نگاهی به تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران

... و اینک گـام پانزدهم

این پانزدهمین دوره لیگ حرفه‌ای است؛ لیگی که در 14 دوره، روزهای تلخ و شیرین بسیاری را با آن پشت سر گذاشته‌ایم... اما حکایت لیگ پانزدهم، حکایت تازه‌ای است، این لیگی است با معضلات تازه، با بحران‌های جدی که گذشتن از این بحران‌ها می‌تواند بر آینده فوتبال ایران تاثیر جدی بگذارد. لیگ پانزدهم، لیگی است که در آن نگاه اقتصادی به مقوله فوتبال، حرف اول و آخر را می‌زند. پیش از این فوتبال به‌طور کامل از سرچشمه منابع دولتی تغدیه می‌شد و تیم‌های خصوصی به تعداد معدودی می‌آمدند و می‌رفتند، اما این روزها دیگر شیرفلکه پول دولتی برای برخی تیم‌ها بسته شده و برای برخی دیگر از تیم‌ها بسیار محدود است. برای همین است که شاید بحران مالی گسترده‌ای در فوتبال ایران داریم. تیم‌ها در آغاز لیگ پانزدهم دیگر این توان مالی را نداشتند که ولخرجی‌های گذشته را پیش گیرند و به همین دلیل، میزان قراردادهای میلیاردی به حداقل خود رسیده است. تیم‌هایی که به زور برای خود مالک و حامی مالی پیدا کرده‌اند، مجبورند به مقوله اقتصاد در فوتبال جدی‌تر نگاه کنند. تمام دوران نقل و انتقالات فوتبال ایران زیر سایه این مشکلات اقتصادی قرار داشت؛ تیم‌هایی که مالک نداشتند، تیم‌هایی که بدهکار بودند و تیم‌هایی که مشکل مالی برای جذب بازیکن داشتند... به هر شکلی بود، این مشکلات اقتصادی باعث نشد لیگ پانزدهم با تاخیر شروع شود و سازمان لیگ می‌خواهد لیگ را مانند فصل گذشته منظم برگزار کند. در این دوران گذار فوتبال ایران باید یاد بگیرد مدیریت پویا چه معنایی دارد و چگونه می‌توان مقتصدانه فوتبال را اداره کرد. مشکلات اقتصادی و چند مساله دیگر باعث شده لیگ پانزدهم به دو گروه عمده تقسیم شود؛ تیم‌هایی که با فرصت و سر وقت نقاط ضعف و قدرت خود را برطرف کردند و تیم‌هایی که به هیچ‌وجه فرصت آماده‌سازی در اختیار نداشتند. همین مساله باعث می‌شود لااقل در هفته‌های ابتدایی لیگ یک دو‌قطبی را در میان تیم‌های لیگ شاهد باشیم. این دوقطبی اگر زیاد طول بکشد، خیلی زود تکلیف تیم‌هایی را که برای قهرمانی می‌جنگند و تیم‌هایی که برای نیفتادن مبارزه می‌کنند، مشخص می‌کند. لیگ پانزدهم می‌تواند یک شروع برای فوتبال ایران باشد. شروعی برای پر‌رنگ شدن مقوله مهمی به نام مدیریت در فوتبال ایران... از این پس مدیران باشگاه‌ها و تصمیم‌گیری آنها که حرکتی برای ساختارسازی در فوتبال است، بیش از همیشه تاثیرگذار خواهد بود. به بهانه شروع مسابقات لیگ برتر، نگاهی داشته‌ایم به عملکرد تیم‌های لیگ برتر در دوران نقل و انتقالات، بازیکنانی که به خدمت گرفتند و رویاهایی که ابتدای فصل در سر داشتند. این تیم‌ها قرار است یک فصل در کنار تماشاگران و علاقه‌مندان، چراغ فوتبال را در ایران روشن نگه دارند.
کد خبر: ۸۲۱۲۷۳

استقلالِ مظلومی به دنبال جام

برای استقلالی که بیشتر از همه تیم‌ها به قرار گرفتن در رده‌های اول، دوم و سوم لیگ برتر عادت دارد، قرار گرفتن در رده‌های پنجم و ششم جدول زیاد خوشایند نیست. آبی‌ها دو فصل متوالی است که جایی میان چهار تیم بالای جدول ندارند و به تبع آن نتوانسته‌اند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورند. ‌

استقلال ـ که آخرین بار قهرمانی را در لیگ دوازدهم تجربه کرد ـ برای این که دوباره در قامت یک مدعی ظاهر شود، در این دو ماه یک خانه‌تکانی اساسی داشته است. مهم‌ترین تغییرات به نیمکت این تیم برمی‌گردد؛ جایی که پرویز مظلومی و دستیارانش جانشین امیر قلعه‌نویی و تیم فنی‌اش شدند. اصلی‌ترین برنامه مظلومی در فصل نقل و انتقالات، جوان‌تر کردن تیم بود. در استقلال جدید دیگر خبری از رضا عنایتی 38 ساله، امیر حسین صادقی 33 ساله و هاشم بیک‌زاده 31 ساله نیست. در عوض بازیکنانی چون روزبه چشمی (صبا)، جابر انصاری (گسترش فولاد) و میثم مجیدی (استقلال صنعتی) به جمع آبی‌ها اضافه شده‌اند. در این میان شاید یکی از مهم‌ترین خریدهای استقلال سیدمهدی رحمتی باشد. بازگشت مرد شماره یک به درون دروازه این تیم‌ شاید پایانی باشد بر یک سال تزلزل دروازه استقلال. ریوالدو باربوسای برزیلی هم هست که البته کیفیت بازی او با شروع رقابت‌های لیگ عیان می‌شود. استقلال با این مجموعه بدون شک هدفی جز کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر ندارد. اگرچه مظلومی دادن قول قهرمانی را فریب دادن هواداران می‌داند، اما بدون شک او بیش از هر استقلالی دیگری برای کسب دهمین جام قهرمانی‌اش با استقلال انگیزه دارد. مظلومی از سال ‌52 تا کنون به عنوان بازیکن، مربی و سرمربی 9 بار قهرمانی در لیگ، جام حذفی و آسیا را با تیم محبوبش تجربه کرده است.

سپاهان در قامت قهرمان

هیچ تیمی به اندازه سپاهان قهرمان لیگ برتر نشده است، همان طور که هیچ تیمی به اندازه سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشته است. آنها حتی تجربه حضور در جام باشگاه‌های جهان را هم دارند. همین‌ سپاهان را از دیگر تیم‌های لیگ برتر متمایز می‌کند. سپاهانی‌ها با شعار «ما سپاهانیم و حالا حالاها قهرمانیم» قطعا در لیگ پانزدهم هم مدعی نخست کسب عنوان قهرمانی هستند. البته برای این تیم، هدف اصلی قهرمانی در لیگ نیست. آنها به دنبال تعبیر رویای هوادارانشان، یعنی قهرمانی در آسیا هستند و با این رویکرد هم تیم خود را بسته‌اند. حفظ حسین فرکی و تمام ستاره‌های فصل گذشته، گامی بزرگ برای تحقق این رویا بود. سپاهانی‌ها جز جواهیر سوکای، همه بازیکنان کلیدی خود را نگه داشته‌اند. در کنار آن جذب حبیب گردانی و لئوناردو پادوانی ـ که هردو فصل گذشته جزو چهره‌های شاخص تیم‌های تراکتورسازی و نفت تهران بودند ـ به حسین فرکی کمک می‌کند تیمی قدرتمندتر از فصل گذشته را در اختیار داشته باشد. خود فرکی هم اذعان می‌کند شرایط تیمش در فصل جدید به مراتب بهتر از سال گذشته‌ای است که با وجود فراز و نشیب‌های فراوان‌ قهرمان لیگ شدند. سرمربی سپاهان چند روز پیش با ابراز رضایت از اردوهای پیش فصل تیمش و البته عملکردی که در فصل نقل و انتقالات داشتند بصراحت گفت کارشان برای قهرمانی در لیگ به مراتب ساده‌تر از فصل گذشته است.

حال باید دید سپاهانی که بعد از یک فصل دوری از لیگ قهرمانان آسیا، این بار دغدغه‌های آسیایی هم دارد، در لیگی که قطعا مدعیانش بیشتر از سال گذشته هستند می‌تواند از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند یا خیر. روی کاغذ که این احتمال زیاد است. سپاهان با رحمان احمدی، شهاب گردان، لئوناردو پادوانی، حبیب گردانی، هادی عقیلی، محرم نویدکیا، مهدی شریفی، وریا غفوری، احسان حاج صفی و محمدرضا خلعتبری بدون شک یکی از پرستاره ترین تیم‌های فوتبال ایران است.

پرسپولیس؛ امید به مرد کروات

پرسپولیس در فصل گذشته یکی از بدترین فصل‌های خود را پشت سر گذاشت، تعویض‌های پیاپی ناخدا در این کشتی توفان‌زده هم هیچ‌گاه جواب نداد و قرمز‌پوشان تهران هیچ‌گاه نتوانستند ساحل آرامش را به خود ببینند. ابتدا علی دایی سرمربی این تیم بود، دایی جای خود را به حمید درخشان داد و سپس برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تیم ملی ایران هدایت این تیم را به‌عهده گرفت، اما در نهایت هیچ‌کدام نتوانستند بحران را پشت سر بگذارند. پرسپولیس این فصل را با هدف جبران پا به لیگ می‌گذارد. هرچند فضایی که پیرامون این تیم قرار دارد، بشدت مه‌آلود و غیرقابل ارزیابی است. شایعه‌ها خبر از اختلاف میان کادر فنی این تیم با مجموعه مدیریتی می‌دهد، اما طبیعی است این شایعه‌ها تکذیب می‌شود و همه از آرام بودن شرایط می‌گویند و این نکته که نفرات مد نظر برانکو جذب نشده، به کل انکار می‌شود. پرسپولیس در بازار نقل و انتقالات خیلی فعال نبود و شاید مهم‌ترین خرید این تیم رامین رضاییان باشد. البته نفراتی چون محسن مسلمان و کمال کامیابی‌نیا هم برای محکم شدن کمربند دفاعی این تیم جذب شده‌اند. این تیم یک بازیکن خارجی به نام مارکو مازیچ را هم برای خط دفاعی به همراه چند بازیکن جوان گرفته... شاید مهم‌ترین کاری که پرسپولیس در دوران نقل و انتقالات انجام داد، حفظ بازیکنانی مثل امید عالیشاه، مهدی طارمی و بازگرداندن فرشاد احمد‌زاده از تراکتورسازی باشد. بزرگ‌ترین ناکامی پرسپولیس از دست دادن کاپیتان این سال‌های خود محمد نوری بود. پرسپولیس برای آن‌که به روزهای اوج بازگردد، بیش از هر چیز به سابقه مربی کروات خود یعنی برانکو ایوانکوویچ می‌نازد. برانکو که به پروفسور مشهور است، شاید بتواند سال بهتری را برای پرسپولیس رقم بزند؛ سالی که گرفتن سهمیه می‌تواند حداقل خواسته باشد.

تراکتورسازی؛ هدف قهرمانی

 آخرین روز لیگ چهاردهم برای تراکتور‌سازی و تونی اولیویرا،یکی از تراژیک‌ترین صحنه‌های تاریخ فوتبال ایران را رقم زد، یادتان است چگونه تراکتور‌سازان، پیروزی و جام را یکجا از دست داد و مرد پرتغالی در فاصله چندین ثانیه از اوج جشن به نهایت غم رسید. تراکتوری‌سازی که فصل گذشته جام را در چند دقیقه از دست داد، این فصل را با هدف قهرمانی پا به میدان می‌گذارد. این تیم در اولین گام توانست مربی فصل گذشته خود را حفظ کند و سپس به ترمیم نقاط ضعف و قدرت خود پرداخت. این تیم می‌تواند از بازیکنان سرباز استفاده کند. برای همین گروهی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران که سال گذشته به دلیل مشکلات در کارت پایان خدمت خود بیرون مانده بودند، حالا می‌توانند در ترکیب این تیم بازی کنند؛ بازیکنانی مانند بختیار رحمانی، شجاع خلیل‌زاده، علی حمودی و سینا عشوری می‌توانند عصای دست تونی باشند. علاوه بر اینها این تیم بازیکنان دیگری چون محمدرضا، اخباری دروازه‌بان تیم ملی امید ایران و سروش رفیعی را هم جذب کرده است. این تیم که دو خروجی بسیار بزرگ داشته و دو بازیکنی که فصل گذشته بسیار به این تیم کمک کردند؛ یعنی آندرانیک تیموریان و ادینهوی برزیلی را از دست داده، یک بازیکن خارجی بسیار باکیفیت یعنی حمزه یونس را به خدمت گرفته تا تیمی متعادل و دارای بازیکنان قابل اعتنا در همه پست‌ها را در اختیار داشته باشد. تیم تراکتورسازی که در همه این سال‌ها از پشتوانه بسیار موثر تماشاگران خود سود می‌برد، این فصل هیچ بهانه‌ای برای حضوری توام با موفقیت در لیگ ندارد. یکی از مواردی که این فصل تراکتورسازی را آزار می‌دهد، همین مساله بالا بودن توقعات از تیم است؛ تیمی که همه ابزار را در اختیار دارد و باید بتواند از این ابزار نهایت استفاده را ببرد.

فولاد و سهمیه آسیا، هدف اسکوچیچ

فولاد قهرمان لیگ سیزدهم، اگرچه با روزهای آرمانی آن فصل تا حدودی فاصله دارد، اما باز هم یکی از مدعیان لیگ پانزدهم است؛ تیمی که هدف اولش کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیاست و در کنار آن نیم نگاهی هم به قهرمانی دارد.حفظ دراگان اسکوچیچ، اولین برنامه مسئولان فولاد برای حضوری موفق در لیگ پانزدهم بود. اسکوچیچ اگرچه سال گذشته نتوانست مدافع عنوان قهرمانی را میان چهار تیم بالای جدول نگه دارد، اما با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در بحث بازیکنان سرباز، گریبان فولاد را گرفت، همین که این تیم را تا هفته‌های پایانی در کورس نگه داشته باشد کافی بود تا مهر موفقیت بر کارنامه‌اش بخورد. محمدرضا خانزاده و مهدی دغاغله (پرسپولیس)، اکبر ایمانی (ذوب‌آهن) و حسین ابراهیمی (نفت) ازجمله خریدهای سرشناس فولاد در فصل نقل و انتقالات بودند. در مقابل محمد قاضی، سیدایمان موسوی، احد آل‌نعمه، سروش رفیعی و بختیار رحمانی دیگر در جمع نفرات فولاد نیستند. فولاد با این تغییرات می‌خواهد یکی از مدعیان لیگ پانزدهم باشد.

کم‌بضاعت مثل راه‌آهن

شرایط راه‌آهن پیش از آغاز لیگ پانزدهم شبیه هیچ یک از دیگر تیم‌های لیگ برتری نیست. آنها تا همین یک هفته پیش نمی‌دانستند آیا درلیگ برتر هستند یا باید فصل آینده را در لیگ دسته اول سپری کنند. این وضعیت که به دنبال شکایت باشگاه پیکان از حضور غیرقانونی موتومبا برای راه‌آهنی‌ها ایجاد شده بود، طبیعتا فعالیت این باشگاه را هم در فصل نقل و انتقالات مختل کرد. حالا فرهاد کاظمی، سرمربی راه‌آهن باید تیمی را روانه رقابت‌های لیگ کند که سه بازیکن تاثیرگذار خود رامین رضائیان، موتومبا و عادل کلاه کج را در فصل نقل و انتقالات از دست داده، چهره شاخصی جذب نکرده و فصل آماده‌سازی خوبی را هم پشت‌سر نگذاشته است. با این شرایط باید راه‌آهن را از هم‌اکنون یکی از نامزدهای سقوط به لیگ دسته اول دانست مگر آن که اتفاقات عجیب و غریبی در لیگ پانزدهم رخ بدهد.

ذوب‌آهن؛ آرام و خطرناک

یحیی گل‌محمدی نشان داده است یک مربی بسیار خوب برای آینده فوتبال ایران است، یک مربی جوان که فوتبال را خوب می‌شناسد و برای هر مسابقه طرح و برنامه خاصی دارد. یحیی در همه تیم‌هایی که مربیگری کرده، تیم‌های قابل احترامی ساخته است؛ همین فصل قبل هم تیم ذوب‌آهن اگر شروع فصل را مثل انتهای فصل جدی می‌گرفت، در میان مدعیان جای می‌گرفت. یحیی در دوران نقل و انتقالات یکی از کم حرف و حدیث‌ترین دوران را پشت سر گذاشت. درست است بازیکنانی مثل قاسم دهنوی و کارلوس دو سانتوس را از دست داد، اما هیچ خرید بزرگی انجام نداد و ترجیحش این بود که بازیکنان بزرگ تیمش مثل قاسم حدادی‌فر و کاوه رضایی را از دست ندهد.

ذوب‌آهن، یکی از تیم‌هایی بود که دوران آماده‌سازی را خیلی زود شروع کرد و بی‌‌آن‌که بخواهد نمایش بدهد، در سکوت پیش رفت. این سکوت یاران گل‌محمدی بهترین دلیل برای آن است که جدی گرفته شوند. یادمان نرود این تیم در فصل گذشته توانست بدون سروصدا به قهرمانی جام حذفی برسد.

سیاه‌جامگان‌ باانگیزه

 طبیعی است تیمی که برای نخستین بار در لیگ برتر حاضر می‌شود، به بقا فکر کند. سیاه‌جامگان هم با همین هدف وارد لیگ پانزدهم خواهد شد؛ اما با توجه عملکردی که آنها در فصل نقل و انتقالات داشتند نباید تعجب کرد اگر این تیم از همین هفته نخست همه را شگفت‌زده کند.سیاه‌جامگان ـ که رسول خطیبی جوان را روی نیمکت خود می‌بیند ـ بیشتر از دیگر تیم‌ها به دنبال جوانگرایی و معرفی استعدادهای جوان در لیگ است. اینها اهدافی است که خطیبی در مصاحبه‌هایش به آنها اشاره کرده است. البته در کنار نفرات جوان و بومی این تیم، وجود چند بازیکن مطرح می‌تواند به آنها کمک کند که نتیجه‌ای فراتر از بقا در لیگ برتر به دست بیاورند. محسن فروزان، میثم حسینی، محسن دلیر، رضا عنایتی، میلان یووانوویچ و الکساندر پاشنکو نفراتی هستند که رسول خطیبی با اتکا به آنها می‌تواند تلفیقی از بازیکنان جوان و باتجربه را روانه میدان کند.

دایی؛ سوار بر صبا

باشگاه صبای قم قبل از شروع مسابقات لیگ برتر سرگذشت عجیبی داشت. این تیم تمرینات خود را زیر نظر مهدی تارتار شروع کرد و قرار بود سیروس محجوب به عنوان مالک باشگاه در آن فعالیت کند. با کنار کشیدن محجوب، این تیم با مشکلات عدیده مواجه شد، اما خیلی زود مالک تازه از راه رسید و این باشگاه به فروش رسید. اولین کاری که مالک جدید انجام داد، انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی بود تا این باشگاه، تحت‌الشعاع نام بزرگ دایی قرار بگیرد. این تیم هم از جمله تیم‌هایی است که کار خود را خیلی دیر آغاز کرده و این احتمال وجود دارد که هفته‌های ابتدایی لیگ نتواند آنچنان که باید و شاید بدرخشد. تیم صبای قم در زمان نقل و انتقالات لیگ، فهرست بلند بالایی را به مجموعه نفرات خود اضافه کرد که این روند از استخدام رضا حقیقی، بازیکن سابق تیم پرسپولیس شروع شد و در نهایت دو بازیکن فصل گذشته استقلال یعنی امیرحسین صادقی و هاشم بیگ‌زاده هم به این تیم اضافه شدند، اما هماهنگ کردن این بازیکنان چندان آسان نیست.

گسترش فولاد به دنبال نیمه بالای‌جدول

اگرچه در تبریز، همه راه‌ها به تراکتورسازی ختم می‌شود، اما گسترش فولاد هم در این دو فصل نشان داده تیمی نیست که برای افتادن بسته شود. گسترشی‌ها که امسال وارد هشتمین سال تاسیس خود می‌شوند، چهار سال پیش وقتی به عنوان یک تیم دسته اولی به فینال جام حذفی صعود و مقابل پرسپولیس بازی کردند، به این باور رسیدند که در لیگ برتر هم می‌توانند حضوری مداوم داشته باشند. تنها مشکل، کمبود تجربه برخی بازیکنان این تیم بود که حالا بعد از دو فصل بازی در لیگ برتر در حال رفع شدن است.

تیم دوم شهر تبریز، اگرچه به اندازه تراکتورسازی تماشاگر ندارد، اما امسال با جذب چند بازیکن اسمی نظیر سعید دقیقی و محمد نصرتی (پیکان)، مهدی کیانی (تراکتورسازی)، ایوب کلانتری (صبا)، امیرحسین کریمی (سپاهان) و گئورگی گئورگیف هدفی غیر از بقا در لیگ برتر دارد.

فراز کمالوند، سرمربی جوان گسترش فولاد معتقد است تیم او در لیگ پانزدهم به دنبال قرار گرفتن در نیمه بالایی جدول است.

ملوان؛ مدعی با امیر قلعه‌نویی

انزلی چی‌ها که تا همین دو هفته پیش به دلیل نداشتن مالک در بلاتکلیفی به سر می‌بردند، حالا با امیر قلعه نویی افق روشنی پیش روی تیم خود می‌دیدند. حتی خوشبین‌ترین هواداران ملوان هم فکر نمی‌کردند یکشبه پرافتخارترین مربی لیگ برتر را روی نیمکت خود ببینند. ملوان اگرچه دیرتر از دیگر تیم‌ها وارد بازار نقل و انتقالات شد، اما جز سرگوی پاشنکو، دروازه‌بان اسبق خود، بازیکن مطرحی جذب نکرد؛ اما آن‌قدر بازیکن دارد که برای قرار گرفتن در نیمه بالایی جدول تلاش کند. آرش افشین، پژمان نوری، مازیار زارع، حسین ماهینی، فرزاد حاتمی و محمد نزهتی بازیکنانی هستند که امیر قلعه‌نویی در لیگ پانزدهم روی آنها حساب ویژه‌ای باز خواهد کرد. ملوان که چهاردهمین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند، تاکنون عنوان بهتر از هفتمی در این رقابت‌ها نداشته و امیر قلعه نویی اگر بتواند با این تیم در نیمه بالایی جدول قرار بگیرد، فصلی موفق را پشت سر گذاشته است. البته چند روز به شروع لیگ، مشکلات مدیریتی باعث نگرانی انزلی‌چی‌ها شد.

سایپا؛نارنجی پررنگ با نکونام

فصل نقل و انتقالات لیگ پانزدهم اگر چند خرید پرسروصدا داشت یکی از آنها بدون شک جواد نکونام بود. کاپیتان سابق تیم ملی و بازیکن فصل گذشته اوساسونا به دلیل رابطه دوستانه‌ای که با مجید جلالی داشت به جمع نفرات سایپا اضافه شد تا نارنجی‌ها با ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه، مدعی‌تر از همیشه لیگ را شروع کنند. جلالی تقریبا همه نفرات کلیدی فصل گذشته خودش را نگه داشت تا با اضافه کردن بازیکنان مطرحی چون جواد نکونام، رضا نوروزی و غلامرضا رضایی تیمی قدرتمند برای لیگ پانزدهم بسازد. سایپا بدون این ستاره‌ها لیگ چهاردهم را به ایستادن در مکان هفتم به پایان برد؛ اما حالا یکی از مدعیان کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رود. جلالی هم البته خودش یکی از وزنه‌های تیم سایپاست. او با 35 سال سابقه مربیگری در فوتبال، در فهرست باتجربه‌ترین مربیان لیگ پانزدهم بالاتر از برانکو ایوانکوویچ و حسین فرکی در صدر قرار دارد.

استقلال اهواز؛ مبارزه با زمان

 تیم استقلال اهواز را باید ناشناخته‌ترین تیم لیگ برتر لقب داد؛ تیمی که خیلی دیر با خریدن امتیاز تیم فولاد نوین وارد قطار لیگ برتر شد. این تیم با این که کارش با تاخیری تاثیرگذار شروع شد، باز هم مدت زمانی قابل توجه را به دعواهای مدیریتی گذراند. برای همین زمان بشدت علیه این تیم است. این تیم در بازگشت خود به لیگ، چشم به یک مربی بومی دارد. سیاوش بختیاری‌زاده درست است که در کل مربی صاحب نامی محسوب نمی‌شود، اما در سطح استان خوزستان، کاملا شناخته شده است. به طور طبیعی کار بختیاری‌زاده بسیار سخت است. این تیم شرایط آماده‌سازی مناسبی نداشت و کمترین زمان را برای رسیدن به حد ایده‌آل داشت. از نظر بازیکن هم استقلال اهواز چندان فعال نبود و تنها چند بازیکن تقریبا ستاره مثل عادل کلاه کج و پرویز کریمی را به جمع خود اضافه کرد. در مجموع استقلال اهواز اگر بتواند در لیگ بماند، کار بزرگی انجام داده است.

استقلال صنعتی؛ یک تیم کاملا جدید

استقلال صعنتی را باید پر رفت و آمدترین تیم لیگ در فصل نقل و انتقالات قلمداد کرد. عبدالله ویسی برای لیگ پانزدهم 11 بازیکن را در فهرست مازاد خود قرار داد ؛ سیدمهدی سیدصالحی، میثم بائو، سومایلا دیاکیته، میثم مجیدی، محمدرضا مهدوی و حجت چهارمحالی ازجمله بازیکنانی بودند که در فهرست مازاد ویسی قرار گرفتند. در مقابل 11 بازیکن جدید به جمع نفرات این تیم اضافه شده که البته هیچ یک نفرات مطرحی نیستند. با این تغییرات گسترده طبیعی است استقلال صنعتی بیشتر از دیگر تیم‌ها به زمان برای هماهنگ شدن نیاز داشته باشد. آنها که سومین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کنند، بدون شک امسال هم مثل دو فصل گذشته کار سختی برای بقا در لیگ خواهند داشت.

نفت تهران؛ تغییر استراتژی

نفت تهران مدتی است به عنوان یک الگوی مناسب در فوتبال ایران شناخته می‌شود، تیمی که آرام و بدون سروصدا و به دور از حاشیه‌های مرسوم فوتبال ایران با یک ساختار مناسب فعالیت می‌کند و گام به گام و مرحله به مرحله پیش می‌رود. نفت تهران سال گذشته با یک مربی جوان به نام علیرضا منصوریان، روزهای موفقی را در لیگ و جام حذفی پشت سر گذاشت و تنها نماینده ایران بود که توانست در لیگ قهرمانان آسیا به جمع هشت تیم نهایی برسد. نفت این فصل را با یک حاشیه شروع کرد. بحث حضور علی منصوریان در تیم استقلال تهران مدتی نقل مجالس بود که نفتی‌ها اعلام کردند سرمربی فصل گذشته خود را حفظ می‌کنند. پس از آن بود که نفتی‌ها نشان دادند از این فصل قرار است در نحوه اداره تیم خود تغییر ایجاد کنند. این تیم به طور معمول از خریدهای پرسروصدا و جنجالی دوری می‌کرد، اما این فصل به خرید ستاره‌ها اقدام کردند. در راس این ستاره‌ها سیدجلال حسینی بود که از لیگ قطر به تیم نفت ملحق شد. خرید پیام صادقیان، ستاره همیشه جنجالی لیگ هم یک خرید پرحرف و حدیث دیگر بود. این تیم یک استعداد خوب به نام مهدی مومنی را هم گرفته تا علی منصوریان با خیالی آسوده‌تر برای ادامه مسیر خوب فصل گذشته وارد مسابقات لیگ برتر شود. از طرفی نفتی‌ها نشان داده‌اند برای لیگ قهرمانان آسیا هم برنامه گسترده‌ای دارند. تیم نفت نشان داده است اجرای برنامه پیشرفت گام به گام را خوب بلد است و احتمالا این چند ستاره در کنار مجموعه بازیکنان جوان و پراستعدادی که سال گذشته در اختیار این تیم قرار داشت، می‌تواند به ساختن تیمی بهتر کمک کند؛ اما ستاره داشتن، تغییر مدیریتی خاص خودش را هم دارد.

پدیده به دنبال بقا

پس از شش سال فوتبال مشهد بار دیگر دو تیم در لیگ برتر خواهد داشت‌. پدیده اگرچه تیمی نوپا در فوتبال ایران به شمار می‌رود، اما فصل گذشته و در اولین حضور خود در لیگ برتر با ارائه بازی‌های نسبتا خوب در همان نیم فصل اول، خیلی زود توانست هواداران پرشمار مشهدی را به ورزشگاه ثامن بکشاند. با این حال، پدیده‌ در لیگ پانزدهم فقط به دنبال یک هدف است؛ بقا. حسین بادامکی (صبا) نام آشنا ترین خرید پدیده در فصل نقل و انتقالات است. در مقابل، محمد غلامی و رضا حقیقی ازجمله بازیکنان مطرحی بودند که از‌ نفرات این تیم جدا شدند. پدیده یک تغییر غیرمنتظره هم روی نیمکت خود داشت؛ جایی که علیرضا مرزبان یکشبه هدایت این تیم را رها کرد و به عنوان سرمربی پیکان معرفی شد. پدیده ،لیگ پانزدهم را با هدایت محمدرضا مهاجری آغاز خواهد کرد؛ کسی که فصل گذشته توانست سیاه‌جامگان را به لیگ برتر بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها