23 آبان، انحلال مجلس شورای ملی در جنگ جهانی اول

امروز 23 آبان 1393 خورشیدی برابر با 20 محرم 1436 هجری و 14 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی درتاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۸۱۶۹
23 آبان، انحلال مجلس شورای ملی در جنگ جهانی اول

هجری شمسی

23 آبان 1294

به علت مهاجرت عده زیادی از نمایندگان مجلس شورای ملی به قم، مجلس از اکثریت افتاد و تعطیل شد.

23 آبان 1325

میرزا مهدی غروی اصفهانی بنیانگذار مکتب تفکیک درگذشت. وی در سال 1264 در اصفهان به دنیا آمد و پس از تحصیل در خدمت پدردر دوازده سالگی به عتبات رفت و از محضر عالمان نامداری آن دیار استفاده کرد و به مقام اجتهاد رسید. وی پس از مدتی اعتکاف در مسجد سهله و مکاشفه‏ای که به او دست داد، جزوه‏هایی را که در حین اشتغال به فلسفه و عرفان نوشته بود در رود کوفه انداخت و مکتبی جدید مبتنی بر قرآن و احادیث پدید آورد که مکتب تفکیک نام گرفت و توسط چند تن از شاگردانش به کمال رسید. او در این مکتب معتقد بود که فلسفه اسلام را باید از متن قرآن و سنت معصوم استخراج کرد. حکیم‏غروی اصفهانی در سال 1305 ش به مشهد رفت و تا پایان عمر به مدت بیست سال به تدریس و تالیف همت گماشت

23 آبان 1345

سعید نفیسی ادیب معاصر در تهران درگذشت.

23 آبان 1350

حاج آقا محمد ایرانی مجرد موسیقیدان درگذشت. وی گنجینه ای مستند از اطلاعات موسیقی یکصدساله اخیر ایران بود. استاد محمد ایرانی مجرد بهترین سازهای سنتی ایران را در منزل خود نگهداری می کرد و پذیرای علاقه مندان موسیقی ایران بود.

23 آبان 1358

جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا دستور توقیف کلیه دارائی‌ها و اموال ایران در خاک آمریکا را صادر کرد.

هجری قمری

20 محرم 656

عزالدین ابوحامد مداینی مشهور به ابن ابی الحدید دانشمند، مورخ، شاعر و فقیه مسلمان درگذشت. او فرزند قاضی مداینی بود و در بغداد تحصیل کرد. ابن ابی الحدید در سرودن شعر طبعی رسا و روان داشت و مناجات و اشعار عرفانی او مشهور است. شرح نهج البلاغه در بیست جزء از مشهورترین آثار اوست که مجموعه ای از تاریخ و کلام است. ابن ابی الحدید در زمان حمله هلاکوخان به بغداد به شفاعت ابن علقمی از مرگ نجات یافت؛ اما مدتی بعد درگذشت.

20 محرم 1258

قرارداد مودت و بازرگانی میان ایران و اسپانیا منعقد شد. این قرارداد یک مقدمه و هفت ماده داشت و در پایتخت عثمانی به امضای میرزا جعفرخان مشیرالدوله وزیر مختار ایران در عثمانی و آنتوالی وزیرمختار و نماینده ایزابل دوم ملکه اسپانیا درآمد.

میلادی

14 نوامبر 1889

جواهر لعل نهرو از مبارزان آزادیخواه و از سیاستمداران هند متولد شد. او در رشته حقوق در انگلستان تحصیل کرد و در بازگشت به هند از اعضای نهضت ملی هند شد. او سپس به ماهاتما گاندی پیوست و مدتی نیز زندانی شد. نهرو در 1946 به وزارت خارجه حکومت مستقل موقت هند برگزید ه شد و سرانجام به نخست وزیری هند منصوب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها