مجلس لایحه دولت در زمینه عرضه بنزین و گازوئیل از طریق کارت هوشمند را در جلسه علنی دیروز تصویب کرد.
کد خبر: ۸۰۷۴۵

شکی نیست که این تصمیم ، آثار و تبعات مختلفی در اقتصاد کشور خواهد داشت. کمال دانشیار ، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ، دلایل اتخاذ این تصمیم را بررسی می کند.
دانشیار همچنین از لزوم تدوین طرح جامع سوخت می گوید: استدلالی که کارشناسان مطرح می کنند، این است که سال 84 ، 25 میلیارد دلار به یارانه سوخت اختصاص خواهیم داد و هر سال این مبلغ به میزان 5 میلیارد دلار بیشتر خواهد شد. به طور میانگین در 5 سال آینده ، یارانه سوخت بیش از 150 میلیارد دلار خواهد بود.یکی از مهمترین اقلام سوختی بنزین است . برآورد می شود امسال 10 میلیارد دلار به یارانه بنزین تخصیص یابد. در 5 سال آینده نیز ناچاریم فقط 35 میلیارد دلار بنزین وارد کنیم . حدود 15 میلیارد دلار نیز صرف ساخت یا تعمیر و افزایش بازدهی پالایشگاه ها خواهد شد. درمجموع مصرف بنزین کشور در طول 5 سال آینده حدود 50 میلیارد دلار را به طور مستقیم و به عنوان هزینه به کشور تحمیل می کند. حدود 35 میلیارد دلار نیز اختلاف بنزین نرخ 80 تومان و 500 تومان است . اگر بخواهیم این مقدار را نیز اضافه کنیم ، بین 80 تا 85 میلیارد دلار از هزینه های کشور در 5 سال آینده فقط به بنزین منحصر می شود.این ارقام نشان می دهد ، مساله بنزین و هزینه های آن بسیار مهم است و باید برای آن فکری کرد.گروهی که مخالف افزایش قیمت بنزین هستند ، می گویند ما باید قیمتها را ثابت نگه داریم و از طریق صندوق ذخیره ارزی این هزینه ها را تامین کنیم . هم یارانه دهیم و هم نفتی را که از سوی شرکت نفت به شرکت پالایش و پخش داده می شود ، ارزان حساب کنیم. سود این کار آن است که در کشور تورم ایجاد نمی شود. در حال حاضر ، این دو دیدگاه مقابل هم قرار گرفته است . دولت قبلی معتقد به دیدگاه اول و افزایش هدفمند قیمت بنزین بود و بر مبنای آن طرحی را به مجلس داد. دولت جدید نیز همان طرح را اصلاح کرد و دوباره به مجلس داد. در واقع ، دولت جدید راه میانه ای را با عنوان دونرخی کردن قیمت بنزین پیشنهاد کرده است ، یعنی بنزین تولید داخل لیتری 80 تومان و بنزین وارداتی از خارج کشور ، لیتری 500 تومان عرضه شود. از این محل ، درآمد هنگفتی نصیب کشور می شود که صرف توسعه اتوبوسرانی ، کمک به فقرا و... می شود. در حال حاضر ، مجلس به دیدگاه تثبیت قیمتها معتقد است اما این که در آینده چه اتفاقی می افتد ، باید منتظر نظرات مجلس بود. دیدگاه من در این ارتباط ، طرح راه حل دیگری با عنوان تهیه طرح جامع سوخت کشور است یعنی طرح جامعی باید آماده کنیم که در آن ، هم میزان تولید کشور افزایش یابد و هم برای مصرف و کاهش آن برنامه ریزی کنیم . طبق این طرح ، ناوگان حمل و نقل عمومی کشور توسعه می یابد ، خودروهای گازسوز و کارخانه های جدید پالایشگاهی ایجاد می شود ، میعانات گاز و نفت به بنزین افزایش می یابد ، بخش خصوصی فعال می شود و نکته مهمتر این که در کشور ، خودروهای کم مصرف تولید و خودروهای پرمصرف حذف می شود.همچنین کارهای فرهنگی برای کاهش و منطقی کردن مصرف بنزین از طریق صداوسیما انجام می شود. در این طرح ، تمام راه حل ها و جوانب قضایا برای حل مساله بنزین دیده می شود. در به کارگیری روشهای قیمتی برای کنترل مصرف نیز حتما باید میزان تورم و آثار جانبی آن پیش بینی شود و فقرا و محرومان جامعه از کمکهای مستقیم برخوردار شوند.تاکسی ها و خودروهای عمومی نیز باید بنزین ارزان قیمت در اختیارشان گذاشته شود.قیمت بنزین زمانی باید تغییر کند و افزایش یابد که قبل از همه ، اقدامات پیشگیرانه نظیر افزایش تاکسی ها ، اتوبوس ها و خودروهای حمل ونقل عمومی انجام شده باشد.

کمال دانشیار
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها