امروز 13 بهمن 1393 هجری شمسی؛ 12 ربیع الثانی 1436 هجری قمری؛2 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۶۲۴۷
13 بهمن، تولد آیت الله مرتضی مطهری

هجری شمسی

13 بهمن 1289

مجلس شورای ملی قرارداد استخدام مستشاران آمریکائی را برای وزارت مالیه تصویب کرد.

13 بهمن 1298

روزنامه اختر مسعود با مدیریت و سردبیری عبدالوهاب گلشن ایرانپور در اصفهان منتشر شد. این روزنامه آگهی و اعلانات هم داشت و حاوی مطالب علمی، ادبی، اخلاقی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی بود و به دلیل تنوع مطالب از ابتدا مورد توجه قرار گرفت. این نشریه در سال هشتم به مدیریت میرزا محمد علی دانش خوراسگانی انتشار یافت و از آن پس به صورت یک نشریه فکاهی درآمد.

13 بهمن 1298

استاد مرتضی مطهری در فریمان خراسان در خانواده ای روحانی متولد شد. وی در دوازده سالگی به مشهد عزیمت کرد و در آنجا به فراگیری مقدمات علوم اسلامی و قسمتی از سطوح پرداخت. در 1316 برای تکمیل تحصیلات خود به قم رفت، حدود پانزده سال در آنجا ماند و سطوح نهایی را از آیت الله محقق داماد و امام خمینی (ره ) و منظومه، اسفار و تفسیر را از آقا میرزا مهدی آشتیانی، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره)، خارج فقه و اصول را از محضر آیت الله بروجردی، آیت الله یثربی کاشانی، آیت الله حجت، آیت الله خوانساری و آیت الله صدر فرا گرفت. در 1320 در محضر آقای حاج میرزا علی شیرازی با نهج البلاغه آشنا شد. در 1329 به دنبال شرکت در درس فلسفه علّامه طباطبایی، زمینه تألیف کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برایش فراهم شد. مطهری در سالهای آخر اقامت در قم و نیز سالهای اول مهاجرت به تهران به تحقیق بیشتر درباره این موضوع پرداخت و تا پایان عمر، مبارزه با اندیشه های انحرافی را ادامه داد. از سال 1331 به موازات تدریس و تألیف در تهران، سخنرانی های تحقیقی خود را در دانشگاه ها، انجمن های اسلامی و مجالس خصوصی آغاز نمود. در 1334 به تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی پرداخت و مدت بیست و دو سال همچنان در آنجا مشغول تدریس و تحقیق شد. استاد مطهری از آنجا که متخصص فلسفه مشاء بود، در دانشگاه در دوره دکتری به تدریس کتاب های «شفاء»، «نجات» و «اشارات» ابن سینا ، «شرح منظومه سبزواری» و «شواهد الربوبیه» ملاصدرا پرداخت. استاد مطهری در خرداد 1342 به همراه عده ای از علما و روحانیون مدتی به زندان افتاد و تا پیروزی انقلاب اسلامی از ارکان فکری نهضت به حساب می آمد. او کمتر از سه ماه پس از پیروزی انقلاب در 12 اردیبهشت 1358 به دست گروه فرقان به شهادت رسید. آثار ارزنده ای از این استاد برجسته باقی مانده که از آن جمله می توان به «آشنایی با علوم اسلامی»، «آشنایی با قرآن»، «اسلام و مقتضیات زمان»، «امدادهای غیبی در زندگی بشر»، «انسان و سرنوشت»، «جاذبه و دافعه علی (ع)»، «حماسة حسینی»، «خدمات متقابل اسلام و ایران»، «خورشید دین هرگز غروب نمی کند»، «داستان راستان»، «درس های اسفار»، «ربا، بانک، بیمه»، «سیری در سیره نبوی (ص)»، «سیری در نهج البلاغه»، «عدل الهی»، «علل گرایش به مادیگری»، «مقدّمه ای بر جهان بینی اسلامی» و « نظام حقوق زن در اسلام» اشاره کرد.

13 بهمن 1357

قرارداد خرید 10 میلیارد دلار اسلحه از آمریکا لغو شد.

هجری قمری

12 ربیع الثانی سال اول

حضرت محمد (ص) پیامبر گرامی اسلام به امر پروردگار یکتا تعداد رکعات نماز را تغییر دادند. تا آن زمان نمازهای روزانه در مجموع ده رکعت بود و هنگام سفر نیز تغییر نمی کرد. ولی از این پس نمازهای روزانه به هفده رکعت افزایش یافت و در زمان سفر مقرر شد تحت شرایط خاص به صورت شکسته خوانده شود. این امر در مدینه رخ داد.

12 ربیع الثانی 132

به روایتی ابوالعباس عبدالله بن محمد سفاح اولین خلیفه عباسی در مسجد کوفه با مردم بیعت کرد و خلافت او آغاز شد.

12 ربیع الثانی 789

مردم اصفهان علیه امیرتیمور گورکانی قیام کردند. امیرتیمور مامورانش را برای دریافت خراج به اصفهان فرستاد. اما به واسطه سوء رفتار این ماموران، اهالی اصفهان به مخالفت با او پرداختند. این امر حمله تیمور به اصفهان و کشتار اهالی این شهر را به دنبال داشت.

میلادی

2 فوریه 1907

دیمیتری مندلیف شیمیدان روس و مبتکر جدول تناوبی عناصر درگذشت. تا آن زمان 63 عنصر شناخته شده بود و مندلیف این عناصر را به ترتیب افزایش وزن اتمی در جدول مرتب کرد و بر همین اساس جایگاه عناصری را که تا آن زمان کشف نشده بود را در جدول خود تعیین کرد و جای آن عناصر را خالی گذاشت. پس از کشف این عناصر و پر شدن مکان های خالی جدول تناوبی عناصر، مندلیف به شهرتی جهانی دست یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها