رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رزن در همدان گفت: افراد سودجو برای کسب درآمد، جوجه پرنده خوش‌آوازی به نام چکاوک طرقه‌ای را که در این شهرستان بوفور یافت می‌شود، شکار می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۱۰۴۹

جواد نوری اظهر با اشاره به این که این پرنده خوش‌آواز در گندمزارها و اراضی جو لانه خود را می‌سازد، افزود: شکارچیان برای پی بردن به محل لانه این پرنده خوش‌آواز، آن را تعقیب و سر فرصت جوجه‌های این گونه را سرقت می‌کنند و سپس جوجه‌ها را برای تعلیم بیشتر در کنار پرندگان خوش‌آوازی همچون قناری قرار می‌دهند. وی یادآور شد: هفته گذشته یک شکارچی پس از تعقیب و گریز در دام ماموران یگان حفاظت گرفتار شد و در این تعقیب گریز دوگونه از چکاوک‌ها جان باخته و چهار گونه از آنها زنده ماندند./ ایرنا

تجلیل از دهیارانی که بی‌سوادی را ریشه کن می‌کنند

فرماندار شهرستان نیمروز در سیستان و بلوچستان گفت: دهیارانی که به کمک آموزش و پرورش برای ریشه‌کنی بی‌سوادی همت کنند تا روستاهایشان عاری از افراد بی‌سواد شود، مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

محمدحسن دهمرده با بیان این که دهیاران به دلیل ارتباط روزانه با مردم بهتر می‌توانند در این زمینه فرهنگسازی کنند، افزود: شما دهیاران باید برای کمک به آموزش و پرورش بی‌سوادان را شناسایی و با همکاری سوادآموزی، بی‌سوادی را ریشه‌کن کنید که در این صورت پاداش‌هایی برای کسانی که روستاهایشان عاری از افراد بی‌سواد باشد، در نظر گرفته خواهد شد. وی یادآور شد: دریاچه هامون خشک شده، اما افکار و ذهن مردم ما خشک نشده است، بنابراین ما باید مردم را توانمند سازیم تا روی پای خودشان بایستند و ایجاد شغل کنند. برای این منظور تسهیلاتی با سود صفر درصد در نظر گرفته‌ایم که به افرادی که طرح اشتغالزایی داشته باشند، تعلق می‌گیرد.‌/‌ تسنیم

کشف نادرترین گل جهان در رودسر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر از کشف سوسن چلچراغ که به نادرترین گل جهان معروف است، در ارتفاعات این شهرستان در گیلان خبر داد.

به گفته علی درویشی، بوته گل سوسن چلچراغ در ارتفاعات 2150 متری منطقه ونستان رودسر از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست رودسر کشف شد.

وی افزود: رویشگاه مذکور دارای پوشش درختچه‌ای است و در بالادست جنگل تنک افرا واقع شده است.

سوسن چلچراغ نخستین بار توسط گیاه‌شناس فرانسوی به نام (لدربوری) شناخته شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان یک میراث ارزشمند ثبت جهانی شد و در فهرست آثار طبیعی ملی قرار گرفت.

این گل یکی از گونه‌های تیره سوسن و زمان گلدهی آن نیمه دوم خرداد و اوایل تیر است. شکوفه‌های این گل با رنگ سفید و به صورت واژگون باز می‌شود و ارتفاع آن نیز بین
70 ـ 50 سانتی‌متر بوده که گاهی به یک متر هم می‌رسد./
ایلنا

تعطیلی ادارات زهک به دلیل گرما و گرد‌و‌خاک

وجود گرما، گردوغبار شدید و وزش توفانی با سرعت 80 کیلومتر در سیستان و بلوچستان، ادارات شهرستان زهک در بخش شمالی این استان را روز گذشته به تعطیلی کشاند.

به گفته فرماندار زهک، وضع هوای این شهرستان تا صبح دیروز حالت عادی داشت، اما بتدریج با وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، آلودگی هوا شدت یافت که این پدیده با گرمای زیادنیز همراه بودکه با توجه به شرایط جوی پیش آمده، تمام ادارات شهرستان از ساعت 11 دیروز تعطیل شد.

جمشید رخشانی نسب در گفت‌وگو با ایرنا افزود: غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان افزایش یافته و شعاع دید به زیر 400 متر رسیده و این شرایط تنفس را برای مردم مشکل کرده است.

وی با بیان این‌که به دستگاه‌های عضو ستاد بحران شهرستان اعلام شد در محل ادارات خود به حال آماده‌باش مستقر باشند، تصریح کرد: در صورت تداوم این شرایط امروز نیز ادارات شهرستان تعطیل خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به این‌که وزش باد امروز نیز در منطقه زهک ادامه خواهد داشت، گفت: غلظت ذرات معلق در هوای زهک به عنوان یکی از شهرستان‌های منطقه سیستان 488 میکرو گرم بر متر مکعب است که نشان از بحرانی بودن وضع دارد. رضا اربابی افزود: تمام دستگاه‌های عضو ستاد بحران در حال آماده‌باش هستند تا در صورت بروز هر گونه حادثه احتمالی در سریع‌ترین زمان ممکن برای خدمات‌رسانی در محل حاضر شوند، هرچند تاکنون از خسارات توفان در منطقه سیستان گزارشی اعلام نشده است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز دراین باره گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در 48 ساعت آینده در منطقه سیستان به 90 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در برخی ساعات توفان گرد و خاک پیش بینی می‌شود./‌ خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها