منحصربه‌فردترین روستاهای جهان

خوشا به حالت... ای روستایی!

روستایی پلکانی و رنگارنگ در میانه دشتی سبز که برخلاف دیگر روستاهای پلکانی در این فصل نه شلوغ است و نه سرد.
کد خبر: ۸۴۱۷۵۰
ثریا؛ پله‌پله تا قلب تاریخ

برای رسیدن به این روستا، باید از کنار چندین اثر باستانی چند هزار ساله بگذری، از رودی به درازای تاریخ ایران عبور کنی و سرانجام باغ‌های سرسبز انار را پشت‌سر بگذاری تا به روستای رنگارنگ پلکانی برسی و ساعتی را مبهوت تماشا بمانی و خوب که در سکوت ماندی و سر و صدای بازی کودکان را از دور به تماشا نشستی و سادگی و سرزندگی روستا را خیره ماندی.

تازه یادت می‌افتد که فکر کنی مگر می‌شود این طبیعت و این معماری در این نقطه از ایران؟ اینجا ثریاست، در میانه دشت سوسن، بر کرانه کارون، در قلب خوزستان.

اگر هنوز آنقدر که باید، وسوسه نشده‌اید اجازه بدهید فهرست‌وار از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی منطقه یاد کنیم.

گوردخمه‌ها، بردگوری‌ها، شیرسنگی‌ها، پل ساسانی پاپیلا و 14 نقش برجسته با قدمت هزاران سال همراه با طبیعتی که به اندازه‌ای باورنکردنی سبز است و پرآب، پر آب از ده‌ها چشمه و صدالبته رود خروشان کارون که کمی آن‌سوتر به خلیج همیشه فارس می‌پیوندد و دریاچه سد کارون 3.

اگر اهل کمی دورتر رفتن هم باشید، آثار دوره عیلامی در کول فرح، نقش برجسته عیلامی و ساسانی خُنگ اژدر، اشکفت سلمان و پارک جنگلی بلوط در فاصله بسیار کمی از شماست.

اما اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، دشت‌ها، کوه‌ها و حیات‌وحش (ازجمله خرس و پلنگ ایرانی) و دشت سوسن دست‌کم سه روز از شما زمان خواهد گرفت.

برای رسیدن به سوسن و ثریا، دو سه راه دارید؛ نخست آن‌که از شهر ایذه در خوزستان، جاده شمالی را پی بگیرید و به سمت پیان بروید و در دوراهی، مسیر سمت راست را که به سمت سوسن می‌رود انتخاب کنید.

مسیری بی‌اندازه سرسبز را که از ایذه تا مقصد 40 کیلومتر است، می‌گذرانید و وقتی از دالانی در قلب کوه گذشتید دقایقی بیشتر با سوسن فاصله ندارید.

سوسن دشتی باستانی و سبز است که از همه سو با کوه‌های بلندی احاطه شده و کارون دور تا دور آن می‌پیچد و فضایی رویایی آفریده است به شکلی که در تابستان خنک‌ترین و در زمستان هوایی معتدل را فراهم کرده است.

راه دوم آن است که به جای جاده سوسن به سمت امامزاده سلطان ابراهیم و سد کارون 3 بروید. در امامزاده می‌توانید ماشین خود را با خیال راحت در پارکینگ بگذارید و باقی مسیر را طی نیم ساعت با قایق و از روی رودخانه کارون سفر کنید.

هر قایق 10 نفر بدون بار را به راحتی جابه‌جا می‌کند. با قایق که بیایید نخست وارد منطقه سیداحمد سوسن خواهید شد و تمیزی، زیبایی و طبیعت بکر شما را جادو خواهد کرد.

راه سوم مربوط به حالتی است که شما از شمال (اندکا) به سمت ایذه آمده باشید و از کنار سد
کارون 3 هم گذشته باشید ـ که همچنان امکان قایق‌سواری پیش‌رویتان خواهد بود ـ‌ و نرسیده به ایذه دوراهی پیان و سوسن را خواهید دید که از آنجا می‌توانید به سوسن بروید.

اگر هر سه روز را در سوسن بمانید، می‌توانید یک روز به کوهپیمایی در قله‌ای که مسیر دست‌ساز باستانی و پله پله دارد و از آن می‌توانید دهانه سد را تماشا کنید، بگذرانید.

یک روز را به دیدن آثار تاریخی منطقه اختصاص دهید و یک روز را هم صرفا از طبیعت زیبای منطقه به ویژه بافت زیبای روستای ثریا لذت ببرید. اگر خوش‌شانس باشید.

می‌توانید عروسی‌های بی‌اندازه شاد و رنگا‌رنگ و دیدنی بختیاری را هم تماشا کنید و مهمان شادی‌شان باشید.

فراموش نکنید در سوسن فروشگاه به معنای شهری آن را نخواهید داشت، اما آب آشامیدنی بسیار سالم چشمه‌ها و رودخانه همه جا در دسترستان هست، از همراه آوردن وسایل تفریحات آبی و به ویژه قایق بادی اصلا پشیمان نخواهید شد.

کمک‌های اولیه به خصوص داروهای ضدگزیدگی و حساسیت می‌تواند به دردتان بخورد. در سوسن غربی سری هم به روستای شیمن بزنید که شالیزار، قزل‌آلا، انگور، انجیر کوهی، مورد، بلوط، انار و کتیبه‌های سنگی دارد.

زمان را از دست ندهید که نوروز بهترین فصل دیدن سوسن و ثریاست و این منطقه بهترین نقطه ایران‌زمین برای گذراندن نوروز است.

مسعود بُربُر- چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها