راهنمای مادران جوان در زمینه حاملگی

گرفتگی عضلات در دوران بارداری

جام جم سرا- یکی از مهم‌ترین مشکلات خانم‌ها در دوران بارداری بویژه در سه ماهه دوم، گرفتگی عضلات پاست که خیلی‌ها آن را به نام کرامپ یا اسپاسم عضلات پا می‌شناسند. گروهی از متخصصان این موضوع را به اضافه وزن بارداری نسبت می دهند و گروهی دیگر، علت اصلی گرفتگی عضلات پا را مشکلات عروقی می‌دانند.
کد خبر: ۷۹۵۸۷۲
گرفتگی عضلات در دوران بارداری
دسته اخیر، بر این باورند که فشار رحم ممکن است روی عروق خونی که خون را از پاها به سمت قلب بر‌می‌گردانند و نیز روی اعصابی که از تنه به سمت پاها می‌روند، کرامپ عضلانی ایجاد کند. باید بدانید کرامپ‌ها ممکن است در روز ایجاد شوند، ولی بیشتر شب‌ها اتفاق می‌افتند و در ماه‌های پایانی حاملگی بدتر می‌شوند.

نقش مکمل‌ها در کاهش درد

براساس برخی بررسی‌ها، اگر گرفتگی عضلات پا و درد ناشی از آن به دلیل اضافه وزن دوران بارداری نباشد ممکن است مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم در کنار ویتامین‌های دوران حاملگی تا حد زیادی کمک‌کننده باشد، اما هرگز نباید خودسرانه هیچ دارو و مکملی مصرف کنید، چراکه می توانند سلامت جنین‌تان را به خطر بیندازند.

نرمش مچ و خلاصی از شر گرفتگی عضلات پا

برای این که دچار گرفتگی عضلات پا نشوید یا حداقل فواصل بروز دردها را بیشتر کنید باید از ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید و اگر هنگام نشستن پاهایتان را روی هم می‌اندازید باید هر چه زودتر این عادت را کنار بگذارید. همچنین در طول روز و از همه مهم‌تر قبل از خواب عضلات پشت ساق پا را بکشید و در حالی که نشسته‌اید، تلویزیون تماشا می‌کنید، غذا می‌خورید، ظرف می‌شویید و... مچ‌هایتان را به نوبت بچرخانید و انگشتان پاهایتان را تکان دهید. البته گرفتگی معمولا در هر دو پا بروز می‌کند، اما در صورتی که این مشکل در یک پا وجود دارد فقط باید نرمش‌های همان پا را انجام دهید.

بفرمایید پیاده‌روی

پیاده‌روی روزانه از بروز کرامپ‌های شبانه پیشگیری می‌کند یا شدت دردها را کاهش می‌دهد، مگر آن که پزشک‌تان شما را از فعالیت بدنی منع کرده باشد. هنگام خواب هم باید به پهلو دراز بکشید تا جریان خون پاها بهتر باشد. از طرفی مصرف مایعات کافی، دوش آب گرم پیش از خواب شبانه، ماساژ عضلات دچار اسپاسم، استفاده از کیسه آب گرم برای گرم کردن عضلات ساق پا، قدم زدن و خم و راست کردن پاها به شل شدن عضلات کمک می کند و باعث تسکین درد و گرفتگی می‌شود. در عین حال هنگام بروز کرامپ توصیه می‌شود عضلات پشت ساق پا را بکشید. به این ترتیب که پاهایتان را صاف و آرام انگشتان را به طرف ساق پا خم کنید. این کار ممکن است ابتدا کمی دردناک باشد، ولی اسپاسم را برطرف می کند و درد کم‌کم از بین می‌رود. در صورتی که درد برطرف نشد و گرفتگی ایجاد شده مثل همیشه نبود یا متوجه تورم یا حساسیت پا شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید. (جام جم سرا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها