9 مهر، مرگ مشکوک عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار

امروز 9 مهر 1393 خورشیدی برابر با 6 ذی الحجه 1435 هجری و 1 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۳۲۸۳
9 مهر، مرگ مشکوک عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار

هجری شمسی

9 مهر 1286

سعدالدوله وزیر امور خارجه به دلیل اختلاف شدید با اکثر کارکنان وزارت خارجه، از سوی مشیرالسلطنه ـ رئیس الوزراـ برکنار شد.

9 مهر 1300

محمد خوانساری از مفاخر فرهنگی ایران متولد شد. وی پس از تحصیلات ابتدایی، مدتی به تحصیلات حوزوی روی آورد و محضر علمای طراز اول اصفهان را درک کرد. پس از تحصیل در دانشسرای عالی و دانشگاه تهران در رشته فلسفه و علوم تربیتی فارغ التحصیل شد. سپس تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی ادامه داد و به کسب مدرک دکترا نایل شد. مدتی بعد بار ادامه تحصیل به فراسنه رفت و موفق به اخذ درجه دکتری در رشته منطق و فلسفه شد. دکتر خوانساری پس از بازگشت به وطن در دانشگاه به تدریس فلسفه و منطق، علوم تربیتی، روانشناسی و جامعه شناسی پرداخت. وی در ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار در منطق انتخاب شد. در همان سال نیز جایزه بهترین کتاب سال در گروه فلسفه و منطق، به ترجمة کتاب «ایساغوجی» وی تعلق گرفت. دکتر خوانساری در ۱۳ اسفند ماه ۱۳۸۸ درگذشت.

9 مهر 1312

عبدالحسین تیمور تاش ـ وزیر سابق دربار ـ در زندان قصر و در سن 52 سالگی به طور مرموزی کشته شد.

9 مهر 1361

انفجار بمب در تهران 60 کشته و 700 زخمی بر جای گذاشت.

9 مهر 1361

عملیات مسلم بن عقیل در تاریخ 9 مهر 1361ش با رمز یا ابوالفضل العباس(ع) در جبهه میانی و در غرب سومار و ارتفاعات مسلط بر شهر مندلی عراق در وسعتی برابر با 150 کیلومتر مربع و با هدف آزادسازی چندین ارتفاع مرزی و انهدام نیروهای دشمن و تصرف ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی طی دو مرحله به فرماندهی قرارگاه عملیاتی نجف اشرف انجام شد.

9 مهر 1369

سراج منیز محقق و اندیشمند پاکستانی درگذشت. او در گسترش زبان فارسی در پاکستان نقش ارزنده ای داشت و در معرفی شخصیت های معروف ادبی، فرهنگی و فلسفی ایران خدمات ارزنده ای انجام داد. سراج منیر کتاب هایی درباره فرهنگ ایران منتشر کرد که «سخنوران ایرانی» از جمله این آثار است. سراج منیر در اسلام آباد درگذشت.

هجری قمری

6 ذیحجه 258

ابوعلی محمد بن همام از علما و محدثین ایرانی متولد شد. او در محضر علمای بغداد تعلیم دید و با علم حدیث آشنا شد. شاگردان مکتب او بعدها از علمای برجسته علم حدیث شدند. از ابن همام آثاری درباره تاریخ و پیشوایان دین اسلام به جای مانده است.

6 ذیحجه 786

سید علی بن شهاب الدین محمد مشهور به سید علی همدانی از عرافان قرن هشتم هجری قمری و پایه گذار سلسله همدانیه درگذشت. پدر او حاکم همدان بود و نسبش به امام سجاد (ع) می رسید. او سال ها سفر کرد و با بسیاری از عرقا دیدار داشت. در مدت 20 سال اقامتش در کشمیر در گسترش اسلام در این منطقه نقشی بسزا ایفا کرد. روح اعظم، و شرح اسماء الله از آثار سید علی همدانی به شمار می روند.

میلادی

1 اکتبر 1946

رای دادگاه نورنبرگ به اجرا درآمد. در این دادگاه قاضیان چهار کشور پیروز در جنگ جهانی دوم، آمریکا، شوروی، انگلستان و فرانسه، رهبران درجه اول سیاسی و اقتصادی آلمان نازی را محاکمه کردند. شهر نورنبرگ در زمان هیتلر مقر کنگره های حزب نازی و مرکز تولید هواپیما، زیردریایی و تانک بود و به همین علت در دوران جنگ جهانی دوم، متفقین به شدت این شهر را بمباران کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها