چگونه در الدترافورد می‌توان ستاره شد؟

درس‌های «دی‌ماریا» برای «دیپای»

«این به سرمربی بستگی دارد که از من در چه پستی استفاده کند.» ممفیس دیپای در اولین حضور مقابل رسانه‌ها به عنوان بازیکن منچستریونایتد این جمله را به زبان آورد. هافبک سابق پی‌اس‌وی آیندهوون بعد از دیدن ناکامی آنخل دی‌ماریا با پیراهن شیاطین سرخ، مطمئنا با چشمانی باز راهی الدترافورد شد.
کد خبر: ۸۲۶۰۰۲

انتقال دی‌ماریا به پاری‌سن‌ژرمن، بازیکنی که فقط یک‌سال قبل عنوان گران‌ترین خرید تاریخ لیگ برتر را به خود اختصاص داده بود، یک هشدار جدی برای دیپای بود. تمایل زیاد لوئیس فن‌خال برای تطبیق پیدا کردن بازیکنان با سبک بازی مورد علاقه او، انتقال 75 میلیون یورویی دی‌ماریا از رئال را خیلی زود به انتقالی ناکام تبدیل کرد.

فن‌خال: او اعتماد به نفس زیادی دارد

فن‌خال در همان کنفرانس مطبوعاتی که دیپای در آن صحبت کرد، در مورد او گفت: «فکر می‌کنم او یکی از بااستعدادترین بازیکنان نسل خودش است. او اعتماد به نفس زیادی دارد و می‌داند بین لیگ برتر و لیگ هلند تفاوت وجود دارد.

برای من هم یک علامت سوال در مورد مهاجمان تیم وجود دارد. باید ببینیم چگونه می‌شود این مشکل را حل کرد. همچنین این یکی از دلایلی است که من ممفیس را خریدم. او می‌تواند در پست خودش سرنوشت‌ساز باشد. او یکی از بزرگ‌ترین استعدادها در این سن و سال است و ما باید صبر کنیم و ببینیم در چه پستی بهترین عملکرد را دارد.»

دیپای می‌تواند برای منچستریونایتد در بال چپ یا به عنوان مهاجم بازی کند، اما او باید از دوران ناکام دی‌ماریا در الدترافورد هم درس بگیرد. دی‌ماریا شروعی رویایی در منچستریونایتد داشت؛ در حالی که به عنوان گران‌ترین خرید تاریخ لیگ برتر در مرکز توجهات بود، خیلی زود در پستش جا افتاد و در پنج بازی ابتدایی، سه گل به ثمر رساند؛ اما خیلی زود جایگاهش در ترکیب اصلی را از دست داد و به یک نیمکت‌نشین تبدیل شد و حتی وقتی فن خال در خط میانی‌اش از پنج بازیکن استفاده می‌کرد، جایی برای ستاره آرژانتینی نبود؛ در حالی که قرار نبود چنین اتفاقی رقم بخورد.

پیش از پیوستن دی‌ماریا به منچستریونایتد، فن‌خال در مصاحبه‌ای گفت: «در حال حاضر، ما پنج بازیکن در پست 9 و چهار بازیکن در پست 10 داریم اما ما «بال» مناسب که به حملات ما عرض بدهد، نداریم. ما بال‌هایی در بالاترین سطح مانند رونالدو یا دی‌ماریا نداریم؛ بنابراین باید به شکل دیگری بازی کنیم.»

بازی در پست غیرتخصصی

بعد از این که دی‌ماریا در آخرین روزهای بازار نقل و انتقالات راهی الدترافورد شد، کمتر فرصت این را پیدا کرد تا در پست مورد علاقه‌اش بازی کند. او وقتی در خط میانی سه نفره قرار نمی‌گرفت، یک هافبک هجومی بود که مقابل هافبک‌های میانی یا هافبک‌های دفاعی تیم بازی می‌کرد. درخواست از دی‌ماریا برای بازی در پستی غیر از پست تخصصی‌اش، کمکی به او در جا افتادن در باشگاه و لیگ جدید نمی‌کرد.

جرارد مارتینو، سرمربی تیم ملی آرژانتین، اواسط پاییز گذشته در مورد شرایط دی‌ماریا در الدترافورد گفت: «فکر می‌کنم فرمی که او اکنون نشان می‌دهد، بیشتر شبیه بازیکنی است که به یک باشگاه جدید می‌رود، تا بازی‌هایی که او ابتدای حضورش در منچستریونایتد ارائه کرد.

با توجه به پست بازی او، می‌توانم بگویم آنخل از آن گروه بازیکنانی است که می‌توانند در پست‌های متفاوت بخوبی بازی کنند. اگر چند فصل به عقب برگردید، می‌بینید او برای رئال در سمت راست بازی می‌کرد و در فصول اخیر، بیشتر در چپ یا به عنوان بازیکن آزاد بازی می‌کند.»

کلمه «آزاد» و مشتقات آن که اشاره به تغییر پست در طول بازی داشت، زمانی با نام دی‌ماریا در رئال مترادف شده بود. خود او در مصاحبه‌ای که با نشریه فور‌فور‌تو در زمان حضور ژوزه مورینیو در رئال انجام داده بود، گفت: «در رئال سه مهاجم همیشه آزادی حرکت دارند. ما می‌توانیم جایمان را عوض کنیم و هر زمان که بخواهیم، به دنبال فضا باشیم.»

اما زیر نظر فن‌خال، شیوه معمول بازی او شکل نگرفت و در اواسط زمستان، ناکامی او ابعاد تازه‌ای گرفت. نمایش ضعیف او در نیمه اول دیدار مقابل ساندرلند، باعث شد جای خود را بین دو نیمه به عدنان یانوزای بدهد و با این تغییر، منچستریونایتد توانست 2 بر صفر به پیروزی برسد.

وین رونی بعد از آن بازی گفت: «کسی یک‌شبه استعدادش را از دست نمی‌دهد. فکر می‌کنم آنخل بار دیگر توانایی‌هایش را نشان می‌دهد.» اما نمایش‌های ضعیف دی‌ماریا ادامه پیدا کرد و پس از آن دیگر در هر هیچ دیداری 90 دقیقه کامل برای منچستریونایتد به میدان نرفت.

رایان گیگز، کمک فن‌خال، در مورد دلیل افت دی‌ماریا گفت: «برای بازیکنانی که ریسک می‌کنند و می‌توانند سرنوشت بازی‌ها را رقم بزنند، همیشه دشوار است که ثبات داشته باشند؛ به این دلیل که آنها تلاش می‌کنند کارهایی انجام بدهند که سایر بازیکنان نمی‌توانند زیرا آنها توانایی چنین کاری را دارند.»

چشمه‌ای که خشکید

به نظر می‌رسید چشمه خلاقیت ستاره آرژانتین خیلی زود خشک شد و دیگر نمی‌توانست دست به ریسک‌هایی بزند که بخش مهمی از بازی‌اش را تشکیل می‌دهد.

تردیدی نیست که ماجرای دزدی از خانه در ماه ژانویه که همسرش را بسیار وحشت زده کرد و باعث شد دیگر حاضر به زندگی در آن خانه نباشد، تاثیر زیادی در نمایش‌های ضعیف او در نیم فصل دوم داشت. اما در واقع به جز چند بازی اول، او هرگز نتوانست در سطحی که انتظار می‌رود، ظاهر شود.

دی‌ماریا پیش از حضور در رقابت‌های کوپا آمریکا در شیلی گفت: «از اولین سال حضورم در انگلیس راضی نیستم. من از رئال به اینجا آمدم تا جام را ببرم، اما این اولین فصل برای من خیلی بد بود. ناراحت هستم، زیرا می‌خواهم بهتر کار کنم. هواداران هنوز دی‌ماریای واقعی را ندیدند.»

با خرید دیپای، منچستریونایتد اکنون بار دیگر بازیکنی را به خدمت گرفته که می‌تواند کابوس مدافعان کناری حریف باشد. او در چهار فصل اخیر، بیش از دی‌ماریا، بازیکنان پیش رویش را دریبل زده (427 دریبل از دیپای در مقابل 365 دریبل از دی‌ماریا)، 69 درصد بیشتر اقدام به شوتزنی کرده، 56 درصد کمتر تکل زده و 1500 پاس کمتر داده است. همه اینها در شرایطی است که دی‌ماریا در این مدت، 26 بازی بیشتر از دیپای انجام داده است. این آمار نشان می‌دهد دیپای نه تنها از تکنیک فوق‌العاده‌ای برخوردار است، بلکه احتمالا از دی‌ماریا اعتماد به نفس بیشتری هم دارد.

اما چیزی که او بیش از همه نیاز دارد، این است که در سیستم فن‌خال جا بیفتد؛ مساله‌ای که احتمالا بزرگ‌ترین مانع پیش روی دیپای هم هست؛ مانعی که دی‌ماریا نتوانست از آن عبور کند. اکنون نوبت دیپای است که نشان دهد می‌تواند بیش از دی‌ماریا، در بازی‌های فشرده لیگ برتر، منظم‌تر و باهوش‌تر بازی کند. مطمئنا قیمت پایین‌تر دیپای نسبت به دی‌ماریا، باعث نمی‌شود توجهات روی او کمتر باشد.

منبع: سایت گل

بهنام جعفرزاده

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها