آشنایی با خارجی‌های ساکن ایران و طرح خواسته‌ها، آرزوها و از همه مهم‌تر دیدگاهشان درباره مشترکات دینی، موضوع جذابی برای یک برنامه مستند تلویزیونی است. اگر روش پخت غذاهای متنوع از کشورهای مختلف دنیا هم چاشنی چنین برنامه‌ای باشد، حتما تماشای آن می‌تواند جذاب باشد.
کد خبر: ۸۱۴۲۳۶

شبکه افق از ابتدای ماه رمضان برنامه «کدبانو» را با همین ویژگی‌ها به مخاطبان ارائه می‌کند. در این برنامه بانوان مسلمان از کشورهایی چون فلسطین، اندونزی، کنیا و فیلیپین یکی از غذاهای کشورشان را آموزش می‌دهند. در این مجموعه مستند که به کارگردانی هاشم تفکری بافقی ساخته شده، خرید برای پخت یک غذای خوب، شیوه پخت غذا و گاهی اتفاقات جالب حاشیه‌ای به نمایش درمی‌آید و بانوی مسلمانی که روش پخت غذا را آموزش می‌دهد، ضمن آشپزی، درباره آرزوهایش، زندگی در ایران، مساله حجاب، نفوذ ماهواره‌ها و مسائل جهان اسلام صحبت می‌کند.

«کدبانو» از این بابت با بسیاری از برنامه‌هایی که درباره آشپزی ساخته می‌شود متفاوت است؛ چرا که نگاه تازه‌ای از یک کدبانو ارائه می‌کند. این مستند، متفاوت از آثاری است که تاکنون درباره خارجی‌های ساکن ایران ساخته شده است؛ چرا که با استفاده از چاشنی جذاب آشپزی، از کلیشه‌های رایج در این باره عبور می‌کند.

هدف این برنامه چه معرفی خارجی‌های مسلمان ساکن ایران باشد و چه آموزش دستور پخت چند غذای خارجی و مناسب برای افطار، در هر صورت سبکی از زندگی را نمایش می‌دهد که برآمده از دین اسلام است و به مرور زمان رنگ و بوی ایرانی نیز به خود گرفته است. زنانی که در این مستند حضور دارند زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی را در فرصت کوتاه پختن یک غذای ساده به نمایش می‌گذارند و از چیزهایی سخن می‌گویند که فراتر از مسائل ساده و معمولی روزمره است.

علاوه بر نگاه متفاوتی که در این برنامه به سبک زندگی ارائه شده، ریتم مستند «کدبانو» نیز قابل توجه است. افزون بر این کارگردان تلاش کرده از رخدادهای جذاب حاشیه‌ای هم دور نماند، حتی اگر این رخداد پسرکی شاد و پرانرژی باشد که در کار مادرش سرک می‌کشد و با صورت آردی، نان پختن او را تماشا می‌کند.

مستند کدبانو نشان می‌دهد اگر به موضوعات بظاهر تکراری از زاویه جدید نگاه شود، حرف و قاب تصویر جدیدی می‌توان در آنها پیدا کرد که برای بیننده جذاب باشد و او را پای برنامه بنشاند.

کدبانو در ظاهر برنامه‌ آشپزی است اما به مباحث دینی هم می‌پردازد. از این منظر فرم برنامه آشپزی که می‌تواند مانند برنامه‌های دیگر صرفا سرگرمی یا آموزشی باشد، تبدیل به فرصتی شده تا از طریق آن آموزه‌ها و اعتقادات دین اسلام در بین مردم کشورهای مختلف به تصویر کشیده شود. از این جهت کدبانو را می‌توان برنامه‌ای خلاقانه دانست.

هر قسمت از این مستند هر شب ساعت 19 از شبکه افق به نمایش درمی‌آید و تکرار آن هم روز بعد در ساعت‌های ۱۰ و ۱۲ پخش می‌شود.

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها