تروریست های تکفیری شب گذشته و بامداد امروز یورش گسترده ای به مناطقی از کرکوک انجام دادند و مناطقی را اشغال کردند که نیروهای پیشمرگه موفق به آزادی آنها شدند.
کد خبر: ۷۶۵۱۳۱
یورش گسترده داعش به کرکوک

منابع کردی اعلام کردند: تروریست های داعش نیمه شب گذشته یورشی را به مناطق جنوب غرب شهر کرکوک در 255 کیلومتری شمال بغداد در محورهای «تل الورد»، «مکتب خالد» و «مریم بیک» انجام داد که در این یورش، «شرکو فاتح» از فرماندهان ارشد نیروهای پیشمرگه به همراه پنج نفر از نیروهای پیشمرگه کشته و 40 نفر دیگر زخمی شدند.

این منابع اعلام کردند: داعش در این حمله از همه انواع سلاح میان برد و سنگین استفاده کرد.

تروریست ها چند روز قبل در جنوب غرب و کرکوک حضور پیدا کرده بودند و این با استفاده از شرایط آب و هوایی منطقه که مه و ابرآلود بود صورت گرفت.

به دنبال یورش شب گذشته برخی روستاها به اشغال داعش درآمد اما نیروهای پیشمرگه صبح امروز طی پاتکی، موفق به بازپس‌گیری منطقه مریم بیک، نهروان و مکتب خالد شدند.

همزمان با آن داعش صبح امروز با خودرو بمبگذاری شده به ساختمان اداره پلیس کرکوک در نزدیکی قصر کرکوک در مرکز شهر انجام دادند. این خودرو ساختمان را هدف قرار داد و به دنبال آن دو انتحاری خود را منفجر کردند.

عامل انتحاری اول خود را در مقابل ساختمان منفجر کرد زیرا نتوانست وارد آن کند و نیروهای امنیتی عوامل انتحاری دیگر را قبل از ورود به ساختمان هدف قرار دادند.

به دنبال یورش داعش در کرکوک مقررات منع آمد و شد از ساعت 10 صبح امروز به وقت محلی تا اطلاع ثانوی اعلام شد و این مقررات شامل با هدف همکاری برای برقراری امنیت و ثبات و حفظ جان ساکنان کرکوک صورت گرفت.

کرکوک شهری نفت خیز و از مناطق مورد مناقشه اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق محسوب می شود که در 12 ژوئن گذشته به دنبال یورش داعش به استان نینوا و اشغال موصل، نیروهای پیشمرگه وارد آن شدند.

در کرکوک کردها، اعراب و ترکمن های قومیت های اصلی را تشکیل می دهند.

همزمان اعلام شد که کوسرت رسول، معاون فرمانده کل نیروهای مسلح اقلیم کردستان عراق برای مقابله با داعش عازم کرکوک شده است.

وی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: متاسفانه کوردلان بامداد امروز ضمن یورشی موفق به تسلط بر مناطقی در جنوب کرکوک شدند که نیروهای پیشمرگه این حمله را ظرف مدت اندک دفع کردند.

این درحالی است که برخی منابع از انفجار خودرو بمبگذاری شده در منطقه راس الجسر در مرکز کرکوک و کشته و زخمی شدن شماری خبر دادند.

به دنبال این انفجار اخباری درباره تسلط داعش بر هتل موسوم به قصر کرکوک مخابره شد و اینکه تک تیراندازان داعشی بر بالای ساختمان مستقر شده اند و متعاقب آن منابع امنیتی از آزادی این هتل و هلاکت سه تروریست خبر دادند.

منابع امنیتی در کرکوک اظهارداشتند: نیروهای امنیتی و پیشمرگه با کمک نیروی هوایی قصر کرکوک و تعدادی از ساختمانهای دیگر را از داعش آزاد کرده اند که در این عملیات پنج انتحاری داعش به هلاکت رسیده اند.

یک منبع امنیتی در کرکوک اعلام کرد: بیش از 500 نفر از اعضای سازمان بدر برای مشارکت در جنگ علیه داعش وارد کرکوک شده اند و در مناطق تازه و داقوق مستقر شده اند و مجهز به سلاح میان برد و سنگین هستند.

هشام الهاشمی، تحلیلگر عراق درباره این حمله گفت: داعش به دنبال انتقام گیری از کردها به سبب شکست در کوبانی است.گروهک داعش از مناطق کُردی و نه مناطق عربی است و بیشتر کسانی که دست به این عملیات زده اند از کردهای وابسته به داعش هستند. داعش به دنبال سیطره بر مناطق استراتژیک مانند مثل شرکت گاز، کوی صنعتی، کارخانه گوگرد، اردوگاه الطارق، رحیم آوه،‌مکتب خالد، الرشاد، مریم بیک، منطقه هتل قصر کرکوک و زندان التسفیرات بودند.

وی افزود: این مناطق مناطق امنیتی و اقتصادی هستند به غیر از منطقه مکتب خالد که خانواده هایی از دیالی و صلاح الدین و نینوا در آنها هستند.

الهاشمی افزود: بر اثر این عملیات تقریبا بسیاری از داعشی ها کشته شده است و بسیاری دیگر زخمی شده اند. نیروهای پیشمرگه موفق به انفجار اتوبوسی که یک عامل انتحاری آن را هدایت می کرد شدند و جنگنده‌های عراقی نیز یک اتوبوس دیگر انتحاری را هدف قرار دادند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها