اگر این روزها از خیلی‌ها درباره شغلشان بپرسید، با این پاسخ روبه‌رو می‌شوید: «من شغل آزاد دارم!» البته بسیاری از مشاغل در این گروه قرار می‌گیرند که یکی از آنها فروشندگی است؛ از فروش لباس و کیف و کفش گرفته تا کتاب و ابزارآلات صنعتی. شما فکر می‌کنید فروشنده‌ها در معرض چه آسیب‌هایی قرار دارند؟
کد خبر: ۶۳۰۵۸۱

شاید در نگاه اول حرفه فروشندگی چندان سخت به نظر نرسد، اما ساعت‌ کاری طولانی، کار در تعطیلات، مرخصی‌های بسیار محدود، رقابت با هم‌صنفان برای جذب مشتریان بیشتر و راضی نگه داشتن آنها با سلیقه‌های متفاوت از جمله مشکلات این شغل است. اگر هم بحث فروش لباس و کیف و کفش مطرح باشد، در ایام نوروز و فصل مدارس با افزایش حجم کار، آسیب‌های شغلی هم بیشتر می‌شود.

بفرمایید بنشینید

افرادی که به‌عنوان فروشنده در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها کار می‌کنند، به دلیل رفت و آمد مداوم مشتری‌ها دست‌کم 80 تا 90 درصد مدت زمان کار خود را در حال ایستاده یا نیمه ایستاده می‌گذرانند و همین ایستادن‌های طولانی آنها را در معرض آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی قرار می‌دهد. همچنین واریس ازجمله بیماری‌های عروقی است که با افزایش سن و بالا رفتن وزن تشدید می‌شود. گردن درد، کمردرد، پادردهای مزمن بویژه هنگام خواب و استراحت و انواع آرتروز از جمله آسیب‌های حرفه فروشندگی است. به همین دلیل به فروشنده‌ها توصیه می‌شود در ایستادن افراط نکنند، در ازای هر یک ساعت کار ایستاده حدود ده دقیقه بنشینند و هر سه تا چهار ساعت یکبار حدود ده دقیقه (مثل سر ظهر یا شب که سرشان خلوت است) را به نرمش‌ سبک گردن، کمر، شانه و دست و پا اختصاص دهند.

استراحت در کار نیست

فروشندگی ازجمله مشاغلی است که فرد فرصت مرخصی رفتن پیدا نمی‌کند، چراکه بستن مغازه به معنی کاهش تعداد مشتری و ضررهای مالی خواهد بود. در عین‌حال کم نیستند فروشنده‌هایی که مجبورند تا دیروقت سرکار باشند و با این حساب از تفریح و وقت گذاشتن با خانواده و دوستان محرومند که گاهی اوقات همین موضوع زمینه بروز افسردگی، استرس و اختلافات خانوادگی را فراهم می‌کند و حتی آستانه تحمل فرد را کاهش می‌دهد و نه‌تنها شغل بلکه سلامت فرد فروشنده را به خطر می‌اندازد.

مشکلی به نام بیمه

یکی از مهم‌ترین مشکلات فروشنده‌ها مشکلات بیمه‌ای است، چراکه بسیاری از افراد شاغل در حرفه فروشندگی مجبورند از بیمه خویش‌فرما استفاده کنند و به دلایل متفاوت مثلا هزینه بالا عطای بیمه را به لقایش می‌بخشند.

وقتی حساب و کتاب‌ها همخوانی ندارد

تغییر نرخ ارز، تحولات بازار، رخدادهای اجتماعی و خانوادگی و سیاسی بر کار بیشتر فروشنده‌ها تاثیر مستقیم دارد و با کوچک‌ترین اتفاقی ممکن است فروشنده در مسائل مالی بویژه در معاملات چکی دچار بحران شود. بنابراین فروشندگی را می‌توان جزو مشاغل پراسترس طبقه‌بندی کرد. اگر دنبال کار بی‌دردسر هستید، هرگز سراغ این حرفه نروید.

تینا گلناری / کارشناس بهداشت حرفه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها