واقعیت این است که اگر از سیاستبازی درباره صنعت حمل و نقل هوایی که مستقیم با جان مسافران در ارتباط است بگذریم باید آنچه درباره صنعت حملونقل هوایی کشورمان امروز اتفاق افتاده را به مسافران اطلاع دهیم تا این واقعیت، روشنگر اصل ماجرا باشد و این همه درگیری در دو سوی معادله یعنی شرکتهای هواپیمایی و مسافران ایجاد نکند، چون این صرف انرژی نه گره از مشکل مسافران باز میکند و نه به نفع آینده صنعت حمل و نقل هوایی ایران است.
بنابراین اگر تصمیم به بررسی موضوع آن هم در شرایط فعلی داریم باید این واقعیت را دریابیم که تحریمهای یکجانبه غرب علیه کشورمان باعث شده مشکلاتی برای ایرلاینهای ایرانی ایجاد شده و سن پرندههای این ایرلاینها را بسیار بالاتر از متوسط بینالمللی برساند که همین امر میتواند عمده دلیل افزایش تاخیرهای صنعت حمل و نقل هوایی ایران باشد؛ چون همه یقین داریم هواپیمایی که سن آن بیش از حد استاندارد است و هنوز هم در صنعت حمل ونقل هوایی کشورمان مورد استفاده قرار میگیرد بدون تردید نیازمند خدمات ویژه و متفاوتی از هواپیماهای نوین است که همین امر میتواند زمانبر باشد و موجب افزایش تاخیرهای پروازی شده، چون همه میدانیم نه قطعات کافی در اختیار داریم و اکثر ایرلاینها هواپیمای رزرو در اختیار ندارند چون امروز با تمام ظرفیت برای خدماتدهی به متقاضیان درحال پاسخگویی هستند.
از اینرو بهترین راهکار این است که واقعیت را پذیرفته و فارغ از هرگونه سیاسیکاری برای از بین بردن دیگران کاملا شفاف با مسافران در این زمینه سخن بگوییم تا مسافرانی که حقوق قانونی آنهاست درباره نوع پرنده و شرایط پرواز بدانند و کاملا با اختیار تصمیمگیری کرده که آیا اصلا از خدمات هوایی استفاده کنند یا اینکه جایگزینی برای خود دست و پا نمایند.
اما سوی دیگر ماجرا این است که امروز شاهد بزرگتر شدن دولت هستیم به صورتی که همه افراد سعی میکنند خودشان را به بدنه متورم دولت بچسبانند و تا زمانی که مدیر هستند نقیصههای مدیریتی را هرگز برنمیتابند در صورتی که به محض تغییر مدیریت و پیاده شدن این افراد از اتوبوس دولت همه به نوبه خود منتقد شرایط و البته به فکر حقوق مسافران خواهد افتاد که این موضوع میتواند باعث انحراف ذهن مسافران از واقعیت موضوع شده و بعضا مشکلاتی را ایجاد کند، به همین دلیل فارغ از هرگونه سیاسیکاری بهترین راهکار درباره حقوق مسافران در این زمینه این است که مقامات مسئول بدون در نظر گرفتن اختلافهای سیاسی و جناحی واقعیت صنعت حمل و نقل هوایی را برای مسافران تشریح کنند تا اگر هم تاخیری روی داد، هیچ اعتراضی نباشد.
محمدحسن کرمانی
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم