمایان گردشگری فرابگیرد.

پیشگیری فراموش نشود

در این میان نباید فراموش کرد که مسئولان گردشگری کشور باید شرایطی را فراهم کنند تا از بروز حادثه برای گردشگران جلوگیری کنند، در واقع این اقدامات نقش پیشگیرانه باید داشته باشد، برای نمونه باید بستر به‌گونه‌ای باشد تا گردشگران ناچار به حمل پول نقد با خود نباشند.

نورآقایی تصریح کرد: برای پیشگیری از حوادثی مانند سرقت، گردشگران باید بتوانند از کارت‌های اعتباری استفاده کنند، زیرا اکنون آنها ناچارند پول نقد با خود داشته باشند، به همین دلیل احتمال سرقت از آنها بالا می‌رود.

در کنار این مسائل باید برای آموزش افرادی که بیشتر با گردشگران در تماس هستند نیز برنامه‌ریزی کرد تا به این شکل امنیت روانی گردشگران تامین شود، زیرا برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند گردشگران خارجی باید بهای بیشتری برای خدماتی که به آنها ارائه می‌شود، بپردازند. وی خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند چون گردشگران دلار دارند، باید پول بیشتری پرداخت کنند، این نگاه در اقشار مختلف مانند رانندگان و فروشندگان وجود دارد که باید اصلاح شود. این در حالی است که باید تاکید کرد گردشگران زمانی آرامش روانی پیدا می‌کنند که بتوانند مانند شهروندان در خیابان‌های شهر تردد کنند.

نورآقایی تاکید کرد: این نگاه غلط در برخی مسئولان نیز وجود دارد، زیرا اکنون در موزه‌ها یا برخی اماکن دیدنی نرخ‌های خاصی برای گردشگران خارجی در نظر گرفته‌اند که این موضوع با مهمان‌نواز بودن کشورمان مغایرت دارد. باید گفت چنین رفتارهایی فقط در برخی کشورهای جهان سوم مانند هندوستان رایج است، بنابراین برای افزایش گردشگران خارجی در کشور باید این مشکلات را نیز برطرف کرد تا گردشگران از امنیت روانی بیشتری برخوردار شوند.

مهدی آیینی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها