وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی 5.6 ریشتر در مورموری ایلام، بار دیگر مردم پلدختر در همسایگی این استان را به خیابان‌ها کشاند. همچنین بر اثر این زمین لرزه 5.6 چندین منزل مسکونی در مورموری تخریب و کوه‌های اطراف آن ریزش کردند.
کد خبر: ۷۰۷۸۴۴
ریزش کوه بر اثر زلزله 5.6 ریشتری در مورموری ایلام

به گزارش مهر، وقوع زمین لرزه‌های طی روزهای گذشته در مورموری آبدانان از توابع استان ایلام موجب تکان‌های شدید در شهرستان پلدختر در همسایگی این استان شده و مردم را به خیابانها کشاند.

در آخرین زمین لرزه رخ داده به بزرگی 5.6در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بعداز ظهر امروز چهارشنبه بار دیگر شهرستان پلدختر در استان لرستان را تکان خورد و مردم وحشت زده به خیابان آمدند.

این زمین لرزه در ساعت 14 و 44 دقیقه و 16 ثانیه در عمق 11.8 کیلومتری حوالی مورموری واقع در استان ایلام به وقوع پیوست.

شبکه‌های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری، موقعیت این زمین لرزه را موقعیت این زمین لرزه را در عرض شمالی 32.600 درجه و طول شرقی 47.784 درجه ثبت کردند.

علاوه بر این زمین لرزه وقوع زلزله 4.3 ریشتری ساعت 14 و 58 دقیقه و 38 ثانیه امروز مورموری نیز در پلدختر احساس شد.

مورموری استان ایلام از روز دوشنبه هفته جاری تا ساعت 15 امروز 350 بار با وقوع زمین لرزه‌هایی با ریشترهای متفاوت لرزیده است که بخش عمده ای از زلزله های شدید رخ داده در این شهر به دلیل نزدیکی در پلدختر نیز احساس شدند.

وقوع پس لرزه ها و زلزله های شدید و خفیف در شهرستان پلدختر موجی از نگرانی در بین شهروندان این شهرستان نیز به وجود آورده است.

بنابر این گزارش زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.2 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) صبح روز دوشنبه هفته جاری در ساعت7 و 02 دقیقه و 5 ثانیه در عمق 10.2 کیلومتری زمین در مورموری ایلام رخ داد و پس از آن نیز طی روزهای گذشته با وقوع 6 زمین لرزه بین 5 و 6 ریشتری در این منطقه علاوه بر ایلام، شهرستانهای مختلف استان لرستان به ویژه پلدختر، کوهدشت و بروجرد تکان خوردند.

به دنبال وقوع این زلزله ها دامنه خسارات به شهرستان پلدختر در همسایگی شهرستان آبدانان ایلام کشیده شد تا خسارات به واحدهای روستایی و شهری، اصطبل‌های نگهداری دام، اراضی کشاورزی، ریزش کوه در محور پل زال و خسارت به یکی از خطوط انتقال آب پلدختر از تبعات این زلزله باشد.

جهانگیر اکبری شهدار پلدختر اظهار داشت: بر اثر زمین لرزه های پی در پی چند روز اخیر سایبان های خیابان امام خمینی(ره) که خیابان اصلی شهر پلدختر محسوب می شود و برخی از تاسیسات عمرانی شهرداری خسارت وارد شد.

وی افزود: در این زمین لرزه ها چندین درخت در سطح شهر پلدختر شکست و آشیانه شهرداری نیز دچار خسارت شد.

شهردار پلدختر گفت: جزییات خسارت وارده از زلزله در این شهر طی نامه ای کتبی به فرمانداری گزارش و از فرمانداری شهرستان پلدختر به استانداری لرستان ارسال خواهد شد.

همچنین وقوع زلزله موجب وحشت مردم و زخمی شدن برخی افراد در حین فرار شد به طوریکه علی اصغر بابایی یکی از شهروندان پلدختری به مهر می گوید: در هنگام وقوع زمین لرزه در این شهر برای نجات جان خود از پله سقوط کردم و از ناحیه کمر دچار آسیب دیدگی شدم.

ریزش کوه‌های اطراف مورموری و گردوغبار شدید در مناطق زلزله زده

به گزارش ایسنا، ‌در اثر زمین لرزه 5.6 چندین منزل مسکونی در مورموری تخریب و کوه‌های اطراف آن ریزش کردند.

در اثر همین زمین لرزه چندین منزل مسکونی در مورموری تخریب و کوه‌های اطراف آن ریزش کردند.

اعلام آمار مدارس آسیب‌دیده

مدیرکل نوسازی مدارس استان ایلام با بیان اینکه در زلزله اخیر فضاهایی که عملیات مقاوم‌سازی بر روی آنها به تازگی انجام شده بود، هیچ‌گونه آسیبی ندیده‌اند، گفت: با هماهنگی آموزش و پرورش قبل از بازگشایی مدارس و با تخصیص اعتبار مناسب، مدارس آسیب دیده اصلاح و تعمیر خواهند شد و هیچ خللی در بازگشایی مدارس در اول مهرماه نخواهیم داشت.

سعید هژبری افزود: عمدتا مدارسی که قبلا مطالعات تخریب و بازسازی روی آنها انجام و به عنوان فضای فرسوده و تخریبی به آموزش و پرورش شهرستان آبدانان اعلام و تاکید شده بود که از این فضاهای فرسوده استفاده نکنند، در زلزله اخیر مورد آسیب قرار گرفتند و به نوعی زلزله اخیر صحت مطالعات ما را تایید کرد.

به گفته هژبری تعداد کل مدارس شهرستان آبدانان به 107 عدد می‌رسید و مدارس فرسوده این شهرستان 15 فضا شامل 39 کلاس درسی می‌شد. 28 فضای جدیدالاحداث نیزدر دو دهه اخیر داشتیم و هشت فضای آموزشی طی سال‌های 90 تا 93 مقاوم‌سازی شده بودند.

وی افزود: 56 فضای آموزشی، پروژه‌های قدیمی ما قبل از دو دهه گذشته بودند که 21 مورد از آنها در بخش مورموری و روستاهای تابعه‌اش قرار داشتند که از این تعداد 15 فضای آموزشی قبلا به عنوان فضای فرسوده معرفی شده بودند. بنابراین همین 15 مدرسه آسیب دیده‌اند که برای سال تحصیلی جدید مرمت خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها