رمضان که می‌آید با خود معنویت و برکت می‌آورد؛ سریال هم دارد، شبانه، متناسب با حال و هوای ماه خدا. روزه‌داری در این گرمای بیداد مرز و خط مشکل را پشت سر گذاشته و به طاقت‌فرسایی پهلو می‌زند. چه خوش باشد که روزه‌دار پس از گشودن روزه‌اش دمی هم بیاساید و نفسی تازه کند با سریالی و مجموعه‌ای و اثری نمایشی.
کد خبر: ۸۱۶۸۶۵

سال‌هاست که شبکه‌های مختلف سیما مدت‌ها قبل از فرارسیدن ماه صیام تدارک می‌بینند و برنامه می‌ریزند برای ساخت و تولید مجموعه‌های نمایشی تا اوقات فراغت مخاطبان خود را بعد از افطار پر کنند و پر بار سازند با این آثار سرگرم‌کننده. حتی یک رقابت پنهان اما کاملا قابل احساس و ملموس در میان شبکه‌ها شکل گرفته و برقرار است در این زمینه و باب. امسال هم به سیاق معمول گروه‌های فیلم و سریال چند شبکه با دست پر از سریال به استقبال ماه خدا آمده‌اند؛ پایتخت 4 و دردسرهای عظیم2 و گاهی به پشت سر نگاه کن و خاک و نمک. شبکه‌هایی مثل آی‌فیلم را هم باید در این دایره وارد کرد که اقدام به بازپخش مجموعه‌های جذاب به نمایش درآمده در سال‌های گذشته می‌کنند. در یک نمای کلی، همه شبکه‌های رسانه ملی دست به دست هم داده‌اند تا یک بسته نمایشی مناسب و متناسب با حال و هوا و مقتضیات این ماه را به مخاطبان و بینندگان ارائه دهند.

از زاویه و منظر دیگر، این قوام دادن جدول پخش شبکه‌ها با آثار نمایشی، مخاطب را نیز دلبسته و همراه کرده و به نوعی او را عادت می‌دهد که هر شب پای گیرنده خانگی خود نشسته و چشم به راه قسمتی دیگر از سریال محبوب و مورد علاقه‌اش باشد. همین عادت و انس است که کار را برای مدیران گروه فیلم و سریال شبکه‌های تلویزیون در پس از ماه رمضان سخت و دشوار می‌سازد. بیننده به عادت مالوف توقع و انتظار دارد که هر شب نظاره‌گر سریالی باشد و همین، یک تدارک و طراحی از قبل پیش‌بینی شده را طلب می‌کند.

شبکه‌هایی که ساخت و تولید سریال‌های نمایشی در دستور کار سالانه‌شان قرار دارد نباید همه توان و تمرکز خود را بر روی مجموعه ماه رمضان متمرکز کنند و ایام پس از این ماه را هم ببینند و رصد کنند و در نظر داشته باشند. خالی بودن جدول پخش یک شبکه از سریال‌های جذاب و سرگرم‌کننده در روزهای پس از ماه مبارک رمضان، بینندگان و مخاطبانی را که در ایام ماضی عادت کرده‌اند به تماشای از این دست آثار، یکسره دلزده و مایوس می‌سازد و چه بسا که سوق‌شان دهد به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای و مجموعه‌های بی‌محتوا و مبتذل ـ ابتذال به معنای واقعی کلمه ـ در حال پخش و نمایش‌شان.

چگونگی چیدمان زمانی پخش سریال‌های تلویزیونی و پر بودن همیشگی جدول پخش شبکه‌ها اگر هم‌عرض و هم‌سطح با فرآیند تولید و کیفیت آثار نمایشی نباشد از اهمیت کمتری هم برخوردار نیست. شبکه‌های رسانه ملی همیشه باید دست و بال‌شان از سریال‌ها و مجموعه‌های نمایشی پر باشد؛ بیان این جمله البته در حد حرف آسان و سهل است و در روزگاری که تلویزیون با کمبود بودجه و تنگناهای مالی دست به گریبان است، الحق و الانصاف کار سخت و دشواری به نظر می‌رسد.

محسن محمدی

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها