دافی داک در میان پنجاه شخصیت انیمیشن برتر جهان رتبه چهاردهم را دارد

ماجراهای یک اردک گستاخ

گوفی یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی کمپانی دیزنی است که طی سال‌های متوالی با موفقیت کودکان چند نسل را سرگرم کرده است. پخش چند کارتون از این شخصیت در شبکه پویا و شبکه دو و فیلم سینمایی «گوفی به دانشگاه می‌رود» با نام اصلی «فیلم فوق‌العاده گوفی» از شبکه پویا انگیزه‌ای شد تا با این شخصیت بیشتر آشنا شویم.
کد خبر: ۷۵۱۲۲۸
شیرین‌کاری‌های یک سگ سر به هوا

خصوصیات شخصیتی گوفی

گوفی یک دوست خوش‌اخلاق و شاداب با قلبی از طلاست، همیشه خندان و خونسرد است. گوفی دوست‌داشتنی همیشه همه را با سادگی خود، جلب می‌کند. گرچه ممکن است او کارها را همیشه درست انجام ندهد، اشتباهات او با احساسات کمال‌گرا و رفتار مثبت‌اندیش و خوش‌شانسی جالبش همخوان است. گوفی همیشه به دوستانش وفادار است. او گهگاه از گیج بازی‌هایش شرمنده می‌شود، ولی این حس مدت زیادی طول نمی‌کشد. یک جنتلمن واقعی و یک حریف واقعی در مسابقات ورزشی است. شوخ‌طبعی‌اش ذاتی است و فرقی ندارد که خودش را در چه دردسری می‌اندازد. او همیشه بر دردسرها با لبخند غلبه می‌کند.

گوفی یک سگ انسان‌نما و دوست و همراه میکی‌ماوس است که اولین‌بار در یک صحنه شلوغ در کارتون Mickey Revue‌)1932) معرفی شد. خالقان اولیه این شخصیت آرت بابیت و جک کینی بودند.

او به صورت یک شخصیت انسانی طراحی شده بود و برخلاف پلوتو ـ که یک حیوان خانگی بود ـ لباس می‌پوشید، راه می‌رفت و صحبت می‌کرد. علامت مشخصه‌اش خنده خاص اوست که پنیتوکالویگ شخصیت او را می‌گوید. چند ماه بعد دوباره در کارتون مهمانی ووپی ظاهر شد و از آن زمان به بعد یکی از اعضای اصلی‌دار و دسته دیزنی شد. از آن زمان تاکنون او در 52 کار کوتاه سینمایی حضور داشته که آخرین آن سال 2011 به نام گوفی و مرغ ها بوده است.

گوفی در ابتدا به‌عنوان یک شخصیت حاشیه‌ای، در کارتون‌ها اسم نداشت، اما در یک کمیک استریپ کاملا معرفی شد. نام دیپی داگ اسمی بود که پشت صحنه به او داده بودند و نام‌های متعددی مثل جورج جی، جیف گوفوس، دی‌داگ و در نهایت گوفی جی‌ گوف را تجربه کرد. با گذشت زمان نقش کم‌کم از شخصیت حاشیه‌ای به شخصیت دوم تغییر یافت و بعد در کارتون و کمیک گوفی نامیده شد. او در کارتون‌هایش در انجام کارهای روز مره به کرات از کمدی بزن بکوب استفاده می‌کند.

دونالد و گوفی اولین بار باهم در کارتونی به نام به نفع یتیمان ظاهر شدند که سعی می‌کردند تا برنامه‌ای برای بچه‌های یتیم اجرا کنند، اما بچه‌های شیطان در ضمن اجرای برنامه آنها را اذیت و به طرف آنها تخم‌مرغ پرتاب می‌کردند. این اولین فیلمی بود که در آن نام گوفی آورده شد.

طی سال‌های دهه 30 گوفی نقش مهمی را در سری کارتون‌های «دونالد و میکی» که کارهای گروهی انجام می‌دادند مثل «ساعت پاک‌کن‌ها»، «قایق‌سازها» به عهده گرفت و رفته‌رفته به سمت ستاره بودن ارتقا یافت. گوفی در کارتون‌های زیادی در جمع این تیم سه نفره حضور داشت که ازجمله این کارها می‌توان به کارتون سه تفنگدار، از این گروه سه نفره اشاره کرد. کمی بعد در همان سال یکسری جدید از کارتون‌های گوفی به نام چطور باید... تولید شد که در آنها شخصیت اصلی دیالوگ بسیار کمی داشت و یک راوی داستان را پیش می‌برد. سری کارتون‌های «چطور باید...» شناخته‌شده‌ترین کارهای گوفی هستند که الگویی را معرفی کردند که سال‌ها از آن برای ساخت کارتون‌های گوفی استفاده می‌شد. این کارها در دهه 40 و 50 نیز از محبویت زیادی برخوردار بود.

از میان کارهای کوتاه گوفی دو کار به نام‌های چطور فوتبال بازی کنیم و اکوامانیا نامزد دریافت جایزه اسکار شدند. بعدها در نقش یک شهروند حومه‌نشین به نام جورج جیف در کارتون‌هایی مثل «عاشق موتور» (1950) و «خانه خانگی» (1951) ظاهر شد. آخرین کارتون کوتاه گوفی که در دهه 1960 در سینما پخش شد (1965) «دردسر بزرگراه گوفی» نام داشت. در کارهای آقای جیف، با مشکلات روزمره یک شهروند معمولی مثل رژیم گرفتن، تربیت بچه یا ترک کردن سیگار روبه‌رو بود و دیزنی قصد داشت با این کار‌ها محبوبیت او را بیشتر کند.

گوفی در تعدادی از فیلم‌های دیزنی مثل چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ فلابر، شیرشاه یک و نیم و نجات آقای بنکس حضور کوتاهی داشته است. گوفی دو کار تلویزیونی به نام‌های داستان موفقیت گوفی و کریسمسس خیلی مبارک نیز دارد.

او نقشی شبیه یک حومه‌نشین را در حدود 80 قسمت از کارتون‌های سری گوف تروپ ایفا کرد که به‌عنوان بخشی از برنامه «بعد‌از‌ظهر دیزنی» (یک برنامه نیم ساعته کارتونی در اوایل دهه 1990) پخش می‌شد. در این کارتون‌ها مجددا با پسرش به نام مکس همراه بود که کاملا با کارتون‌های اولی متفاوت بود و دیگر همسرش در صحنه ظاهر نشد.

این سری کارتون‌ها در نهایت منجر به ساخت فیلم سینمایی «گوفی» شد که در 7 آوریل 1995 پخش شد. فیلم دوم با نام «فیلم فوق‌العاده گوفی» (یا یک فیلم دیگر گوفی) برای نمایش خانگی ساخته شد و در 28 فوریه 2000 ارائه شد. کار کوتاه سینمایی او به نام چطور سینمای خانگی‌تان را سرهم کنید ـ که به سبک کارتون‌های چطور باید... ساخته شده بود ـ در سال 2007 در جشنواره اتاوا به موفقیت خوبی دست یافت.

در حال حاضر گوفی عضوی از برنامه کارهای آموزشی میکی‌موس برای گروه سنی خردسال به نام «خانه موش» و کلوب میکی‌ماوس است که پخش آن از سال 2006 تاکنون از کانال‌های مختلف تلویزیونی کودک در سراسر دنیا ادامه دارد. در این برنامه‌ها با بازی‌های مختلف به کودکان شمارش اعداد، هجی کردن و بسیاری مسائل علمی آموزش داده می‌شود.

او در بازی‌های معروف کمپانی دیزنی به نام پادشاهی قلب‌ها در نقش فرمانده گارد شاهی همراه با شاهزاده خانم‌های دیزنی حضور دارد. به علاوه در بازی‌های آنلاین سایت دیزنی نیز حضور دائمی دارد.

شخصیت گوفی یکی از پولسازترین شخصیت‌های کارتونی دیزنی است که استفاده از آن در عرصه تولید اسباب‌بازی، لوازم‌‌التحریر، لباس و لوازم کودکان سود زیادی را نصیب این شرکت کرده است.

نقش‌های او در کارتون‌ها شامل: ورزشکار المپیک، بازیکن بیس‌بال، اسکی‌باز، کارمند فروشنده،‌ معلم رانندگی، آتش‌نشان و خیلی کارهای دیگر است.

گوفی کوچکه نسخه به‌روز شده و هوشمندتری از خود گوفی است که مکس نام دارد، اما به نظر می‌رسد که در بدشانسی دست‌کمی از پدرش ندارد و خانم گوفی که همیشه در حال سرزنش کردن گوفی است.

پریسا کاشانیان / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها