شهید فلاحی یکی از سرمایه‌های ملی بود

سرتیپ بازنشسته سعید ملک​زاده رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرحله بازسازی ارتش مدتی افتخار شاگردی شهید فلاحی را داشت و این همکاری با آغاز جنگ تحمیلی ادامه یافت.
کد خبر: ۷۲۲۷۷۸
شهید فلاحی یکی از سرمایه‌های ملی بود

سرتیپ ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، خود را یکی از شاگردان کوچک شهید فلاحی عنوان نموده و اظهار می‌دارد که شهید فلاحی در شامگاه یکی از روزهای آخر بهمن 1357 وارد ستاد مشترک ارتش شد و اعلام کرد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) حکم فرماندهی نیروی زمینی را اعطا کرده است.

ملک زاده که پس از پیروزی انقلاب درجه سروانی داشت در این گفت و گو، تأکید کرده که وی توسط کمیته انقلاب اسلامی ارتش به عنوان همکار شهید فلاحی در ستاد نیروی زمینی معرفی شده و سرلشکر شهید از اولین لحظه همکاری، او را مورد عنایت قرار داده و از او خواسته است که کارش را از بامداد روز بعد در ستاد نیروی زمینی آغاز نماید.

این پیشکسوت دفاع مقدس در پاسخ به این پرسش که همکاری او با شهید فلاحی چگونه آغاز شد، افزود: در آغاز کار واقعا نمی‌دانستم که چه خدمتی باید در محضر شهید فلاحی انجام دهم و بعدها آگاه شدم که ایشان هم در خاطرات خود چنین نوشته بود: «من در آن روز با خود گفتم که همه مشکلات را می‌توانم تحمل کنم، اما با سروان ملک زاده باید چه کار کنم»؟

او افزود: در ستاد نیروی زمینی کمیته‌ای متشکل از سربازان و پرسنل انقلابی نیروی زمینی تشکیل شده بود و نظر به این که تیمسار فلاحی را نمی‌شناختند، او را دقایقی در نگهبانی درب ورودی نگه داشتند و من با مشاهده این صحنه به سربازان نگهبان گفتم که ایشان، تیمسار فلاحی فرمانده جدید نیروی زمینی هستند، که بچه‌های کمیته بیدرنگ تیمسار فلاحی را به اتاق فرماندهی راهنمایی کردند.

سرتیپ ملک​زاده، در ادامه اظهاراتش می‌گوید: وقتی به همراه شهید فلاحی وارد اتاق فرماندهی شدیم، دیدیم شیشه‌های در و پنجره شکسته و نظم اتاق به هم ریخته است. زیرا ستاد نیروی زمینی در اوج انقلاب مورد حمله قرار گرفت و سرتیپ بدره‌ای، آخرین فرمانده نیروی زمینی دوران پهلوی در همان جا کشته شد. شهید فلاحی پشت میز کارش نشست و نگاهی به در و دیوار انداخت و بیدرنگ کارش را آغاز کرد.

ملک زاده در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی آغاز کار فرماندهی شهید فلاحی در نیروی زمینی گفت: چند دستگاه تلفن و تعداد زیادی شماره تلفن واحدها و یگان‌های نیروی زمینی روی میز دفتر کار او قرار داشت. یکی از خطوط تلفن‌های دفتر کار می‌کرد و تیمسار فلاحی در آن روز اولین تماس تلفنی خود را با سرهنگ جواد نصرتی نیا فرمانده پادگان نیروی زمینی تبریز آغاز کرد. فلاحی در آن مکالمه وضعیت نیروی زمینی تبریز را از سرهنگ نصرتی نیا جویا شد و مقتدرانه دستوراتی صادر کرد و گزارش گرفت. در همان روز با اغلب مراکز نیروی زمینی در سرتاسر کشور تماس گرفت. در حقیقت فرماندهی ایشان بر نیروی زمینی از روز اول به همین شکل شروع شد. گویا ستاد نیروی زمینی محکم و استوار کارش را آغاز کرده است.

این سرتیپ بازنشسته، افزود: تیمسار فلاحی بعد از تماس‌های تلفنی دستور داد سرهنگ غلامحسین مفید را به همکاری دعوت کنیم و او بیدرنگ به ستاد آمد و در همان روز حکم فرماندهی پشتیبانی ستاد نیروی زمینی را از شهید فلاحی دریافت کرد.

سرهنگ مفید با تجربه‌ای که داشت، ستاد نیروی زمینی را در کوتاهترین مدت بازسازی و سامان داد. بخش‌های پشتیبانی، ترابری، غذا​خوری و آرایشگاه فعال شدند و به این ترتیب نیروی زمینی حیات مجدد خود را بازیافت.

سرتیپ ملک زاده با اشاره به روابط صمیمانه‌ای که بین حضرت امام خمینی (ره) و شهید فلاحی وجود داشت، گفت: وقتی آقای فلاحی اطلاع یافت که تعدادی از بچه‌های ارتش در اهواز زندانی هستند، بیدرنگ با دفتر امام (ره) در قم تماس گرفت و تقاضای وقت ملاقات فوری کرد و چند ساعت بعد به دیدار امام شتافت و موضوع نظامیان بازداشت شده در زندان اهواز را به عرض امام رساند.

این دیدار موجب شد که در کمتر از یک هفته فرمان حضرت امام (ره) در خصوص نظامیانی که قبل از پیروزی انقلاب مرتکب جرائم خاصی نشده‌اند، با قرار بازپرس آزاد شوند و در زمان مناسب به پرونده آنان رسیدگی شود.

سرتیپ ملک​زاده در پایان گفت و گو، شهید فلاحی را یکی از سرمایه‌های ملی کشورمان و یک چهره سیاسی و نظامی منحصر به فرد در آن شرایط سرنوشت​ساز جمهوری اسلامی دانسته و برای وی از درگاه خداوند متعال پاداش نیک، آرزو کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱

نیازمندی ها