برنامه ضیافت که به مناسبت ماه رمضان طراحی شده، هر شب ساعت 19 و 15 دقیقه از شبکه قرآن پخش می‌شود.
کد خبر: ۸۱۷۴۷۹
ضیافت شبکه قرآن برای علما

سازندگان این برنامه تلاش می‌کنند مخاطبان را با زوایای مختلف دین آشنا کنند و برخلاف دیگر برنامه‌های شبکه‌های تلویزیون که هنگام افطار پخش می‌شود و بیشتر موضوعات اجتماعی را در ماه رمضان دستمایه قرار می‌دهند، مخاطبان این شبکه را با زندگی علمای برجسته و طراز اول کشور آشنا می‌کند تا با بیان سیره فردی، اخلاقی و قرآنی آنها در برنامه، الگوهای مناسب را در اختیار مخاطبان قرار دهند. موضوع اصلی برنامه ضیافت بهره‌گیری از اندیشه‌ علمایی مانند علامه جعفری، علامه طباطبایی، علامه امینی، آیت‌الله بهجت، استاد صبح‌دل و استاد اربابی است.

ارائه الگوی مناسب

تهیه‌کنندگی این برنامه به عهده سیدافضل میرلوحی است. وی درباره شکل‌گیری برنامه به جام‌جم می‌گوید: این برنامه رمضان سال گذشته هم از شبکه قرآن سیما پخش و با اقبال مردم هم روبه‌رو شد. هدف از تولید این برنامه ارائه الگوی مناسب به مخاطبان است.

هر برنامه‌سازی علاقه‌مند است محتوای برنامه‌اش برای مخاطبان کاربردی باشد؛ به همین دلیل ما هم با ساخت برنامه ضیافت قصد داریم با صحبت کردن درباره زندگی مراجع تقلید و علمای درجه یک جهان تشیع که انسان‌های پالوده و پاک‌سیرت هستند، الگوهای مناسب به مخاطب ارائه کنیم. سال گذشته به زندگی مراجع از جمله مرحوم مرعشی، گلپایگانی و بهجت پرداختیم و با دعوت از خانواده‌هایشان مردم را بیشتر با سیره زندگی شخصی، اخلاقی و رفتاری آنها آشنا کردیم. در برنامه ضیافت علاوه بر زندگی مراجع معاصر، به زندگی و آثار علمای قدیمی‌تر هم پرداخته می‌شود. برای نمونه با دعوت از نسل ششم و هفتم خاندان علامه مجلسی، درباره شخصیت ایشان صحبت می‌شود. به گفته تهیه‌کننده، دلیل دعوت از خانواده علما به برنامه این است که به مباحث مسلط هستند و حرف‌های آنها هم بیشتر به دل مخاطبان می‌نشیند.

30 عالم برای 30 روز رمضان

برای برنامه ضیافت امسال هم 50 نفر از مراجع و علمای درجه یک در نظر گرفته شد و در اتاق فکر که از چهار ماه پیش از شروع برنامه تشکیل شده بود، زندگی این افراد بررسی و در نهایت 30 نفر انتخاب شدند. دلیل رد شدن 20 نفر دیگر دسترسی نداشتن به خانواده‌هایشان بود؛ زیرا به نظر تهیه‌کننده برنامه ضیافت همه این علما طراز اول هستند و بعد از هماهنگی با حوزه علمیه، علمای برجسته انتخاب شدند.

سازندگان برنامه ضیافت به گفته تهیه‌کننده معیارهایی برای انتخاب علما داشتند؛ نخست این که فرد مورد نظر صاحب کتاب باشد و از سوی دیگر دسترسی به خانواده‌هایشان میسر باشد. به عنوان نمونه دلیل انتخاب سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی در زمان مشروطه، کتاب عروه ایشان بود که جزو کتاب‌های بسیار خوب است یا پرداختن به زندگی آخوند خراسانی برای کتاب کفایه‌الاصول است یا به زندگی ملامحسن فیض کاشانی به این جهت پرداخته شده که از بزرگ‌ترین علما و مفسران قرآن است.

ادای دین به علما

اجرای برنامه ضیافت به عهده سیدوحید مرتضوی است. وی قبل از برنامه با مطالعه کتاب و جستجو در فضای اینترنتی اطلاعاتش را تکمیل می‌کند تا در برنامه سوالات متنوعی از خانواده علما بپرسد. وی در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: اجرای یک برنامه، کاری دوسویه است و این‌طور نیست همه سوالات را مجری طراحی کند. مسلما قبل از شروع برنامه با تهیه‌کننده صحبت می‌کنم و با یکدیگر تعامل داریم. خودم هم از قبل مطالعه می‌کنم. ضمن این‌که ده دقیقه قبل از برنامه با مهمان که فرزند، نوه و نتیجه علماست، صحبت می‌کنم تا با آمادگی بیشتری برنامه را اجرا کنم.

اگر مجری پشتوانه تحقیقاتی نداشته باشد، مثل عالم بدون عمل است و مسلما در برنامه دچار مشکل می‌شود. علاوه بر آن، اطلاعات مجری نباید فقط به یک یا دو حوزه خلاصه شود، بلکه باید مطالعه روزانه داشته باشد و همه خبرها را مطالعه کند تا در صورت نیاز در برنامه استفاده کند. دست پر بودن مجری در برنامه نقش بسزایی دارد.

مرتضوی در شبکه قرآن برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کند و به نوعی خودش را خدمتگزار این شبکه می‌داند. زمانی که اجرای برنامه ضیافت را به او سپردند، از این اتفاق خیلی خوشحال شد؛ زیرا احساس می‌کرد با اجرای این برنامه یک سبک دیگر گفت‌وگو با مهمان را تجربه می‌کند و هم این‌که به دانسته‌هایش اضافه می‌شود.

وی در این‌باره می‌گوید: یکی از نتایج اجرای این برنامه همنشینی با خاندان علم و تقواست و این برایم خیلی ارزشمند است که هم به دانش‌ خودم و هم به دانسته‌های بینندگان اضافه می‌شود.

آشتی دادن نسل‌ها

مرتضوی با مثبت ارزیابی کردن بازخوردهای مردم از برنامه ضیافت تاکید می‌کند: به نظرم حلقه مفقوده‌ای میان نسل جوان و افراد موفق در عرصه‌های گوناگون وجود دارد . ما با برنامه ضیافت سعی داریم این حلقه مفقوده را از بین ببریم و الگوهای خوب را به مردم معرفی کنیم تا گرد و غبار فراموشی در این حوزه کنار برود و جوانان بیشتر با مباحثی همچون ساده‌زیستی، تقوا و فقط برای خدا کار کردن آشنا شوند. خوشبختانه تا به امروز بازخوردهای خوبی از مردم، روحانیون، قاریان و دانشگاهیان گرفته‌ایم. امیدوارم نظرات مثبت مردم را تا پایان برنامه به همراه داشته باشیم.

این مجری که با اجرای این برنامه حس و حال خوبی پیدا می‌کند، معتقد است قرار گرفتن در محضر قرآن، لحظاتی ناب و ارزشمند است و مردم هم با این لحظات حس و حال روحانی پیدا می‌کنند. این ماه فرصت مناسبی برای پاک شدن دل‌هاست و یکی از اهداف برنامه فراهم کردن چنین فضایی برای مخاطبان است. به همین دلیل در خدمت مردم و علما هستیم تا بتوانیم چیزهایی را یاد بدهیم تا در زندگی کاربرد داشته باشد.

قرآن؛ نخ تسبیح برنامه

سیدمحمدرضا قاسم‌تبار، مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن است که برنامه ضیافت هم در این گروه تولید می‌شود. وی درباره رویکرد این برنامه به جام‌جم می‌گوید: ما به دنبال این هستیم که علما و شخصیت‌های طراز اول کشور را به عموم مردم معرفی کنیم که ارادت خاصی هم به ساحت مقدس علما دارند. خوشبختانه این اتفاق مبارک رخ داده است. تلاش می‌کنیم مراجع بزرگ تقلید را به نسل جدید معرفی کنیم تا با شناخت بیشتری نسبت به سیره فردی، خلقی و اخلاقی آنها پیدا کنند. این‌که علما، فقها و مراجع تقلید چه رویه‌ای در زندگی داشتند می‌تواند به جوانان کمک کند تا الگوهای درستی را برای زندگی انتخاب کنند. برای رسیدن به این هدف باید با زبان امروز با جوانان صحبت کنیم. اگر زبان ما مناسب نباشد، نه‌تنها مردم با برنامه ارتباط برقرار نمی‌کنند، بلکه نتیجه عکس دریافت خواهیم کرد.

نخ تسبیح برنامه ضیافت، قرآن است و سازندگان این برنامه تلاش دارند مردم از زوایای مختلف نسبت به این کتاب آسمانی شناخت پیدا کنند. علاوه بر آن، قبل از روی آنتن رفتن هر قسمت از برنامه همه زوایا در اتاق فکر بررسی می‌شود و قبل از صحبت با خانواده علما، تحقیقات میدانی صورت می‌گیرد تا برنامه بازتاب بهتری میان مخاطبان داشته باشد.

رادیو و تلویزیون

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها