یورش شبه‌نظامیان به پارلمان لیبی که هفته گذشته صورت گرفت موجی از نگرانی را نسبت به آینده سیاسی این کشور پدید آورد. به همین مناسبت وزرای خارجه کشورهای غربی در نشست ویژه‌ای که با محوریت اوضاع لیبی در رم برگزار شد، ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع وخیم امنیتی و سیاسی در لیبی، از مقامات این کشور خواستند تا برای برقراری امنیت و دموکراسی وارد مذاکرات جدی شوند.
کد خبر: ۶۵۳۱۶۶

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این نشست بین‌المللی تاکید کرد: بی‌ثباتی مزمن و خطر تجزیه لیبی مانع عادی‌سازی و بهبود اوضاع سیاسی در این کشور می‌شود. به گفته او، ادامه فعالیت گروه‌های مسلح غیردولتی موجب کارشکنی در روند سیاسی و افزایش جنایت‌ها در لیبی می‌شود. لاوروف در ادامه سخنانش از جامعه جهانی خواست تا تمامی گروه‌های سیاسی در لیبی را به آغاز مذاکرات جهت اجرای اصلاحات سیاسی و برقراری امنیت در این کشور که بر لبه پرتگاه جنگی داخلی قرار دارد، تشویق کند.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: اکنون لیبی در مرحله‌ حساس و سرنوشت‌سازی به سر می‌برد و این کشور در حال تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات است. فدریکا موگرینی، وزیر خارجه جدید ایتالیا نیز در این نشست تاکید کرد: کند بودن روند تحقق دموکراسی در لیبی اجازه کمک‌رسانی جامعه جهانی به این کشور را نمی‌دهد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز اوضاع لیبی را نگران‌کننده دانست.

در یک خبر دیگر مربوط به لیبی اعلام شد که نیجر، الساعدی القذافی، پسر معمر قذافی را که پس از سرنگونی نظام حاکم بر لیبی در سال ۲۰۱۱ به این کشور فرار کرده بود به لیبی بازگردانده است. به گزارش ایلنا و به نقل از رویترز، دولت لیبی با صدور بیانیه‌ای تائید کرد که الساعدی را ازدولت نیجر تحویل گرفته و وی به طرابلس منتقل شده است. اکنون دو پسر قذافی یعنی سیف‌الاسلام و الساعدی در چنگ حاکمان جدید لیبی بوده و در انتظار محاکمه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها