موضوع دیگری که میخواهیم روی آن تاکید کنیم، فواید زیادی است که این طرح برای خود شما خواهد داشت، اگر بهدلیل سختیهای پیادهسازی وبسایت خود دلسرد شدید یا نه به این شدت، صرفا کمی کمانگیزه شدید! و به گرمکنندهای نیاز دارید که از امیدها و انگیزهها برایتان بگوید و مانند روز اول چنان دلگرمتان کند که راه را محکم و با اطمینان بروید، این دوست انگیزه بخش، میتواند طرح کسب و کار شما باشد، چرا که از آینده برایتان میگوید، از همان حقیقتی که روز اول باعث شد شروع کنید. بسیاری از ایدهها در میان راه و سختیهای آن رها شده و بعد از مدتی با بهانهگیریها، توجیه و بعد از آن فراموش میشوند.
برای نوشتن طرح کسب و کار راحت باشید، تاکید میکنم، در آرامش کامل باشید. این یعنی شما این طرح را برای بانک یا سرمایهگذارها نمینویسید که ادبیاتی سخت و پیچیده داشته باشد. طرح را برای این مینویسید که بدانید دقیقا چه میخواهید و چطور به آنچه میخواهید، باید برسید و در کنار آن ارزیابی کنید اجرایی شدن ایده، چه منافعی را برایتان خواهد داشت. در مرحله بعد لازم است صادق باشید، چرا که اساس کاربردی بودن طرح کسب و کار، درستی اطلاعاتی است که برای اینکار در نظر گرفته شده است و این نکته همان فاصلهای است که این طرح را مدرکی ارزشمند یا کاغذ پارهای بیارزش میکند.
هرچه میخواهد دل تنگت بگو
این مرحله، گام اول برای نوشتن یک طرح کسب و کار ساده برای ایده شماست؛ چه وبسایتی میخواهید؟ قرار است دقیقا چه کنید؟ بهصورت واضح و شفاف از سیر تا پیاز آنچه را در ذهنتان است روی کاغذ بیاورید. سپس از خودتان بپرسید، چرا؟ چرا این ایده و وبسایت برای شما جذاب است؟ چه چیز بهدست میآورید؟
در مرحله بعد، سراغ رقبا بروید، آیا سایتی که مدنظر شماست، مشابه هم دارد ؟ اگر سایتهایی شبیه آن در حال فعالیت هستند، چه ایرادها و چه محاسنی دارند؟ و اگر مشابهی ندارد، چرا تا به امروز کسی سراغ آن نرفته؟ ایده شما بسیار خاص و بکر است یا ایراد و گلوگاهی برای آن وجود دارد ؟ (لطفا صادق باشید و آرمانی فکر نکنید، این پرسشها برای پشیمان کردن شما از اجرای ایده نیست، این پرسشها و بررسی پاسخ آنها، برای اطمینان شما در مسیر است)
پس از بررسی رقبا، وقت آن شده که ببینیم این وبسایت چقدر مشتری بالقوه خواهد داشت؟ هر چند ارزیابی این کار دشوار است، اما میشود پیشبینیهایی کرد؛ مثلا ببینیم تعداد جستجوهای مرتبط با ایده ما در گوگل چقدر بوده است یا اینکه سایتهای این صنعت چه میزان بازدید و مخاطب دارند و از کسانی که اهل اینترنت و دنیای مجازی هستند بپرسیم و در یک گفتوگوی دوستانه نظرشان را جویا شویم. کمکم ایدهتان از حالت خامی درمیآید. سپس سراغ مرحله بعد یعنی ملزومات اجرای ایده بروید؛ برای اجرایی کردن ایده چه چیزهایی نیاز است؟در این بخش فقط مواردی را که باید هزینه کنید، ننویسید و همه چیز را یادداشت کنید، از زمانی که باید برای آن صرف کنید تا هزینه تبلیغات و... . (واقع بین باشید، مخاطبان از روز اول بهسمت وبسایت شما سرازیر نمیشوند، صرف زمان و تبلیغات، نیاز ضروری کسب و کار شماست)
به مراحل پایانی نزدیک میشوید. پیشبینی خود را از میزان درآمد وبسایت بنویسید، از چه طریقی قرار است درآمد داشته باشید و در نهایت سود کسب کنید، فروش تبلیغات؟ فروش کالا؟ فروش خدمات؟ ارسال ایمیل تبلیغاتی؟ خیلی واضح بنویسید از هر یک از این روشها چه میزان درآمد را انتظار دارید؟/ ضمیمه کلیک
سجاد بهجتی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حجتالاسلام دکتر حسن رضاییمهر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم از مهمترین نقش رئیس مکتب جعفری میگوید