جام جم آنلاین گزارش می دهد

زنگ خطری برای انقلاب یمن

بررسی گزارش ها و اخبار رسانه های غربی و برخی رسانه های عربی به ویژه عربستانی، حاکی از تلاش این رسانه ها برای فرقه ای نشان دادن درگیری های اخیر یمن و برافروختن جنگ مذهبی بین اهل سنت و شیعیان حوثی در این کشور است.
کد خبر: ۷۱۸۲۵۱
زنگ خطری برای انقلاب یمن

به گزارش جام جم آنلاین، خبرگزاری انگلیسی رویترز روز گذشته برای درگیری های یمن این تیتر را برگزید: «کشته شدن 22 نفر در درگیری حوثی ها و قبایل سنی».

همزمان با این تیتر رویترز، برخی رسانه ها مانند شبکه الحره وابسته به دولت آمریکا و همچنین شبکه العربیه عربستان سعودی در کنار روزنامه هایی مانند الیوم و الحیات وابسته به عربستان، تیترهای خود را در پوشش درگیری های روز گذشته یمن به جنگ بین قبایل سنی و شیعیان حوثی اختصاص دادند.

عبدالسلام: درگیری حوثی ها با حزب التجمع بود

این در حالی است که بنابرگزارش براقش نت، محمد عبدالسلام سخنگوی انصار الله یمن (حوثی ها) اعلام کرد که درگیری روز گذشته بین حوثی ها و عناصر حزب التجمع الیمنی للاصلاح رخ داده است؛ حزبی که وابسته به رژیم یمن است و اساسا ماهیت و فلسفه وجودی آن، مذهبی نیست.

برخی رسانه های غربی و عربی می خواهند جوهری شیعی سنی به این درگیری ها بدهند اما واقعیت درگیری با حزبی است که تابع دولت یمن است و نه نماینده یا یکی از قبایل اهل سنت آنگونه که رویترز و العربیه و رادیو آزاد آمریکا می گویند.

این نکته تامل برانگیز است که چرا برخی رسانه ها خط خبری جدید را با نمایش جنگ شیعه و سنی در یمن شروع کرده اند؟

سخنگوی حوثی ها این حزب را عوامل طرح های آمریکا نامید که قصد دارند پروژه ای قومی را در یمن کلید بزنند.

واقعیت این است که دولت یمن نمی تواند به مطالبات مشروع مردم این کشور که در روزهای اخیر خیابان های صنعا پایتخت این کشور را به تسخیر خود درآورده اند پاسخی مناسب بدهد، اما برخی دست های خارجی نیز در این میان تلاش بی وقفه ای را برای تحریف انقلاب یمن آغاز کرده اند.

محمد عبدالسلام سخنگوی انصار الله چند روز پیش گفت: حوثی ها رایزنی ها با مسئولان رسمی یمن را به دلیل دخالت آشکار طرف خارجی به حال تعلیق درآورده اند.

کارشکنی 10 کشور در طرح توافقی

وی افزود: درباره امضای پیش نویس توافق که شامل خواسته های مردم طبق نقشه راه مشخص بود توافق حاصل شد و این پیش نویس پس از اینکه چند بار نمایندگان دولت آن را بر عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن عرضه کردند مورد موافقت قرار گرفت اما پس از آن جمال بن عمر نماینده سازمان ملل در امور یمن و احمد عوض مبارک نماینده رئیس جمهوری یمن بیانیه ده کشور حامی یمن را وارد کردند.

ده کشور حامی طرح موسوم به خلیج فارس در یمن چند روز قبل حوثی ها را مسئول بحرانی شدن اوضاع یمن دانسته بودند.

این ده کشور حامی طرح خلیج فارس هستند که به حکومت علی عبدالله صالح در سال 2012 پایان داد و معاون بی رقیب او را برجایش نشاند. این کشورها شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین و پنج کشور عربستان، سلطان نشین عمان، امارات، بحرین و کویت و نماینده اتحادیه اروپا هستند.

حوثی ها این دخالت خارجی را سبب شکست رایزنی ها می دانند.

تلاش برای سناریوسازی مذهبی

همین عنصر یعنی دخالت خارجی حالا دست به کار شده تا به دنبال ناامیدی از انعطاف حوثی ها برای نرمش بیشتر در در قبال مطالبات مردمی، اکنون سناریوی جنگ مذهبی را در دستور کار خود قرار دهند.

در این میان، عربستان سعودی که در جریان انقلاب سال 2011 یمن در قالب طرح شورای همکاری های خلیج فارس، کناره گیری علی عبدالله صالح رییس جمهور خودکامه پیشین را تایید کرد و معاون او عبد ربه منصور هادی را به جای وی نشاند، اکنون جدیت مطالبه مردم این کشور را برای ایجاد تغییر واقعی حس کرده است.

سابقه دخالت های عربستان در یمن به دهه های متوالی می رسد؛ از راه انداختن جنگ های متعدد علیه حوثی ها با ترس از قدرت گرفتن شیعیان زیدی در همسایگی خود که به جنگ های «زمین سوخته» معروف شد، تا تحریف مسیر انقلاب با روی کارآوردن بازماندگان رژیم دیکتاتوری سابق در سال 2011 و تلاش های امروز آن برای تشکیل ائتلاف شبه جزیره عربستان و اقمار منظومه آن شامل کشورهای شورای همکاری های خلیج فارس با هدف سرکوب مجدد انقلاب یمن.

عربستان از انقلاب یمن می ترسد

نگرانی ریاض از پیروزی انقلاب های یمن و بحرین قابل درک است، زیرا این پیروزی ها با توجه به اوضاع نابسامان حقوق بشر و سرکوب مطالبات مدنی در عربستان می تواند به انقلاب بعدی در شبه جزیره عربستان منجر شود.

ریاض در همان سال 2011 انقلاب مردم بحرین را با اشغال نظامی این کشور در پوشش نیروهای موسوم به سپر جزیره سرکوب و تلاش کرد اعتراضات مردم بحرین را با دخالت آشکار خارجی و مشت آهنین سرکوب کند، اما در یمن نتوانست با این سیاست وارد شود زیرا بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که یمن لقمه ای نیست که از گلوی پادشاهی سعودی پایین برود؛ کشوری که مردم آن همچنان اعتراضات مسالمت آمیز خود را دنبال می کنند اما در همین حال گفته می شود که یمنی ها میلیون ها قبضه سلاح در اختیار دارند که قطعا با مداخله عربستان سعودی، برای اشغالگران خطرناک خواهد شد.

حدود دو هفته پیش، عربستان سعودی سفارت خود را در یمن تعطیل کرد و 50 کارمند سفارت را فراخواند.

روزنامه الوطن عربستان سعودی به نقل از یک منبع بلندپایه دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود این خبر را اعلام کرد و نوشت: تعطیلی سفارت تا زمانی ادامه خواهد داشت که دولت یمن و حوثی های معترض بتوانند ثبات را در کشور حاکم کنند.

واقعیت این است که مقامات عربستانی به خوبی می دانند که مردم یمن، پادشاهی سعودی را درباره بایکوت شدن مطالبات خود مقصر می دانند و یکی از دلایل تعطیلی سفارت ریاض در صنعا، ترس از خشم مردم یمن و تصمیم احتمالی آنها برای واکنش جدی به مداخله های عربستان در امور کشورشان است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها