کارشناس هواشناسی؛

تهران فردا بارانی است

معاون اداره کل هواشناسی خوزستان از بروز پدیده گرد و غبار در اغلب شهرهای این استان خبر داد.
کد خبر: ۷۸۶۷۲۸

علیرضا غلامپور در گفت‌وگو با مهر افزود: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی محیط‌زیست خوزستان، میزان غلظت گرد و غبار دیروز در شهرهای استان ۶۳۲ میکروگرم در متر مکعب بوده است.

وی گفت: میزان غلظت گرد و غبار در هوای اندیمشک ۲۶۳ میکروگرم، دزفول ۲۹۳ میکروگرم و گتوند نیز ۲۵۴ میکروگرم در متر مربع است. معاون هواشناسی خوزستان تصریح کرد: میزان غلظت گردو غبار در شهر شوش ۲۸۰ میکرو گرم در مترمکعب است. همچنین غلظت گردو غبار در شهر آبادان ۳۱۰ میکروگرم در مترمکعب است.

غلامپور در پایان گفت: شهرهای شوشتر و سوسنگرد نیز امروز شاهد گرد و غبار بودند. میزان غلظت این گرد و غبار در شوشتر ۳۴۲ میکروگرم و در سوسنگرد نیز ۳۲۷ میکروگرم در مترمربع است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان نیز از آلودگی 6.5 برابری حد مجاز در استان خبر داد.

مهرداد فتحی بیرانوند به ایسنا اظهار کرد: چند سالی است که ریزگردها بسیاری از مناطق جنوبی و غربی کشور را درمی‎نوردند و هزاران تن ذرات جامد معلق را از بیابان‎های عربستان، یمن، سودان، عراق، سوریه، کویت و... حمل می‎کنند و بر گستره بزرگی از شهرهای کشور خصوصا نیمه‌غربی فرو می‎ریزند. وی با اشاره به آلودگی لرستان افزود: دیروز سومین روز آلوده امسال بوده که میزان آلودگی 6.5 برابر حالت عادی است. وضع هوا خطرناک است که در این راستا افراد باید تا حد امکان از رفتن به محیط آزاد جدا خودداری کنند. فتحی بیرانوند ادامه داد: میزان شاخص‎های PM10 برابر 410 میکروگرم بر مترمکعب و PM2.5 نیز 260 میکروگرم بر مترمکعب است.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان خاطرنشان کرد: البته به‌علت وضع جوی منطقه و احتمال ریزش باران این حالت پایدار نبوده و از روند افزایش آلودگی کاسته می‌شود. گردو غبار در شهرستان مهران استان ایلام سبب تعطیلی مدارس شد.

تندباد مهاباد را درنوردید

همچنین از آذربایجان غربی خبر می‌رسد که باد شدیدی با سرعت 72 کیلومتر بر ساعت، از عصر جمعه مهاباد در جنوب این استان را در نوردید و باعث بروز پاره‌ا‌‌ی مشکلات برای مردم این شهرستان شد.

وزش این تندباد که با بارش‌های پراکنده و رعد و برق همراه بود و تا روز گذشته ادامه داشت، تردد شهروندان را در سطح گذرگاه‌ها و معابر عمومی با مشکل مواجه کرد و در برخی نقاط شهر موجب شکسته شدن شاخه‌های درختان و شیشه برخی منازل مسکونی شد.

حمید باریکان، کارشناس اداره هواشناسی مهاباد با بیان این‌که این تندباد علاوه بر شهرستان مهاباد دیگر مناطق جنوبی استان را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به ایرنا گفت: استقرار امواج ناپایدار در این منطقه و نبود رطوبت کافی موجب بروز این پدیده در منطقه شده است که در نواحی که با رطوبت کافی همراه است، موجب بارش پراکنده باران نیز می‌شود.

در فروردین ماه سال گذشته نیز تندبادی با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت این شهرستان را درنوردید که پرسرعت ترین تندباد در چند سال گذشته در این منطقه بود.

در همین حال مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز درباره احتمال وقوع آبگرفتگی معابر، مسیل‌ها و رودخانه‌ها در این استان هشدار داد و در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: براساس نقشه‌های پیشیابی هواشناسی با افزایش ناپایداری‌های جوی به تناوب افزایش ابر، وزش باد شدید، بارش‌های رگباری در سطح استان در برخی نقاط توام با رعد و برق و تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

قطره ضمن توصیه به مسافران و گردشگران برای همراه داشتن تجهیزات لازم برای تردد در جاده‌ها و گردنه‌های برفگیر استان، به عشایر، گردشگران و دامداران برای اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، توقف در مناطق مرتفع و صعود به ارتفاعات هشدار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها