گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

سال 2015 جنگ ارزها بالا می گیرد

در روزهایی که مسئولان دولت از شخص رئیس‌جمهور گرفته تا رئیس کل بانک مرکزی، پیوسته از موفقیت‌های دولت در کنترل دولت تورم در یک سال گذشته و پیش‌بینی تک‌رقمی شدن تورم تا سال 95 سخن می‌گویند،‌ تحولات چند هفته اخیر بازار ارز، علائم خوبی به فعالان بازار نمی‌دهد.
کد خبر: ۷۵۰۱۷۳
تهدید ارز برای تلاش‌های دولت

نرخ ارز طی دو سه هفته اخیر بعد از بالا و پایین شدن‌های زیاد در بازار بیشتر از 5 درصد افزایش یافته است.

تحولات دو سه سال گذشته نشان داد نرخ ارز تا چد حد در رگ و ریشه زندگی مردم رسوخ کرده و با هرگونه تغییر محسوسی در آن زنجیره‌ای از کالاها و خدمات دستخوش افزایش قیمت شده و مردم هزینه سنگینی را بابت آن پرداخت می‌کنند.

افزایش قبلی نرخ ارز در دولت سابق علاوه بر تحمیل رشد شدید قیمت‌ها به عموم مردم،‌ بسیاری را به سمت سفته‌بازی و استفاده از فرصت به‌وجود آمده در این بازار برای کسب سود سوق داد که همین امر خود به روند فزاینده نرخ ارز دامن زد.

این در حالی است که ثبات بازار ارز در 1.5 سال گذشته آرامش را به ذهن‌ها و زندگی مردم بازگردانده بود.

دولت در این مدت موفق شد با استفاده از ابزارهای پولی متناسب و البته سوار بر موج امیدی که به‌واسطه تغییر دولت و احتمال گشایش در مذاکرات هسته‌ای به‌وجود آمده بود، بازار ارز را از نوسانات شدید قبل آن در امان نگه دارد اما رویدادهای چند هفته اخیر بازار ارز بار دیگر این نگرانی را بوجود آورده است که نکند اتفاقات ناخوشایند منتهی به ظهور دولت یازدهم بار دیگر در شرف تکرار شدن است.

البته شرایط امروز چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اقتصادی بسیار متفاوت از دو سال قبل است؛ اما دلالان بازار ارز در چهارراه استانبول این روزها، تکاپوی بیشتری از خود نشان می‌دهند و این حاکی از آن است که معامله‌گری و دلالی ارز دوباره رونق گرفته، در نتیجه تحولات روزهای اخیر، آینده کوتاه‌مدت بازار ارز را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

گرچه سابقه دولت یازدهم در مدیریت منطقی شاخص‌های کلان اقتصادی این امیدواری را ایجاد می‌کند که دولت حداکثر تلاش خود را از طریق سازوکارهای اقتصادی برای جلوگیری از تبدیل التهاب فعلی بازار به ارز یک بحران تمام عیار به کار خواهد بست، اما به هر حال باید توجه داشت، اگر عنان کنترل بازار ارز از اختیار نهادهای مسئول بویژه بانک مرکزی خارج شود و تقاضاهای سفته‌بازانه دوباره همانند دو سال قبل،‌ به سمت این بازار سرازیر شود، معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران باشد و دولت بتواند به وعده خود برای تک‌رقمی کردن نرخ تورم در سال 95 جامه عمل بپوشاند.

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها