در حالی که گروهک تروریستی داعش همچنان در عراق حضور دارد و ارتش و مردم این کشور در حال مقابله با آنها هستند، سفارت آمریکا در ترکیه نقش اتاق فکر هدایت تروریست‌های منطقه را بازی می‌کند و اربیل در کردستان عراق هم کانون حامیان تروریسم بعثی داعشی شده است.نتانیاهو هم حمایت خود را از استقلال کردستان عراق اعلام کرد.
کد خبر: ۶۹۰۲۳۷
سفارت آمریکا در آنکارا اتاق فکر، اربیل کانون حامیان داعش

عراق که اکنون سه هفته است درگیر توطئه‌ای آمریکایی و صهیونیستی است، با مقاومت مردمی و ارتش این کشور توانسته است نیروهای تروریستی داعش و بعثی را مهار کند و از حالت تدافعی به تهاجمی تغییر موضع بدهد و اکنون در حال برنامه ریزی برای عملیات بازپس گیری موصل است.

پیروزی‌های دولت، ارتش و مردم و مرجعیت این کشور باعث شده است تحرکات کشورهای حامی تروریست‌ها افزایش یابد و باعث شود اظهارات آنها آشکارا در حمایت از گروهک جنایتکار داعش باشد.

اعلام حمایت ترکیه از استقلال کردستان عراق یکی از آن سیاست‌هایی که می‌خواهد نوری مالکی نخست وزیر این کشور را تحت فشار قرار دهد و با کناره‌گری اجباری او راه برای ورود افرادی که با غرب و آمریکا قرابت دارند باز شود.

طرح تجزیه عراق از سوی مسعود بازرانی رئیس اقلیم کردستان عراق پیگیری می‌شود. او که شرایط را اکنون مناسب این اقدام تشخیص داده است در دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا این موضوع را مطرح کرد و خواستار حمایت آمریکا از استقلال کردستان عراق شد.

او در اظهار نظری تازه در دیدار با نماینده سازمان ملل در عراق، خواستار کمک این سازمان در اجرای همه پرسی جدایی طلبانه شد.

مسعود بارزانی در دیدار با «نیکولای میلادینوف» نماینده سازمان ملل در عراق، گفت: بهبود وضع کنونی در عراق نیازمند تغییر رویه دولت مرکزی بغداد است و دولت باید به اشتباهات خود اعتراف کند.

بارزانی در بیانیه صادر شده پس از دیدار با نیکولای میلادینوف گفت: در طی 10سال اخیر کردستان عراق آماده هرگونه همکاری با دولت مرکزی عراق بود ولی آن ها از اجرای قانون اساسی سر باز زدند.

رئیس منطقه کردستان عراق، با اشاره به همه پرسی جدایی طلبانه گفت: کردستان مصمم به اجرای همه پرسی برای استقلال است و از سازمان ملل خواست در اجرای این همه پرسی همکاری کند.

مسعود بارزانی دنبال راهکار قانونی و بین‌المللی است که البته پس از دیدارهایی که او با هیگ وزیر خارجه انگلیس و جان کری وزیر خارجه آمریکا داشت برای این اقدام به خوبی توجیه شده است. هر چند دو وزیر خارجه در دیدار با بارزانی گفته‌اند که خواهان برقراری دولت وحدت ملی هستند اما گام به گام به پیش آمدن رئیس کردستان عراق نشان دهنده یک طرح و توطئه برنامه ریزی شده برای جدا سازی کردستان عراق است که از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه حمایت و هدایت می‌شود.

در همین زمینه یک رسانه عراقی در گزارشی فاش کرد که اربیل مرکز منطقه کردستان عراق به کانون حامیان تروریسم، بعثی‌ها و طرفداران تجزیه عراق تبدیل شده است.

این اقدام بازرانی به خاطر این که گروه تروریستی داعش هیچ حمله‌ای به منطقه کردستان عراق انجام نداده است دور از واقعیت نیست. در مدت زمان گذشته از بحران عراق، تروریست‌های داعشی بعثی هیچ تعرضی به اقلیم کردستان نداشتند.

اکنون که دولت مرکزی عراق با مشکل روبرو شده است، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان به جای حمایت از دولت مرکزی و مردم این کشور در مقابل تروریست‌ها به منافع خود و کشورهای غربی و منطقه‌ای حامی تجزیه عراق فکر می‌کند و تنها نظاره گر جنایات و قتل عامی است که تروریست‌ها به راه انداخته‌اند.

بارزانی در حالی خواهان برگزاری همه پرسی در کردستان عراق برای به دست آوردن استقلال شده است که در این زمینه اگر قرار است همه پرسی برگزار شود همه مردم عراق باید درباره آن نظر بدهند نه فقط مردم کردستان عراق.

ترکیه هم که تا پیش از این با کردهای خود به فرماندهی اوجالان درگیر بود اما اکنون با تجزیه عراق موافق است.کردهای ترکیه و دولت مرکزی اکنون در حالت آتش بس به سر می‌برند.

اما در شرایطی که کردهای ترکیه سال هاست بر سر حقوق خود در این کشور با دولت مرکزی درگیری نظامی دارند، اقلیم کردستان عراق تا این اندازه مورد حمایت ترکیه است و خواهان تجزیه آن است.

ترکیه با این اقدامات خود و همچنین رفتاری که با دولت و مردم سوریه کرد نشان داده است که همچنان در جهت اهداف و سیاست‌های آمریکا در منطقه گام بر می‌دارد.

این تبعیت محض مقامات ترکیه بازی با آتشی است که حامیان اصلی تروریست‌ها آن را برافروخته‌اند و سرانجام دامن آنها را نیز خواهد گرفت.

ترکیه اکنون ظرفیت آن را دارد تا کردهای پ . ک . ک دست به کار شوند و درگیری‌های خود با دولت را آغاز کنند آغاز این درگیری‌ها چالش و تنش سختی را برای آنکارا دسرت خواهد کرد.

محمد صفری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ایرانی
United States
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
۰
۰
انشالله تبارك و تعالی و به امید و لطف پروردگار منان خود تركیه و عربستان به چاهی كه برای مردم عراق و سوریه كنده اند خواهند افتاد . لعنت خداوند بر تفرقه افكنان
كسرا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
۰
۰
این مسعود بارزانی كدوم طرفیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ...تجزیه ، اول گرفتاری ملل منطقه ست

نیازمندی ها