با نفوذ روزافزون فناوری‌های دیجیتالی در زندگی امروز، سبک زندگی در جوامع مختلف بشری تغییرات بسیاری پیدا کرده است، فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های متفاوت آن دیگر تعریف قدیمی خود را ندارند، دسته‌بندی‌های مختلف و تعریف‌های جدیدی از ارتباطات شکل گرفته و جایگاه جدیدی در زندگی روزمره مردم در اقصی نقاط مختلف دنیا پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۸۴۰۷۴۵

شبکه‌های تلویزیونی مبتنی بر مخابراتی یا اینترنتی یا ماهواره‌ای جایگاه ثابتی در زندگی مردم پیدا کرده‌اند، بسیاری از کانال‌های تلویزیونی در دنیا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته محتوای مورد نیاز مخاطب را بر حسب نیاز مخاطب به آنها ارائه می‌دهند و این ارائه بر بستر ارتباطات جدید شکل گرفته است.

در سال‌های اخیر این نوع شبکه‌ها رشد چشمگیری داشته و مخاطبان نیز استقبال شدیدی از این نوع شبکه‌ها داشته‌اند. یکی از این روش‌ها، ارائه محتوا بر بستر IP یا اینترنت است که به آن IPTV می‌گویند .

قرار بود اولین‌بار روش کنونی در دسامبر سال 2005 توسط شرکت MARI POSA HD (ماری پوزا اچ دی) اولین سرویس‌دهنده خدمات IPTV ارائه شود که تصاویر را در فرمت HDTV به خانه‌های کاربران برد . در گذشته به علت پهنای باند کم شبکه‌های اینترنتی، این روش رشد چشمگیری نداشته است ولی در حال حاضر با وجود پهنای باند وسیع و فیبر نوری استقبال زیادی در دنیا از این روش شده است.

تلویزیون‌های مبتنی بر پروتکل اینترنت یا همان IPTV در سال 2008 بین شش تا هفت میلیون کاربر داشت و در سال‌های اخیر با افزایش این نوع شبکه‌ها و تعداد کاربرانی که از سرویس استفاده می‌کنند تعداد استفاده‌کنندگان سرویس IPTV نیز افزایش یافته است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با توجه به نیاز مخاطب و به‌روز رسانی سیستم‌های تلویزیونی و نزدیک کردن خود به فناوری‌های روز دنیا در حال تست نهایی این سرویس و ارائه به مخاطبان است.

با ارائه سرویس IPTV و راه‌اندازی عملیاتی این تلویزیون شاهد بالا رفتن کیفیت تصاویر تلویزیونی ـ پایین آمدن هزینه‌های پخش برنامه‌های تولیدی ـ تعاملی شدن و ارتباط دو سویه فعال بیننده با برنامه‌سازان، دریافت برنامه‌های مختلف بدون نیاز به گیرنده‌های متعدد، قابلیت تنظیم سرویس و مشاهده تصویر در تصویر، تنظیم زمانی ضبط خودکار برنامه‌ها و پخش در زمان مناسب، تنظیم زمان پخش برنامه دلخواه هر شبکه یا کانالی را که می‌خواهید تماشا کنید، شما مجبور به دیدن یک شبکه نیستید، ارائه و دریافت بازی‌های متعدد از این طریق و تمامی سرویس‌هایی را که از طریق اینترنت دریافت می‌شود می‌توان از طریق IPTV نیز دریافت کرد.

این روش یک تحول رسانه‌ای در کشور است که با فناوری‌ روز دنیا ارائه می‌شود و سرویس‌های متعدد روی این روش به هموطنان کشورمان ارائه خواهد شد.

اصلی‌ترین مشکل استفاده از این روش در کشور ما پایین بودن سرعت اینترنت است که در صورتی که سرعت اتصال IPTV به اندازه کافی نباشد تاخیرهایی را در پخش ایجاد کرده که حداقل سرعت باید یک مگابایت باشد.

با توجه به این‌که این روش محتوای خود را از طریق اینترنت دریافت می‌کند، به‌وسیله دستگاه‌های مختلف مثل تبلت‌ها و اسمارت فون‌ها، که دارای سیستم عامل اندروید هستند قابل دریافتند.

محتوای قابل ارائه از طریق استریم کردن در اختیار قسمت پخش کانال‌های تلویزیونی قرار می‌گیرد، این قسمت پهنای باند زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، این حجم هم از طرف شبکه ارائه‌دهنده و هم از طرف مصرف‌کنندگان که تصویر را دریافت می‌کنند اشغال می‌شود.

روش‌های مختلفی در دنیا برای دریافت هزینه‌ها و ارائه به مشتریان اجرا می‌شود. یکی از روش‌ها آبونمان روی خط تلفن یا انشعاب فیبر نوری است یکی دیگر از روش‌های شارژ برحسب زمان یا مقدار استفاده از محتواست، که با توجه به عملیاتی نشدن این روش هنوز روش خاص و مصوبی برای دریافت هزینه‌ها از مشتریان در کشور تدوین نشده است.

هزینه‌هایی مثل راه‌اندازی اولیه، تهیه تجهیزات، تبدیل محتوا، ایجاد مرکز داده با فناوری روز و طریقه ارتباط با مشتری هرکدام هزینه‌های خاص و هنگفتی را به خود اختصاص می‌دهند که هزینه اولیه راه‌اندازی IPTV است.

صدا و سیما متولی ارائه محتوای مطلوب و با کیفیت و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات متولی زیرساخت جهت ارائه به متقاضیان در این روش هستند که در آینده‌ای نزدیک شاهد ارائه مطلوب و با کیفیت به هموطنان خواهیم بود.

محسن لطفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها