درباره تیم‌هایی که در بازی رفت سنگین باختند و در برگشت پر گل بردند

جبران ناکامی​های بزرگ

تاریخ لیگ قهرمانان اروپا پر از اتفاقات جالب و شگفت‌انگیز است. وقتی تیمی در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا یا حتی لیگ اروپا در بازی رفت مراحل گروهی یا دیدارهای حذفی شکست سنگینی می‌خورد بعید است بتواند این نتیجه سنگین را در دیدار برگشت جبران کند، اما همیشه استثناهایی وجود دارد.
کد خبر: ۶۶۵۵۱۴

گاهی اوقات تیمی که در دیدار رفت با نتیجه بسیار سنگینی شکست خورده در دیدار برگشت بازگشتی فوق‌العاده دارد و نه‌تنها نتیجه دیدار رفت را جبران می‌کند، بلکه بار خود را چنان می‌بندد که در عین شگفتی به مرحله بعد هم صعود می‌کند. موارد قابل توجهی از این موارد را می‌توان برشمرد. بازگشت‌های بزرگ اروپایی در مواردی شگفتی و تعجب هواداران فوتبال را برانگیخته‌اند. تیمی در بازی رفت خود چهار گل خورده اما در بازی برگشت پنج گل می‌زند و به مرحله بعد صعود می‌کند تا همه، حتی هواداران خود را هم انگشت به دهان بگذارد. با هم نگاهی به پنج بازگشت از بزرگ‌ترین بازگشت‌های فوتبال اروپا می‌اندازیم:

1 ـ والنسیا ـ بازل سوئیس (لیگ اروپا، فصل 2014-2013)

دیدار رفت: بازل 3 ـ والنسیا صفر

دیدار برگشت: والنسیا 5 ـ بازل صفر

این دیدار هفته گذشته در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا برگزار شد. سوئیسی‌ها در دیدار رفت حریف اسپانیایی خود را خلع سلاح کردند و با سه گل آنها را به خانه فرستادند. همه چیز برای صعود بازل سوئیس به نیمه‌نهایی لیگ اروپا فراهم بود، هر چند سرمربی آرژانتینی والنسیا تاکید زیادی روی این داشت که بازگشت والنسیا و نتیجه‌گیری لازم برای صعود به نیمه‌نهایی در دیدار برگشت غیر ممکن نیست. هت تریک آلکاسر، بزرگ‌ترین تاثیر را در پیروزی پر گل والنسیا داشت. والنسیا در خانه بازگشت شگفت‌انگیز و حیرت‌آوری داشت.

2 ـ آث میلان ـ دپورتیوو لاکرونا (لیگ قهرمانان اروپا، فصل 2004-2003)

دیدار رفت: آث میلان 4 ـ دپورتیوو لاکرونا یک

دیدار برگشت: دپورتیوو لاکرونا 4 ـ آث میلان صفر

از زمانی که رقابت‌های کاپ اروپا از سال 1992 (1371 شمسی) به لیگ قهرمانان اروپا تغییر نام یافت فقط این تیم دپورتیوو لاکرونای اسپانیاست که موفق شده از شکستی بزرگ، پیروزی بزرگی بسازد. این تیم اسپانیایی در فصل 2004-2003 لیگ قهرمانان اروپا و در مرحله یک‌چهارم نهایی حریف آث میلان ایتالیا شد. بازی رفت در میلان برگزار شد، جایی که نماینده ایتالیا کولاک کرد و با نتیجه چهار بر صفر حریف اسپانیایی خود رادر هم کوبید. در آن روز کاکای برزیلی که بر خلاف اکنون در اوج قرار داشت دو گل برای تیمش زد تا عامل اصلی پیروزی بزرگ تیمش باشد. میلان سرمست از این پیروزی بزرگ به اسپانیا رفت غافل از این‌که فاجعه‌ای برای آنها در راه است. میلانی‌ها در ورزشگاه اختصاصی دپورتیوو با نتیجه چهار بر صفر شکست خوردند تا با احتساب گلی که در سن سیرو دریافت کردند در مجموع پنج بر چهار بازی را واگذار کنند و به نیمه‌نهایی نرسند. از آن زمان تاکنون به تیم اسپانیایی لقب سوپر دپور دادند.

3 ـ وردبرمن ـ دیناموبرلین (کاپ اروپا- فصل 1989-1988)

دیدار رفت: دیناموبرلین 3 ـ وردبرمن صفر

دیدار برگشت: وردبرمن 5 ـ دیناموبرلین صفر

بازگشت بزرگ دیگر در فوتبال اروپا در جنگ دو تیم آلمانی رقم خورد، تیم‌هایی به نام وردبرمن و دیناموبرلین. در مرحله نخست کاپ اروپا که از لحاظ برگزاری دیدارها و مراحل مختلف کاملا با لیگ قهرمانان امروز متفاوت است این دو تیم آلمانی به مصاف یکدیگر رفتند. دیدار رفت را نماینده آلمان شرقی یعنی دینامو با سه گل برد. دال، تام و پاستور زننده سه گل نماینده آلمان شرقی بودند، اما در دیدار برگشت وردبرمنی‌ها درعین تعجب و برخلاف تصورات نسخه دینامو را پیچیدند آن هم با نتیجه پنج بر صفر. تیم خلع سلاح و کاملا تسلیم دیدار رفت در برمن کولاکی به پا کرد و با گل‌های کوتزاپ، هرمن، ریدل، بورگسمولر و شاف پنج بر صفر به برتری رسید تا تقابل این دو تیم آلمانی منجر به ثبت یکی از فوق‌العاده‌ترین بازگشت‌های تاریخ فوتبال اروپا شود.

4 ـ بارسلونا ـ گوتنبرگ (کاپ اروپا ـ فصل 1986 ـ 1985)

دیدار رفت: گوتنبرگ 3 ـ بارسلونا صفر

دیدار برگشت: بارسلونا3 ـ گوتنبرگ صفر

نام بارسلونا هم در فهرست بزرگ‌ترین بازگشت‌ها در فوتبال اروپا ثبت شده است. دو تیم بارسلونای اسپانیا و گوتنبرگ سوئد در نیمه‌نهایی کاپ اروپا در سال 1986(1365 شمسی ) به یکدیگر رسیدند. سوئدی‌ها در دیدار رفت با درخشش نیلسون که دو گل از سه گل تیمش را زد، پیروز شدند. این نتیجه برای این‌که اطمینان حاصل شود گوتنبرگ قطعا به مرحله بعد راه پیدا می‌کند و بارسلونا هم دیگر شانسی ندارد کافی بود، اما کاتالان‌ها سرسخت‌تر از آن بودند که شکست به این سنگینی را بپذیرند. مردان بارسلونا با هت تریک آلونسو سه گل خورده دیدار رفت را جبران کردند تا با توجه به نتیجه مساوی سه بر سه از دو دیدار رفت و برگشت کار به ضربات پنالتی کشیده شود. در ضیافت پنالتی‌ها بارسایی‌ها موفق‌تر بودند و پنج بر چهار حریف سوئدی خود را شکست دادند تا به فینال کاپ اروپا راه پیدا کنند. بارسایی‌ها در فینال با استوابخارست روبه‌رو شدند و در ضربات پنالتی قهرمانی را به حریف رومانیایی واگذار کردند.

5 ـ دربی کانتری ـ رئال مادرید (کاپ اروپا ـ فصل 1976 ـ 1975)

دیدار رفت: دربی کانتری 4 ـ رئال مادرید یک

دیدار برگشت:رئال مادرید 5 ـ دربی کانتری یک

این فصل از رقابت‌های کاپ اروپا نیز شاهد یکی از بزرگ‌ترین بازگشت‌ها بود. این یکی به نام رئال‌مادرید ثبت شده است. دو تیم رئال مادرید و دربی کانتری در مرحله دوم رقابت‌های کاپ اروپا به هم رسیدند. دیدار رفت به میزبانی تیم انگلیسی برگزار شد جایی که جورج هت تریک کرد (دو گلش از روی ضربه پنالتی بود) و نیش هم زننده یکی از چهار گل تیم انگلیسی بود. رئالی‌ها اما تنها یک گل زدند که از سوی پیری زده شد. بازیکنان دربی کانتری این نتیجه را برای صعودشان به مرحله یک‌چهارم نهایی کافی می‌دانستند، اما سخت در اشتباه بودند. رئالی‌ها در دیدار برگشت زمین تا آسمان با آنچه در دیدار رفت بودند تفاوت داشتند و بی‌محابا روی دروازه دربی کانتری حمله کردند که نتیجه‌اش این شد که مارتینز (دوگل)، سانتیانا (دو گل) و پیری از روی نقطه پنالتی در مقابل تک‌گل جورج تیمشان را در دیدار برگشت پنج بر یک پیش انداختند. رئال با نتیجه شش بر پنج دربی کانتری را برد و به یک‌چهارم نهایی صعود کرد.

هیلدا حسینی‌خواه ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها