این روزها، خبر مهاجرت میلیون‌ها آواره سوری و تلاش آنها برای گذشتن از مرزها در اکثر رسانه‌ها به گوش می‌رسد. مرز اردن یکی از مناطقی است که پناهگاه آوارگان سوری در آنجا واقع شده است. گرچه شنیدن نام اردن، وضعیت ناراحت‌کننده مردم در این پناهگاه‌ها را یادآور می‌شود، اما به دور از مرزهای این کشور، اردن مأمن و مقصد مناسبی برای بسیاری از گردشگران است.
کد خبر: ۸۳۲۱۳۹

گردشگری از بخش‌های مهم اقتصاد اردن را تشکیل می‌دهد؛ به عنوان مثال در سال 2010 این کشور با جذب نزدیک به هشت میلیون نفر، درآمدی 3.5 میلیارد دلاری را کسب کرده است. جاذبه‌های مهم اردن شامل بازدید از اماکن تاریخی شناخته شده مانند شهر پترا، رود اردن، کوه نیبو مادبا، مساجد و کلیساهای متعدد بازمانده از قرون وسطی، مناظر طبیعی دست‌نخورده مانند وادی رم و مناطق کوهستانی شمال اردن و همچنین آداب و رسوم خاص این کشور می‌شود. گذشته از این موارد، گردشگری پزشکی نیز نقش مهمی در جذب گردشگر به اردن ایفا می‌کند. طبق آمار موجود در سال 2012، 250 هزار بیمار خارجی به همراه 500 هزار نفر همراه به مجموعه بیمارستان‌های خصوصی اردن مراجعه کرده‌اند که نزدیک به یک میلیارد دلار آمریکا را به همراه داشته است. اردن سال 2014 جایزه برترین مقصد توریست درمانی را دریافت کرد. مرکز سرطان ملک‌حسین، تنها مرکز تخصصی درمان سرطان در خاورمیانه و جزو بهترین مراکز درمانی دنیاست. بانک جهانی، اردن را در زمینه ارائه خدمات درمانی در میان کشورهای منطقه در رتبه نخست و از منظر جهانی در میان پنج کشور اول دنیا قرار داده است. با این حال، اماکن تاریخی اردن، همچنان حرف اول را در جذب گردشگر به این کشور می‌زنند.

پترا یکی از معروف‌ترین نقاط گردشگری اردن است. این شهر باستانی در 262 کیلومتری جنوب شهر امان پایتخت اردن و در غرب راه اصلی بین این شهر و بندر عقبه واقع شده که به مدت چندین سده از دید مردم زمانه پنهان بوده است. پترا شهری است که به صورت کامل در دل کوه و در تخته سنگ‌هایی به رنگ گل سرخ یا صورتی تراشیده شده است. برای این شهر چند نام وجود دارد که شناخته شده‌ترین آن از کلمه یونانی پترا به معنای صخره گرفته شده؛ البته به علت سرخ‌گون بودن استحکامات این شهر به آن نام المدینه الوردیه را نیز داده‌اند. این شهر که زمانی پایتخت حکومت باستانی نبطی‌ها بوده، در سده 1800 کشف و در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته شد.

پنجمین شهر پرجمعیت اردن مقصد بعدی ماست. مادبا مرکز استانی به همین نام در اردن است که به خاطر آثار هنری مربوط به بیزانس و معرق‌کاری‌های اموی‌ها - به ویژه نقشه معرق‌کاری منطقه فلسطین و دلتای نیل که متعلق به عصر بیزانس است- شهرت یافته است. مادبا در 30 مایلی جنوب‌غربی امان قرار گرفته است. در همین استان، کوه نیبو واقع شده که از اهمیت تاریخی و مذهبی برخوردار است.

طبق انجیل، کوه نیبو جایی است که حضرت موسی(ع) پیش از مرگش، سرزمین موعود را از آنجا دید. بر فراز کوه و در ارتفاع 800 متری کلیسایی به نام کلیسای موسی قرار دارد که مقصد زیارتی برخی معتقدان است.

عقبه در جنوب غربی اردن، تنها بندر این کشور، شهری ساحلی است که برای انجام تفریحات و ورزش‌های آبی ایده‌آل است. سواحل بکر شنی، آب‌های زلال و صخره‌های رنگارنگ، منطقه‌ای آرامش‌بخش را فراهم کرده است. تفریحاتی چون اسکی روی آب، چتربازی، جت‌اسکی، ماهیگیری و غواصی در کنار ماهی‌های زیبا و عروس‌های دریایی بر جذابیت عقبه افزوده‌ است. این شهر از لحاظ تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد؛ در این زمینه می‌توان به بقایای آثار تاریخی با قدمت 4000 سال قبل از میلاد اشاره کرد.

در 60 کیلومتری شرق عقبه، وادی رم - که با نام دره ماه نیز شناخته می‌شود - قرار دارد. این منطقه در کنار شهر سنگی پترا و شهر ساحلی عقبه، ضلع سوم مثلث طلایی گردشگری اردن را تشکیل می‌دهد. در این مکان آثاری از انسان‌ها و فرهنگ‌های پیش از تاریخ از جمله مردم نبطی شامل نقاشی‌های روی سنگ، پرستشگاه‌ها و سنگ‌نگاره‌ها به‌جا مانده است. وادی رم در سال 2011 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

چطور برویم؟

اردن مرز مشترک قابل توجهی با سرزمین‌های اشغالی(اسرائیل) دارد، لذا سفر به این کشور با حساسیت‌های خاصی همراه است. شاید به همین علت است که تورهای گردشگری برای اردن برنامه‌ریزی بلندمدت نمی‌کنند. گرچه اردن در کشور ما سفارتخانه دارد اما تهیه ویزا آنچنان راحت نیست. البته سال گذشته قول‌هایی مبنی بر لغو روادید میان دو کشور داده شد، اما هنوز خبری از عملی شدن آن به بیرون درز نکرده است. پرواز مستقیم هم بین دو کشور برقرار نشده و باید از کشورهای همسایه به عنوان واسطه استفاده کنید، ولی اگر بتوان به چنین سفری رفت؛ ارزشش را دارد.

نرگس انصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها