دانشمندان ناسا نقشه 360 درجه ای جدیدی از کهکشان راه شیری ارائه کردند.
شفاف ترین نقشه راه شیری منتشر شد

این نقشه یک تصویر 360 درجه است که نگاه بی سابقه و بی نظیری را از کهشکان ما فراهم می کند.

این تصویر در واقع ترکیبی از دو میلیون تصویر فروسرخ است که تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا طی 10 سال اخیر گرفته است.

این تلسکوپ و تصاویر پردازش شده آن توسط محققان دانشگاه ویسکانسین، علاوه بر فراهم آوری دید جدیدی از ساختار کهکشان راه شیری، افزودن بیش از 200 میلیون جرم جدید به کاتالوگ کهکشان راه شیری را امکان پذیر کردند.

این تصویر تعاملی که به صورت آنلاین منتشر شده ، قابل زوم کردن است و به کاربران امکان می دهد به سطح کهکشان نگاهی انداخته و بر اجرام آن از جمله سحابی ها، حباب ها، قلب کهکشان و دیگر پدیده های عجیب و غریب آن زوم کنند.

این تصویر موزاییکی 360 درجه ای در کنفرانس «TEDActive 2014» در ونکوور منتشر شد و بخشی از پروژه «Glimpse36» است که سطح کهکشان ما را از تمامی جهات نقشه برداری می کند.

این تلسکوپ سه درصد از آسمان ما را هدف قرار داده اما به خاطر تمرکز بر نواری در اطراف زمین که در لبه سطح کهکشان راه شیری قرار دارد، بیش از نیمی از تمامی ستاره های کهکشان را نشان می دهد.

دانشمندان می گویند اگر بخواهیم این تصویر را چاپ کنیم به یک کاغذ به بزرگی یک استادیوم فوتبال نیاز داریم از این رو این نقشه به شکل یک مجموعه از تصاویر به طور آنلاین منتشر شده است.

تلسکوپ اسپیتزر در سال 2003 به فضا پرتاب شد و برای تهیه تصاویر سطح راه شیری در نور فروسرخ 172 روز یا چهار هزار و 142 ساعت زمان صرف کرده است اما این نخستین بار است که این تصاویر برای تهیه یک دید پانورامیک به هم چسبانده می شوند.

راه شیری یک حلقه مارپیچ مسطح است و منظومه شمسی ما در بخش یک سوم بیرونی کهکشان و بر روی یکی از بازوهای مارپیچی قرار دارد.(مهر)