عبور از دیواره​های برفی با ارتفاع 8 متر، یکی از جاذبه​های دیدنی شهرستان کوهرنگ در فصل بهار است

جاذبه نادر گردشگری در «کوهرنگ»

بارش برف زمستانه، گرچه هرسال و تا نیمه‌های فصل بهار، ارتباط دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ را با دنیای خارج از آن قطع و مردم این مناطق را دچار مشکلات متعدد می‌کند، اما پس از بازگشایی راه‌های این منطقه، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در این سرزمین کوهستانی رخ می​نماید که می‌توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری زمستانه در بهار یاد کرد.
کد خبر: ۶۶۹۰۰۰

راه ارتباطی دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ که هر ساله در پی بارش برف زمستانه بسته می‌شود این روزها بعد از حدود یک ماه فعالیت شبانه‌روزی نیروهای راهداری باز شد و هم‌اکنون این جاده ارتباطی به یکی از جاذبه‌های گردشگری برفی در فصل بهار تبدیل شده است، به طوری که دیواره‌های برفی ایجاد شده بر اثر بازگشایی جاده به حدود 8 متر نیز می​رسد.

دهستان موگویی در ارتفاعات شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی مرز این استان با استان لرستان قرار دارد. این دهستان شامل ۱۵ روستا با 750 خانوار و جمعیتی در حدود 4500 نفر است.

روستاهای این دهستان که بیشتر جمعیت آن را عشایر تشکیل می‌دهد، از محروم‌ترین روستاهای چهارمحال و بختیاری و کشور است. این روستا ها از کمترین امکانات زندگی بی‌بهره‌اند و در عین حال در زمستان نیز به محاصره برف درآمده و تا نیمه‌های بهار ارتباط‌شان با دیگر مناطق استان قطع می‌شود که این امر نیز بر مشکلات و کمبودهای آنها می‌افزاید و تا بازگشایی مسیر در اردیبهشت در این شرایط دشوار به سر می‌برند.

امسال نیز از پانزدهم فروردین و با مناسب شدن آب و هوا در این منطقه، فعالیت بازگشایی جاده ارتباطی این روستاها آغاز و هم‌اکنون بعد از 25 روز فعالیت شبانه‌روزی نیروهای راهداری جاده باز شده است.

البته برای تماشای این جاذبه بی‌نظیر گردشگری، فرصت زیادی وجود ندارد، زیرا به محض گرم شدن هوا، برف‌ها نیز آب شده و تمام این دیوارهای سفید باشکوه فرو خواهد ریخت.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز بازگشایی جاده ارتباطی دهستان موگویی و با بیان این‌که هم‌اکنون تردد در آن امکان‌پذیر است، به مهر می‌گوید: هم‌اکنون جاده ارتباطی در دو طرف دارای برف است که البته یک طرف آن را دیوارهای برفی و طرف دیگر را دره پر از برف شکل داده که منظره بسیار زیبایی را پدید آورده است.

شهرام ندیمی با بیان این‌که ارتفاع دردیوارهای برفی کنار جاده بسیار بالا است، می‌افزاید: دیوارهای برفی هم اکنون ارتفاعی حدود 8 متر دارد.

تمایلی به معرفی این جاذبه نداریم

با وجودی که این جاده با منظره بی‌بدیل خود، می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری زمستانه در فصل بهار معرفی شده و مورد بازدید طبیعت‌گردان داخلی و خارجی قرار گیرد، اما معاون گردشگری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، معرفی این جاذبه را از اولویت‌های این سازمان نمی‌داند و در این باره به جام‌جم می‌گوید: اکنون تنها قطب گردشگری زمستانه استان، منطقه چلگرد است و با وجودی که این مسیر برفی نیز مورد توجه میراث فرهنگی بوده، اما درصدد معرفی بیشتر آن نیستیم، زیرا زیرساخت‌های این منطقه، مناسب ورود گردشگر نیست.

حیدر صادقی با بیان این‌که اکنون نیز جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیار زیبا و متعددی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بدون زیرساخت‌های مناسب، شاهد ورود گردشگران و مسافران فراوانی است، می‌افزاید: معرفی صرف این جاذبه‌ها بدون تامین زیرساخت‌های مناسب، فقط به آنها آسیب می‌رساند، همچنان ‌که 70 درصد دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ نیز از 20 سال گذشته تاکنون و به دلیل نبود زیرساخت‌های خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی تخریب شده و از بین رفته است.

به گفته وی، نبود اعتبارات خاص استانی و ملی برای حفظ و نگهداری این جاذبه‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای این مناطق موجب شده که هم این میراث‌های طبیعی مورد هجمه و تخریب قرار گیرد و هم رضایت مسافران و گردشگران در برخی موارد جلب نشود و حتی گاهی دچار آسیب و صدمه شوند.

صادقی با تاکید براین‌که به دلایل مذکور طی چهار پنج سال اخیر در زمینه معرفی این آثار با احتیاط بیشتری عمل کرده‌ایم، یادآور می‌شود: در صورت معرفی آثار منحصربه فرد طبیعی استان حتی گردشگران زیادی از دیگر کشورهای جهان خواهیم داشت، به طوری که چندی پیش نیز گردشگرانی از ایتالیا و اسپانیا خواستار بازدید از روستای پلکانی سرآقاسید شدند که به دلیل همین کمبودها مجبور شدیم آنها را با احتیاط بسیار زیاد به منطقه ببریم، در حالی که اینتوسعه گردشگری نیست.

این کارشناس مسئول در میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر این‌که اکنون برنامه معاونت گردشگری استان بیشتر ساماندهی و مدیریت مناطق و جاذبه‌های تاکنون معرفی شده است، می‌گوید: تا حصول نتیجه در این زمینه از معرفی مناطق جدید به گردشگران خودداری خواهیم کرد تا امکانات و زیرساخت‌های این مناطق تامین شود.

صادقی یادآور می‌شود: با این همه اگر تورهای طبیعت گردی سازمان یافته و منظمی که سه گروه از آنها در استان وجود دارد، خواستار بازدید از مناطق بکر استان همچون مسیر برفی دهستان موگویی باشند، با آنها همکاری خواهیم کرد.

عشایر بازگشتند

بارش شدید برف در شهرستان کوهرنگ و بالارفتن ارتفاع برف به بیش از 3 متر در بسیاری از اوقات، موجب ناپدید شدن بسیاری از خانه‌های روستایی عشایری این منطقه و پنهان شدن آنها در زیر برف می‌شود. اما چندی است که با باز شدن برف‌ها، عشایر بتدریج از مناطق گرمسیر جنوب به استان چهارمحال و بختیاری بازگشته و رنگ زندگی را به این منطقه هدیه کردند.

منطقه بختیاری که موطن اصلی بخش عشایر بختیاری است، با تمدن و فرهنگ دیرینه ایران پیوند ناگسستنی دارد. مردمان بختیاری بیشتر به صورت کوچگری زندگی می‌کردند و بین استان‌ها و نواحی زاگرس میانی کوچ می‌کنند.

عشایر این استان به طور کلی در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، فارسان و لردگان و برخی از مناطق شهری و روستایی دیگر زندگی می‌کنند.

کوچ پاییزه عشایر شهرستان کوهرنگ از اواخر تابستان آغاز شده و عشایر از استان خارج می‌شوند و خانه‌های روستاهای عشایرنشین این شهرستان خالی از سکنه می‌شود و زندگی تا بهار سال آینده در آنها وجود ندارد.اما هم‌اکنون با گرم شدن هوا و آب شدن برف‌ها، کوهستان‌های شهرستان کوهرنگ سرسبز و کوچ عشایر از مناطق گرمسیر کشور به استان آغاز می‌شود که امسال نیز ورود عشایر از پانزدهم فروردین آغاز شد و هم‌اکنون بیشتر عشایر وارد استان چهارمحال و بختیاری شده‌اند.منطقه بازفت کوهرنگ یکی از مهم‌ترین مناطق عشایری کشور است که بیشتر عشایر بختیاری در این منطقه سکونت می‌کنند.

سیف‌الله جعفری، بخشدار بازفت با بیان این‌که عشایر امسال کوچ زودهنگامی داشته‌اند، در حالی که باید از سی و یکم فروردین کوچ را آغاز می‌کردند، می‌گوید: منطقه بازفت در حدود 15 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که با ورود 25 هزار نفر عشایر، جمعیت آن هم‌اکنون افزایش پیدا کرده است.بسیاری از روستاهایی که در کوچ پاییزه سال گذشته خالی از سکنه شده بودند هم‌اکنون با ورود عشایر زندگی دوباره در آنها جریان گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها