جام جم آنلاین گزارش می دهد

استخوان هایی در گلوی پادشاه عربستان

تحولات یمن با وجود کارشکنی های متعدد در تشکیل دولت برای برون رفت از وضعیت بلاتکلیفی، به تدریج در حال ترسیم معادلاتی جدید از قدرت در شبه جزیره عربستان با قدرت گیری مخالفان در این کشور است؛ امری که می تواند باعث تشویق مخالفت ها در برابر پادشاهی های منطقه شود.
کد خبر: ۷۳۶۰۵۹
تغییر موازنه قدرت شبه جزیره از دروازه یمن

به گزارش جام جم آنلاین در جدیدترین تحولات، کابینه یمن به نخست وزیری خالد بحاح، متشکل از 35 وزیر از جمله سیاستمدارانی از بین شیعیان حوثی‌ و همچنین جدایی طلبان جنوب یمن تشکیل شد. علی عبدالله صالح رهبر حزب کنگره ملی و دیکتاتور برکنار شده سابق که گفته می شود در تمام این مدت از پشت پرده روند دولت سازی در یمن را مدیریت می کرد تا شیعیان در آن قدرت نگیرند، بلافاصله پس از اعلام تشکیل کابینه و حضور حوثی ها در آن، عبدربه منصور هادی را از سمت دبیرکلی حزب متبوعش برکنار کرد.

به نظر می رسد این اقدام علی عبدالله صالح که به حفاظت از منافع عربستان در یمن معروف است به دلیل ناتوانی منصور هادی در اداره بحران جاری به سود بقایای رژیم سابق یا همان حامیان عربستان در یمن صورت گرفته باشد، هر چند شخص صالح هم اکنون تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل به دلیل ناامن سازی یمن قرار گرفته است.

با ورود جدی انصارالله یمن به تصحیح مسیر انقلاب، تحولات این کشور اکنون می رود تا معادلات جدیدی را در شبه جزیره عربستان برقرار کند.

در چنین شرایطی، عربستان سعودی که پیشتر تمام تلاش خود را برای تحریف انقلاب یمن و پیش از آن، سرکوب معترضانی مانند حوثی ها و جنبش جنوب یمن به کار بسته بود اکنون با نگرانی تمام به تحولات جاری یمن می نگرد و در چنین حالاتی، برون فکنی بحران یکی از عادت های مرسوم در سران پادشاهی عربستان است که برای تحت فشار قرار دادن و سرکوب مخالفان به کار گرفته می شود.

رسانه های عربستانی در این زمینه از نگرانی ریاض در تسلط حوثی های یمن بر تنگه باب المندب خبر می دهند و اخیرا مدعی شده اند که سلطه شیعیان بر این تنگه راهبردی راه را برای تسلط ایران (به عنوان حامی شیعیان) در شرق آفریقا باز کند.

روزنامه الحیات وابسته به عربستان از اولین رسانه هایی است که مدعی شده است ایران قصد دارد از طریق حوثی ها جای پای خود را در این آبراهه حیاتی محکم کند.

این رسانه ها به همین میزان طرح اتهام اکتفا نکردند و مدعی شدند که ایران از طریق سلطه بر باب المندب می خواهد به کانال سوئز دسترسی داشته باشد و به این ترتیب امنیت مصر را هم با مخاطره روبرو کند.

مشخص است که با طرح این اتهام، قرار است طرف های منطقه ای تاثیرگذار دیگر مانند مصر هم در راستای سیاست های عربستان سعودی تحریک شوند و جریان ایران هراسی باز هم با هدف حفظ منافع پادشاهی های وابسته منطقه احیا شود.

اما آنگونه که سلیم السعدانی روزنامه نگار عرب در صلب نیوز می نویسد، توسعه تسلط حوثی ها بر یمن و سیطره آن بر بسیاری از شهرها و متعاقب آن، کنترل باب المندب ضرورتا به مفهوم تسلط تهران بر این تنگه نیست بلکه بیش از آن نشان دهنده پتانسیل قدرت حوثی ها و انگیزه آنها برای حاکم کردن ساختار مورد نظر در یمن است.

با این وجود، نگرانی عربستان در این میان کاملا قابل درک است زیرا تحولات جاری در یمن تنها به مرزهای این کشور خلاصه نخواهد شد و به نظر می رسد با تحقق اهداف انقلابیون یمنی، آتش انتقاد و اعتراض به پادشاهی های موروثی به سایر کشورهای مجاور یمن که جمعیت قابل توجهی از مخالفان رژیم های حاکم را در خود جای داده اند، سرایت کند.

به شکل خاص به نظر می رسد که بحرین با دارا بودن اکثریت شیعی اولین ایستگاه بعدی تهدید منافع عربستان سعودی باشد. همچنین جریان اپوزیسیون عربستان سعودی که در سال ها و روزهای گذشته شاهد اعتراض های جدی به ویژه در مناطق شیعه نشین شرقی مانند القطیف بوده است، آمادگی هدایت خیزش اجتماعی- سیاسی جدیدی را در کنار فعالان مدنی عربستان سعودی دارد.

انقلاب یمن و پیشروی انقلابیون به سوی اهداف در حیاط خلوت عربستان، زنگ ها را برای آل سعود و رژیم های وابسته به صدا درآورده است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شیرعلی پاك نژاد
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
۰
۰
باسلام خدا ریشه این آل سعود را از روی زمین بر دارد.این پادشاهی چقدر به بشریت وشرافت انسانی خیانت می كند .خدا لعنت كند این خاندان را ببینید چه بلایی برسر انسانهای بیگنا می آورند.

نیازمندی ها