آخر هفته با فرهنگ و هنر

دیدنی، شنیدنی

باز آخر هفته‌ای دیگر از راه رسید و می‌توان پس از یک هفته کار و تلاش، زمانی را هم به انجام کارهای فرهنگی و ادبی و هنری اختصاص داد.
کد خبر: ۸۲۵۴۶۹
آخر هفته با فرهنگ و هنر

هرچند مطالعه کتاب، شنیدن موسیقی، دیدن فیلم و تئاتر و رفتن به نمایشگاه هنرهای تجسمی و مواردی از این قبیل نیاز به وقت و زمان خاصی ندارد و می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که در طول هفته هم آنها را فراموش نکرد.

با این حال در این بخش تلاش می‌کنیم صرفا پیشنهادهایی در حوزه‌های مختلف هنری به شما بدهیم از سر رفاقت و به رسم ادب، وگرنه نیک می‌دانیم که شما کارتان درست‌تر از ماست و در انجام کارهای فرهنگی بسیار جلوتر و پیشقدم‌تر از مایید و هرکدام پیشنهادها و برنامه‌های خوب خود را دارید.

دیدنی

تماشاخانه سنگلج زمانی مهم‌ترین پاتوق تئاتری کشور بود، اما سال‌هاست به دلایل مختلف جزو اولویت‌های علاقه‌مندان به تئاتر نیست و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به مجموعه‌های نمایشی در دسترس‌تری همچون تئاترشهر و تماشاخانه ایرانشهر بروند ولی این روزها نمایشی در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود که خاطره روزهای باشکوه این مجموعه ارزشمند نمایشی را دوباره زنده کرده است. نمایش کمدی جیجک علیشاه پیشنهاد تئاتری ما به شماست.

اثری به کارگردانی یکی از کارگردانان خوشنام و تلاشگر تئاتر، رحمت امینی که با نگاهی به اثر ذبیح بهروز تولید شده است.

امینی درباره این نمایش گفته است: گروه نمایش ما تلاش کرده ضمن وفاداری به متن، جذابیت‌های اجرایی اثر را برمبنای بداهه‌گویی بازیگران، برجسته کند و بادعوت جمعی از بهترین بازیگران تئاتر که در نمایش کمدی تجربه‌های موفقی دارند، تماشاگران را در تالار خاطره‌انگیز سنگلج، با یک اثر کمدی کاملا ایرانی شاد و سرگرم سازند.

ابوالفضل حاجی علی‌خانی،‌ پویان درزی،‌ مسعودشاکرمی،‌ احمدصمیمی، رضاعموزاد، فرامرز قلیچ‌خانی، پیمان کرامت، امیرکربلایی‌زاده، فرزین محدث و مسعود میرطاهری بازیگران این نمایش هستند که ساعت 19 و 30 دقیقه هرروز در تالار سنگلج اجرا می‌شود.

زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور را حتما به یاد دارید؛ او چند تا از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را ساخت و صاحب امضایی شخصی بود و می‌شد ردی از عصبیت و واکنش تند به مسائل و مشکلات اجتماع را در بیشتر آثارش دید. لحن و زبان تند و منتقدانه ملاقلی‌پور خصیصه بارز آثار او بود.

اگرچه هنرمندی چون ملاقلی‌پور هیچ وقت نمی‌میرد و با آثارش همیشه زنده است، اما فیلمساز شدن پسر او هم به نوعی باعث امتداد حضور او شده. علی ملاقلی‌پور جوانی است که دغدغه انعکاس مسائل اجتماعی را از پدر به ارث برده، اما ظاهرا بنا دارد آن را در قالبی نمکین به مردم منتقل کند. نمونه‌اش همین فیلم تماشایی «قندون جهیزیه» است که بتازگی در سینماهای کشور اکران شده است. فیلمی که بازیگرانی چون اکبر عبدی، صابر ابر، نگار جواهریان، افسانه چهره‌آزاد و کریم اکبری مبارکه در آن بازی می‌کنند. این فیلم روایتگر داستان زوج جوانی به نام عطا و معصومه است که زمان اجاره آنها به پایان رسیده، اما آنها قصد دارند در همان خانه بمانند.

شنیدنی

پیشنهاد موسیقایی ما هم برای شما، رفتن به ارکستر فیلارمونیک چین با رهبری علی رهبری است که امشب و فردا در تالار وحدت اجرا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها