در دنیای پرمشغله امروزی هر فرد با انبوهی از فعالیتهای مختلف روبهروست. در این میان، ابزارهای مختلف دیجیتال نیز حجم قابل توجهی از توجه انسان را به خود جلب کرده و به این ترتیب از زمان مفیدی که باید صرف امور پربازده شود باز میمانیم.
با این حال فناوری دیجیتال با اینکه خودش عاملی برای بر هم خوردن تمرکز ماست، راهحلهایی را نیز برای مدیریت موثرتر زمان در اختیارمان میگذارد. تاکنون برنامکهای مختلفی برای این منظور ارائه شده است. بیشتر برنامکهای مدیریت زمان براساس اصل کلی «فهرست انجام کارها» طراحی میشود. در واقع در بیشتر این برنامکها ابتدا باید یک «تکلیف» مشخص را تعریف کرد سپس مهلتی برای پایان آن در نظر گرفت و اولویت آن را هم مشخص کرد. سپس هر یک از تکالیف تعیین شده را در دستهبندیهای مختلف از جمله «شخصی»، «خرید» یا «شغلی» قرار داد.
این کار درست همانند تهیه فهرست کارها یا خرید روزانه است، با این تفاوت که فناوری دیجیتال امکانات بیشتری از قبیل یادآوری یا به اشتراکگذاری را نیز در اختیارتان قرار میدهد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند برنامک معروف و بسیار کاربردی در این خصوص.
Any.DO
این برنامک رایگان برای دو سیستمعامل اندروید و iOS عرضه شده است. در این برنامک صفحهای برای وارد کردن فهرست کارهای مختلف وجود دارد. ابتدا باید با استفاده از جعبه قرار گرفته در بالای صفحه، متنی را وارد کرد. سپس با کلیک روی تکلیف تعیین شده، میتوان اولویت آن را تنظیم و زنگ هشداری برای آن قرار داد. افزون بر این میتوان این تکلیف را از طریق مخاطبان گوشی یا ایمیل برای دیگران ارسال کرد.
یکی از ویژگیهای جالب این برنامک این است که با تکان دادن گوشی، تکلیف باز شده را میتوان پاک کرد. همزمانسازی یا سینک یکی دیگر از مزایای این برنامک است. برای همزمانسازی کافی است این برنامک را روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید و با حساب کاربریتان وارد آن شوید. به این ترتیب هرگونه تغییر با هر وسیلهای که در برنامههای خود اعمال میکنید، در وسایل دیگر به صورت خودکار پیاده میشود. افزون بر این، همیشه میتوانید از طریق وبسایت به حساب خود و در نتیجه برنامههای روزانه خود دسترسی داشته باشید.
Todoro
این برنامک رایگان نیز برای دو سیستم عامل اندروید و iOS طراحی شده است. برای وارد کردن فهرست کارهای مورد نظر میتوانید از دکمهای که در قسمت پایینی برنامک قرار گرفته، استفاده کنید. دو دکمه دیگر با عناوین Who و When وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید کارها را با دیگران به اشتراک بگذارید. این ویژگی برای کارهای گروهی میتواند بسیار کارآمد باشد.
برای نمونه فرض کنید مدیر یک تیم طراحی وبسایت هستید. اگر همه اعضای گروهتان این برنامک را روی گوشی هوشمند یا تبلت خود نصب کرده باشند، براحتی میتوانید بخشهای مختلف پروژه مانند کارهای گرافیک یا کدنویسی را به اعضای تیم بسپارید و مهلت زمانی را نیز برای آنها در نظر بگیرید. تعیین اولویت تکالیف و حتی قرار دادن عکس برای هر یک از آنها نیز از دیگر ویژگیهای این برنامک است.
یکی از مزایای منحصر به فرد تودورو را باید در تعیین زمان لازم برای انجام یک تکلیف دانست. در صفحه اختصاصی هر تکلیف، یک تایمر وجود دارد که هنگام آغاز کار میتوانید آن را به کار انداخته و زمان صرف شده برای آن را مشاهده کنید. در واقع علاوه بر تعیین تاریخ و ساعت برای پایان یک کار میتوانید برای هر یک از آنها بازه زمانی (بر حسب ساعت و دقیقه) قرار دهید. با این ویژگی میتوانید میزان زمان صرف شده و باقیمانده برای انجام یک تکلیف را مشاهده کنید. همچنین با ثبتنام در سایت astrid.com میتوانید حساب کاربری داشته باشید و دستگاههای مختلف خود را همزمانسازی کنید. Todoro قابلیت همزمانی با Google Task را نیز دارد.
Checkmark
این برنامک با قیمت حدود 9000 تومان برای کاربران iOS عرضه شده است و تاکید زیادی بر طبقهبندی تکالیف بر اساس موقعیت مکانی آنها دارد.
هنگام نصب این برنامک، از شما خواسته میشود بین دو واحد مایل یا کیلومتر یکی را انتخاب کنید. هدف از این کار، تعیین استاندارد اندازه گیری مسافت در برنامهریزی زمانی است.
هر گاه تکلیفی را در این برنامک تعریف میکنیم، باید مکانی را نیز به آن اختصاص دهیم. برای نمونه «خانه»، «محل کار» یا «دانشگاه» میتواند از جمله اینها باشد. شما میتوانید براحتی موقعیت هر یک از این مکانها را روی نقشه برای این برنامک مشخص کنید. به این ترتیب با ورود به هر یک از این مکانها، چکمارک با بهرهگیری از اطلاعات جی.پی.اس، کارهایی را که باید در آنجا انجام دهید، به شما یادآوری میکند.
Checkmark برای افرادی که باید در یک روز به مکانهای مختلفی بروند و کارهای متفاوتی را در هر یک به انجام برسانند، بسیار کاربردی خواهد بود.
GTask
این برنامک اندرویدی شباهت زیادی به Google Task دارد. با پرداخت مبلغ حدود 15 هزار تومان، تبلیغات موجود در نسخه رایگان این برنامک نیز حذف میشود. برای اضافه کردن یک تکلیف، کافی است دکمه «+» را انتخاب کرده و روی قسمت رنگی ایجاد شده، کار مورد نظر خود را بنویسید. در سه برنامک پیشین، عنوان کار و توضیحات آن در دو بخش مجزا یادداشت میشد اما در این برنامک چنین قابلیتی وجود ندارد و هر دوی اینها کنار هم نوشته میشود.
به طور کلی این برنامک برای آنهایی که قبلا از Google Task استفاده کردند و به آن عادت دارند، مناسب خواهد بود.
صالح سپهریفر
ضمیمه کلیک
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد