مروری بر زندگی کاپیتان‌های موفق 2 تیم ملی والیبال و بسکتبال ایران

کاپیتان صمد «معروف»

1- بازی تک به تک در زمین‌های روباز محلات تهران. از شمال تا جنوب. زمین قدیمی حافظ روبه‌روی پارک ملت یا کوچه پسکوچه‌های شمیرانات. خیابان فرشته وقتی سکوت سنگین بعدازظهرهای تابستان با صدای توپ بسکتبال می‌شکست.
کد خبر: ۷۴۰۸۲۴
کاپیتان صمد «معروف»

کری‌خوانی‌های متداول با برادر بزرگ‌تر که زود از پیش او و ما رفت. هدیه یک ضبط صوت برای تولد یک ستاره در بسکتبال ایران و گام‌های محکم تر بعدی برای رسیدن به اوج قله تکامل. برای کاپیتانی آن هم در تیم ملی بسکتبال.

زندگی ورزشی صمد نیکخواه‌بهرامی از ده ـ دوازده سالگی تا امروز که در آستانه سی و یک سالگی است، از این تصاویر و صحنه‌های بازی در رده‌های پایه در تالار شیخ‌الاسلامی یا لقب بهترین بازیکن جوانان غرب آسیا که هدیه‌اش ضبط صوت بود، پر است. تلخ‌ترین صحنه زندگی او در این سال‌ها فوت آیدین، برادر بزرگ‌ترش است که در سانحه تصادف، همبازی دوران کودکی تا تیم ملی بسکتبال را از دست داد. با وجود این صمد، طفل بازیگوش بعدازظهرهای طولانی تابستان، به بازیکنی برای تمام فصول تبدیل شد و حتی آوازه‌اش فراتر از مرزهای ایران و آسیا رسید.

2- دایی‌های والیبالیست و بچه‌ای که به دایی‌اش رفته! اما کدام یک از بین دایی‌ها بیشتر روی سعید معروف تاثیر گذاشته است؟ ژن والیبال در خانواده سیدعباسی‌ها وجود داشت زیرا جهانگیر، نوبخت و توحید سیدعباسی در والیبال ارومیه هر کدام سرشناس شدند و بعدها نام برادران سیدعباسی در والیبال ایران سر زبان‌ها افتاد. نام نوبخت بیشتر از بقیه که خودش پاسور بود و سعید معروف خواهرزاده این سه نفر بیشتر از همه دایی‌ها.

سعید معروف در کانون‌های والیبال ارومیه و پس از آن در سفری که به اردوی دانش‌آموزی داشت، کشف شد. بازی‌های دانش‌آموزی 15ـ14 سال پیش مهم‌ترین اتفاق زندگی پاسور نوجوان آن روزها بود تا پنجه‌های ظریف خود را به توپ بزند. دوره، دوره جوانان بود و هر جوانی در والیبال که ترکه‌ای بود و توسط استعدادیاب‌ها به اردو می‌رسید، دیگر سخت بود از اردو دل بکند مگر توانایی‌اش را نداشته باشد اما معروف در همان روزها ظرفیت‌های نهفته‌اش را آشکار کرد و می‌شد حدس زد روزی معروف والیبال شود.

3- بعد از بازی در لیگ برتر بسکتبال ایران فضای بیشتری برای پرواز می‌خواست. همین بهانه‌ای شد تا لیگ برتر در ایران را ترک کند.به اتفاق برادر فقیدش چند ماه به آلمان رفت اما شرایط بازی در هامبورگ جور نشد. به ایران بازگشت اما چند سال بعد به آرزوی ورزشی‌اش که بازی کردن در خارج از ایران بود، رسید.

بازی در لیگ فرانسه به صمد نیکخواه‌بهرامی فرصت داد توانایی‌های خود را در بین بازیکنان بین‌المللی بسنجد. او اگرچه در تیم‌های نه چندان مطرح پائو اورتز یا شوله بازی کرد اما همین مقدار حضور در لیگ خارجی سبب شد تا صمد نیکخواه‌بهرامی قواعد بازی با استانداردهای بین‌المللی را درست فرا بگیرد و در بازگشت به ایران، آن را در اختیار بازیکنان هم تیمی قرار بدهد؛ همان‌هایی که در لیگ برتر ایران در کنار خارجی‌ها بازی می‌کردند و هنوز تا رسیدن به لقب نسل طلایی فاصله داشتند. پس از بازی در فرانسه، اینک صمد نیکخواه‌بهرامی به یک خط‌شکن تبدیل شده بود، هر چند موفقیت‌های حامد حدادی نیز برای بازی کردن در لیگ NBA کافی بود تا بسکتبال این دو نفر چشم و چراغ بسکتبال ایران در سطح بین‌المللی شود.

4- با وجود پیشنهاد از لیگ‌های خارجی، لیگ برتر والیبال ایران را ترجیح داد. لیگ‌های خارجی دو حالت دارد. یا پول دارند با سطح کیفی فنی پایین یا سطح کیفی بالاست اما پول خوب نیست، از این‌رو سعید معروف وقتی پیشنهادی به او می‌رسد، فکر می‌کند و سر آخر لیگ ایران را ترجیح می‌دهد.

سعید بازیکن فکوری است که زرق و برق لیگ‌های خارجی مانند لیگ روسیه که از آنجا پیشنهاد داشت و اکنون بهترین لیگ دنیاست، او را فریب نداده است. کاپیتان تیم ملی والیبال امسال در تیم شهرداری ارومیه، تیم زادگاهش بازی می‌کند به اتفاق دایی جهانگیر که سرمربی تیم است. جهانگیر سیدعباسی در این سال‌ها نشان داده نکات فنی بازی والیبال را بدرستی آموخته و به پشتوانه قدرت مالی و تماشاگران مشتاق والیبال در ارومیه نتایج خوبی گرفته است. تیم ارومی حتی یکی از مدعیان این فصل پیکارهای لیگ برتر است.

با این حال پنجه‌های سعید معروف در این تیم یک امتیاز ویژه است. یک توانایی منحصر به فرد که اعتماد به نفس مهاجمان روی تور را به همراه دارد.

کاپیتان‌های میلیاردی

پیراهن طلایی به صمد نیکخواه‌بهرامی می‌آید. بعد از یک فصل بازی در لیگ چین امسال با پتروشیمی بندرامام می‌خواهد جام قهرمانی را که دو فصل از دست‌های او دور شده است، دوباره لمس کند.

درباره قرارداد او در این سال‌ها بارها صحبت شده است مانند سعید معروف که اکنون هر دو بازیکن یا کاپیتان‌های تیم‌های ملی والیبال و بسکتبال ایران را بازیکنان میلیاردی می‌نامند. سعید معروف تودار که رابطه‌اش با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به اندازه صمد نیست برای حرف‌هایی که از رقم‌های میلیاردی می‌شنود بیشتر لبخند می‌زند اما صمد نیکخواه‌بهرامی با دیدن چنین نوشته‌هایی حتی جلوی برخی افراد درمی‌آید که این عدد را از کجا آورده‌اند. با این حال بعد از یک سال حضور در لیگ بسکتبال چین و سر وصداهایی که انتقال او به پتروشیمی بندرامام به وجود آورد، باید بحث میلیاردی برای صمد عادی شده باشد همان گونه که معروف دوست ندارد درباره مبلغ قراردادش با شهرداری ارومیه با کسی کلنجار برود.

از طرفی پول میلیاردی دو بازیکن پرآوازه و حضور تاثیرگذار نزدیک به 12 سال در تیم‌های ملی و باشگاهی و به دست آوردن افتخارات فراوان در دو رشته تیمی، نباید برای خیلی‌ها غیرعادی جلوه کند زیرا تاکنون این دو شایستگی‌های خود را به نسبت خیلی از ورزشکاران رشته‌های دیگر نشان داده‌اند.

کاپیتان‌های تیم‌های ملی والیبال و بسکتبال ایران در این سال‌ها نقش مهمی در شناخت دوباره این ورزش‌ها بین مردم داشتند. سعید معروف با قهرمانی ایران در بازی‌های آسیایی، جام ملت‌ها و البته درخشش در لیگ جهانی و رقابت‌های جهان، چند گام جلوتر رفت. گام‌هایی که صمد با تیم ملی بسکتبال حدود هفت سال پیش در حال برداشتن‌شان بود اما ضعف مدیریت اجازه نداد تا صمد به اتفاق جمعی دیگر از برترین‌های ایران، بسکتبالیست‌های موفق جام جهانی شوند یا در بازی‌های آسیایی به حق خود برسند.

همان‌گونه که سعید در والیبال دنیا معروف شد، استعداد ذاتی صمد نیز در بسکتبال دنیا شناخته شده است به طوری که سایت فدراسیون جهانی در معرفی بسکتبال ایران از او به عنوان یکی از برترین‌های آسیا نام می‌برد.

سعید و صمد؛ بچه معروف‌های والیبال و بسکتبال ایران در عرصه‌های بین‌المللی هستند که علاوه بر آوازه و شهرت جهانی، سبب ارتقای تیم‌هایی که در آن حضور داشتند، شدند نمونه‌اش مجتبی میرزاجانپور جوان بلندقامت تیم ملی والیبال که قدر پاس‌های سعید معروف را بخوبی می‌داند یا صمد نیکخواه‌بهرامی که در دوره‌های اخیر سعی می‌کند در تیم‌های باشگاهی و ملی دست جوانان نورسیده را پیش مربیان خارجی بگیرد و کمک حال بازیکنان و حتی مربیان باشد.

کاری که سعید معروف در دوره مربیگری کواچ می‌کند، صمد نیکخواه‌بهرامی در تیم بچیروویچ انجام می‌دهد. مشاوره فنی که خاص بازیکنان بزرگ است بویژه از سوی کاپبتان‌ها؛ صمد و معروف.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها