گفت‌وگوی بنیاد نوبل با پاتریک مودیانو

آخرین کتابم را بخوانید

جایزه نوبل ادبیات سال 2014 به «پاتریک مودیانو» نویسنده سرشناس فرانسوی تعلق گرفت.
کد خبر: ۷۲۶۲۲۱

ساعت 14 و 30 دقیقه پنجشنبه به وقت تهران، پیتر انگلوند، دبیر دائم آکادمی نوبل، نام پاتریک مودیانو، نویسنده فرانسوی را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2014 اعلام کرد.

در بیانیه معرفی مودیانو به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2014 آمده است که او این جایزه را «برای هنر خاطره که به واسطه آن، دست‌نیافتنی‌ترین سرنوشت‌های انسانی را می‌توان به یاد آورد و از موضوع جهانی اشغال پرده برداشت» دریافت کرده است.

پاتریک مودیانو که به عنوان صد و هفتمین برنده جایزه نوبل ادبیات معرفی شد، در ایران هم نویسنده شناخته شده‎ای است و چند رمان از او به‌فارسی ترجمه شده است.

به گزارش ایسنا، «خیابان بوتیک‌های تاریک»، «در کافه جوانی گم‌شده» و «افق» با ترجمه ساسان تبسمی، نشر افق؛ «محله گمشده» با ترجمه اصغر نوری، نشر افراز؛ «سفر ماه عسل» با ترجمه نسرین اصغرزاده، نشر افراز؛ «تصادف شبانه» با ترجمه مهسا ابهری، نشر فرهنگ جاوید؛ «آه ‌ای سرزمین محبوب من» با ترجمه رویا خویی، نشر نظر و نیز «افق» و «تصادف شبانه» با ترجمه حسین سلیمانی‌نژاد،‌ نشر چشمه، رمان‌های ترجمه شده او در ایران هستند؛ البته مودیانو، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس هم هست و علاوه بر نگارش نمایشنامه‌های متعدد، کتاب‌هایی هم به شکل زندگینامه نوشته است.

پاتریک مودیانو، متولد سال 1945 در فرانسه است. او کودکی سختی داشته، پدرش اغلب خانه نبود و مادرش در آسایشگاه به سر می‌برد. در این دوران او با برادرش صمیمی می‌شود. برادرش در ده‌‌سالگی بر اثر بیماری می‌میرد و مودیانو آثاری را که از سال 1967 تا سال 1982 نوشته، به برادرش تقدیم کرده است. مودیانو جزو نویسندگانی است که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که امسال به عنوان برنده جایزه نوبل معرفی شود، اما آکادمی نوبل باز هم با انتخاب خود، کتابخوانان و اهالی ادبیات را غافلگیر کرد.البته او، نویسنده مطرح و شناخته‌شده فرانسوی است که آثار پرخواننده‌ای را نگاشته است و بین سال‌های 1968 تا 1978 که نویسنده جوانی محسوب می‌شده، تقریبا تمامی جوایز ادبی فرانسه را به خود اختصاص داده است. جایزه‌های فئنِون و روژه نیمیه برای رمان «میدان اِتوال»، جایزه بزرگ آکادمی فرانسه برای رمان «بلوارهای کمربندی» و جایزه گنکور برای رمان «خیابان مغازه‌های تاریک» برخی از این جوایزند.

در حالی امسال هم برنده نوبل ادبیات معرفی شد که «رودیارد کیپلینگ» با 42 سال جوان‌ترین و «دوریس لسینگ» با 88 سال کهنسال‌ترین برندگان جایزه نوبل ادبیات هستند. سال گذشته «آلیس مونرو»، نویسنده سرشناس کانادایی این جایزه معتبر را دریافت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها