چرا ژاوی نباید به قطر می‌رفت؟

گُل به خُودی اسطوره

روی همه صندلی‌های ورزشگاه زیبای نوکمپ، عبارت Mes que Un Club دیده می‌شود. برای مدت‌ها ادعای بارسایی درباره «بیش از یک باشگاه» بودن، دلایل قابل قبولی داشت و تا زمانی که این مساله پابرجا بود، ژاوی را هم می‌شد بیش از یک بازیکن توصیف کرد.
کد خبر: ۸۰۱۶۶۰

این هافبک ریزنقش و خلاق برای بهترین بارسای تاریخ، بی‌تردید چیزی بیش از یک بازیکن بود. هرچند بسیاری بارسای فعلی را که- در آستانه فتح چهارمین قهرمانی در چمپیونزلیگ با لیونل مسی است - می‌شناسند، اما در‌واقع، این ژاوی است که نماد اصلی تیم به حساب می‌آید.

ژاوی که در یازده‌ سالگی به بارسا پیوست، 24 سال عمرش را در این باشگاه سپری کرد و یکی از ارکان اصلی موفقیت‌های این تیم در یک دهه اخیر بود. برای توصیف نقش او در باشگاه بارسلونا، به سختی می‌توان از کلمات کمک گرفت و بی‌تردید، او شایستگی همه نقدهای مثبتی را که درباره‌اش نوشته شده، داشت.

اکنون که باشگاه بارسلونا در چند فصل اخیر با اتهام‌های مالی ریز و درشتی روبه‌رو شده، ژاوی هم گل به خودی بزرگی زد در حالی که باشگاه بارسلونا به دلیل خرید غیرقانونی بازیکنان نوجوان، با محرومیت در بازار نقل و انتقالات روبه‌روست و پرونده انتقال جنجالی نیمار و فرار مالیاتی آن، هنوز به سرانجام نرسیده، ژاوی به طوررسمی اعلام کرد برای سه فصل به باشگاه قطری السد خواهد پیوست، با آکادمی جوانان قطر همکاری خواهد داشت و سفیر جام جهانی 2022 قطر هم خواهد بود.

این همان جامی است که تا به حال کارگران زیادی به دلیل شرایط نامساعد، هنگام ساخت ورزشگاه‌های آن جان باخته‌اند؛ جامی که شواهد زیادی نشان می‌دهد مسئولان قطری با پرداخت رشوه به اعضای کمیته اجرایی فیفا، میزبانی‌اش را به دست آوردند؛ همان قطری که یک گروه خبری تنها به خاطر تهیه گزارش درباره استاندارد شرایط زندگی کارگران ورزشگاه‌ها، دستگیر و دو روز بازداشت بودند. با این‌که نامناسب بودن میزبانی قطر برای جام‌جهانی کاملا واضح بود، فیفا تمام تلاشش را به کار بست تا میزبان تغییر نکند. رقابت‌ها به پاییز منتقل و تاکید شد انتخابات دوباره‌ای برای تعیین میزبان برگزار نخواهد شد. در مقابل همه شواهد علیه میزبانی قطری‌ها، آنچه آنها نیاز داشتند تا میزبانی‌شان را توجیه کند، حمایت ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال بود؛ شخصیت‌هایی که هر اظهارنظرشان توسط طرفداران فوتبال در سراسر دنیا با دقت دنبال می‌شود.

در این میان، ستاره‌ای مانند ژاوی، شواهد جدی تخلفات قطر و فیفا را نادیده گرفته و با قراردادی 30 میلیون یورویی راهی السد می‌شود تا نشان دهد منافع شخصی را به اخلاقیات ترجیح می‌دهد. ستاره اسپانیایی با این انتقال، با رقم زنندگان یکی از بدترین رسوایی‌های تاریخ فوتبال هم سفره شده است.

اگر از فیفا یا کمیته برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی 2022 درباره مشکلات عدیده این رقابت‌ها سوالی شود، آنها می‌توانند سفیرشان را برای پاسخگویی بفرستند؛ ستاره‌ای که 133 بازی ملی برای کشورش انجام داده و 26 جام مختلف بالای سر برده است.

شاید ژاوی فکر کرده با این انتقال می‌تواند در بهتر کردن اوضاع برای برگزاری جام‌جهانی قطر تاثیر مثبت داشته باشد اما اگر چنین فکری هم کرده باشد، خودش را گول زده است. او مطمئنا نمی‌تواند مانع توقف روند مرگ یک کارگر در هر دو روز شود و نیز نمی‌تواند مدارکی را که درباره نحوه رسیدن میزبانی به قطر وجود دارد، از بین ببرد. تنها کاری که ژاوی می‌تواند انجام دهد، لبخند زدن مقابل عکاسان است؛ آن هم برای برگزاری رقابت‌هایی که هرگز نباید برگزار شود.

باید از او پرسید، آیا 30 میلیون یورو، ارزش زیر پا گذاشتن وجدان را داشت؟ به عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ بارسا، او مطمئنا ثروت قابل ملاحظه‌ای دارد و اصلا به چنین پولی نیاز نداشته است. او تنها در همین فصل 9 میلیون یورو از بارسا دستمزد گرفت. اگر ژاوی قصد داشت به دوران حرفه‌ای‌اش ادامه بدهد، باشگاه‌های زیادی از سراسر دنیا آماده بودند تا او را به خدمت بگیرند. او چرا باید به قطر می‌رفت؟ چرا باید سفیر جام جهانی 2022 می‌شد؟

ژاوی باید با پیراهن بارسا و به عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ با فوتبال خداحافظی می‌کرد؛ به عنوان بازیکنی که دنیای فوتبال را با نمایش‌هایش شگفت‌زده کرد اما ترجیح داد مسیر دیگری برود. به نظر می‌رسد حالا که بارسا از «بیش از یک باشگاه» بودن فاصله گرفته، ژاوی هم سهمش را در این رسوایی به دست آورده است؛ چه حیف!

منبع: سایت گل / مترجم بهنام جعفرزاده

ژاوی، ستاره دنباله دار

24 سال زمانی بسیار طولانی برای یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال است که فقط در یک باشگاه حضور داشته باشد. تعداد بازیکنانی که در سطح اول فوتبال اروپا باشند و چنین سابقه‌ای داشته باشند، از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نیست. ژاوی یکی از آنهاست. این اسطوره بزرگ فوتبال اسپانیا هفته گذشته اعلام کرد در پایان فصل به طور حتم از بارسلونا جدا می‌شود. مقصد بعدی او اما انتخاب جذابی نیست؛ السد قطر. به هر حال برای بازیکن پا به سن گذاشته‌ای مثل او انتخاب نامتعارفی محسوب نمی‌شود. ژاوی در حالی از بارسلونا جدا می‌شود که کوهی از افتخارات را درکارنامه خود ثبت کرده است و از این حیث پرافتخارترین بازیکن تاریخ باشگاه بارسلونا محسوب می‌شود. مهندس بارسلونا برای رسیدن به صدر فهرست پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال اسپانیا فقط به یک جام دیگر نیاز دارد تا خنتو، اسطوره فوتبال اسپانیا را پشت سر بگذارد. او دو فینال همراه بارسلونا پیش روی خود می‌بیند. نخستین فینال نهم خرداد برگزار می‌شود و بارسا در فینال جام حذفی اسپانیا به مصاف اتلتیکو بیلبائو می‌رود. حتی اگر قهرمانی دراین فینال محقق نشود ژاوی باز هم این فرصت را دارد تا در فینال لیگ قهرمانان اروپا که شانزدهم خرداد در برلین برگزار می‌شود از خنتو سبقت بگیرد. 24 سال حضور مداوم از ژاوی چهره‌ای افسانه‌ای ساخته است. واقعا نظیر او باز هم در فوتبال اسپانیا پیدا می‌شود؟

همه افتخارات اسطوره

هر آنچه یک بازیکن حرفه‌ای تصورش را می‌کند یا در رویاهای خود می‌پروراند، در کارنامه ژاوی هرناندز دیده می‌شود. محال است یک جای خالی پیدا شود. هشت بار قهرمانی در لالیگا با بارسلونا. بارسلونا تا به حال 23 مرتبه قهرمان لالیگا شده که هشت بار آن با ژاوی رقم خورده است. این یعنی 34 درصد کل قهرمانی‌های تاریخ باشگاه بارسلونا. آخرین قهــرمـــانی بارسلونا با ژاوی دو هفته پیش رقم خورد. آنها اتلتیکومادرید را بردند تا ژاوی در آخرین فصل حضورش در این باشگاه باز هم یک جام لالیگایی دیگر را لمس کند. اما همه افتخارات ژاوی فقط همین هشت جام نیست؛ سه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نیز او را از بسیاری ستاره‌های دیگر متمایز می‌کند. البته اینها را هم باید مد نظر داشته باشید که ژاوی با اسپانیا هم قهرمان جام‌جهانی شده و هم قهرمان جام ملت‌های اروپا (دو مرتبه). همین توضیح مختصر نشان می‌دهد ویترین افتخارات ژاوی تا چه اندازه پر زرق و برق است. با تمام این افتخارات عظیم، همه این قهرمانی‌ها تنها چیزهایی نبودند که اسطوره بودن ژاوی را رقم زدند. ژاوی برای اسطوره شدن فقط قهرمانی نمی‌خواست، او تمام مولفه‌های لازم برای تبدیل به یک ابرقهرمان و ستاره شدن را داشت.

مهندس ژاوی

ژاوی به مهندس و مغز متفکر بارسلونا معروف است. اما او چگونه به این موقعیت رسید؟ ژاوی بخشی از تیکی تاکای بی‌نظیر بارسلوناست. او در فصل‌های ابتدایی حضور خود در ترکیب بارسلونا نقش برجسته دوران طلایی بارسلونا را نداشت اما بتدریج به یک بازیساز بزرگ تبدیل شد. در واقع او مرکز ثقل بارسلونا بود، او در کنار اینیستا چنان نبض میدان در دست می‌گرفتند که همه چیز برای بارسلونا راحت می‌شد. او راه را سنگفرش کرد تا بارسلونا در طلایی‌ترین دوران تاریخ خود یکه‌تازی کند. مهندس ژاوی اما دیگر فروغ گذشته را ندارد. او دیگر آن بازیکنی نیست که به تنهایی لیونل مسی را تغذیه می‌کرد. با این حال ژاوی همیشه ژاوی است. او نه از یاد هواداران بارسلونا که از یاد کل هواداران اسپانیایی هرگز نمی‌رود. افسوس که طلایی‌ترین دوران مهندس کاتالان‌ها مصادف شد با دوران طلایی دو اعجوبه پرتغالی و اسپانیایی ؛ یعنی کریستیانو رونالدو و لیونل مسی. او تا مرز تصاحب توپ طلا هم پیش رفت، اما در نهایت این افتخار بزرگ را به این دو ستاره بزرگ واگذار کرد. توپ طلا تنها افتخار بزرگی است که از دست ژاوی لیز خورد و افتاد. بسیاری بر این عقیده اند توپ طلا حداقل یک بار باید به مغز متفکر ایالت کاتالونیا می‌رسید. اما باز هم توپ طلا معیار خوبی برای اثبات شایستگی‌های پرافتخارترین بازیکن تاریخ باشگاه نیست.

وفادار تا ابد

وفادارهای فوتبال دنیا خیلی زیاد نیستند. یکی از بارزترین نمونه‌ها ژاوی است که 24 سال جز برای بارسلونا برای باشگاه دیگری بازی نکرد. ژاوی در دوران اوج فوتبال خود یعنی سال‌های بین 2009 تا 2012 بارها مورد توجه تیم‌های دیگر قرار گرفت. عمده مشتریان آقای مهندس از لیگ برتر انگلیس بودند. چلسی دو بار پیشنهاد رسمی داد، آن هم پیشنهادهایی که می‌توانست این هافبک بازیساز را به گران ترین بازیکن تاریخ تبدیل کند. ژاوی اما همیشه در بارسلونا باقی ماند. منچستریونایتد هم او را می‌خواست. پیشنهاد شیاطین سرخ هم بسیار نجومی بود، گزارش منابع مختلف از این حکایت داشت که 70 میلیون پوند صرف این انتقال احتمالی خواهد شد اما این اتفاق هرگز رخ نداد. وفاداری به باشگاه بارسلونا تا سال 2015 ادامه یافت.حال که او با السد قطر بر سر قراردادی سه ساله توافق کرده است نمی‌توان گفت او عهد خود را شکست. وقت رفتن او واقعا فرا رسیده بود. البته گفته می‌شد که لیگ حرفه‌ای آمریکا می‌تواند مقصد بهتری برای او باشد؛ اما گویا وسوسه‌های مالی مهم‌ترین دلیل پیوستن مهندس بارسلونا به السد قطر است.

درخشش او تا قطر هم ادامه خواهد داشت. مهم نیست السد قطر در برابر عظمت بارسلونا چندان به نظر نمی‌آید آنچه اهمیت دارد این که ژاوی ستاره دنباله داری است که حتی اگر بعد از این هم هیچ افتخاری در فوتبال به دست نیاورد، باز اسطوره بی بدیلی است که برای یافتن مانندش باید 24 سال صبر کرد ؛ زمانی که او در آکادمی بارسلونا استعداد خود را نشان داد، رشد کرد، پیشرفت جهش واری را دید و در نهایت به یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال اسپانیا و دنیا تبدیل شد

اسکای اسپورت / مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها