خرس های قطبی به رغم جثه بسیار بزرگ، خوی وحشیانه و مهارتشان در شکار امروزه در معرض خطر جدی انقراض نسل قرار دارند. خرس های قطبی منحصرا در قطب شمال و مناطق منتهی الیه شمالی کره زمین زندگی می کنند.
کد خبر: ۶۲۷۴۷۱
خرس‌ قطبی ، نماد شمالگان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مگزین نتور، به  رغم آب وهوای سخت و زیستگاه خصمانه خرس های قطبی این جانوران زیبا و منحصر به فرد صدها هزارسال و بلکه بیشتر توانسته اند بر شرایط دشوار محیط زیست خود فائق آمده و به بقا ادامه دهند. تا اینکه ابتدا شکار بی رویه این حیوانات توسط شکارچیان مهاجر سفید پوست برای پوست و گوشتشان، سپس شکار بی رویه حیواناتی که طعمه های سنتی خرس های قطبی محسوب می شوند و سرانجام تغییرات آب و هوایی که منجر به آب شدن قطعات بزرگ یخ که مناطق قطبی را در شمالگان به یکدیگر متصل می کرد، ناقوس خطر انقراض نسل این عروسک های سفید پشم آلود اما خطرناک را به صدا در آورده است.

دور نیست روزگاری که نسل های بعد تنها از روی عکس قادر به مشاهده خرس های قطبی باشند. رمی ماریون، عکاس و نویسنده حیات وحش از 20 سال پیش تاکنون هرسال مدت 3 تا 4 ماه مناطق قطبی را می پیماید . رمی در جریان این سفرها به ویژه به جانوری که بسیار به آن علاقه دارد توجه نشان می دهد، نماد واقعی شمالگان : خرس قطبی. 12 عکس از مجموعه رمی ماریون با سوژه خرس های قطبی را برای این گزارش انتخاب کرده ایم.


              
یک خرس قطبی نر بالغ در جستجوی شکار و شاید جفت پهنه گسترده یخهای قطب شمال را می‌پیماید. خرسهای قطبی نر به غیر از فصل جفت‌گیری همواره در انزوا زندگی می‌کنند.


              
با نخستین اشعه‌های گرمابخش آفتاب بهاری خرس ماده راهی را از لانه‌اش به بیرون گشوده و توله‌هایش را خارج می‌کند. برای مدت چندین روز خانواده در نزدیکی لانه باقی مانده و خرس قطبی ماده و توله‌هایش پس از استراحت راهی که به محل تغذیه آنها منتهی می‌شود را در پیش می‌گیرند.


              
خرس قطبی تنها در قطب شمال و منتهی‌الیه شمال کره زمین زندگی می‌کند. در سال 2006 جمعیت کلیه خرسهای قطبی بین 20 تا 25 هزار قلاده برآورد شده بود.


              
خرس های قطبی نر جوان برای روزهای دشوار و نبردهای سخت دوره جفت‌گیری وقت خود را به بازی جنگ می‌گذرانند.

توله خرس های قطبی بازیگوش، کنجکاو و ماجراجو هستند و گاهی اوقات به دلیل همین خصوصیات از مادرشان جدا می‌افتند. آنها اغلب روی پشت مادر بازی کرده، گوش های مادر را گاز گرفته و روزانه پنج تا شش نوبت شیر می‌خورد.


              
خرس قطبی را باید تک سوار قطعات یخ لقب داد. این حیوان اغلب در مجاورت سواحل زندگی می‌کند. خرس قطبی با سرعت متوسط 4 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و قادر است مسافات بعید را تا 50 کیلومتر در روز و 6 هزار کیلومتر در سال بپیماید.


              
تصویر یک خرس قطبی نر بالغ که در جستجوی شکار از سطح یخ زده دریا به سوی صخره‌هایی که یخ‌هایشان به دلیل گرمایش زمین آب شده روان است.


              
مساحت اقیانوس منجمد شمالی و دریاهای مجاور آن در فصل زمستان 14 میلیون کیلومتر مربع بوده و پوشیده از قطعات یخ است. در تابستان مساحت یخ در حال حاضر بیش از 2/4 میلیون کیلومتر مربع نیست. تغییرات آب و هوایی و هیدرولوژیک کوچکترین اقیانوس جهان در حیات محیط زیست این منطقه از کره زمین نقش بسیار مهمی را دارد.


              
زندگی خرس های قطبی وابسته به قطعات یخی است که روی آب را می‌پوشاند و این مساله به جانور امکان می‌دهد تا زمان هر چه بیشتری را روی قطعات یخ سپری کند.


              
خرس های قطبی ماده برای شیر دادن به توله‌هایشان راحت‌ترین شیوه نشستن را انتخاب کرده و برای مدت بیش از یک سال به توله‌ها شیر می‌دهند تا آنها قادر به خوردن گوشت شوند.


              
خرس های قطبی ماده به ندرت بیش از دو توله به دنیا می‌آورند. بنابراین زایمان سه توله خرس برای یک خرس قطبی ماده امری استثنایی است.


              
رودررو با یک خرس قطبی نر بالغ. رمی ماریون عکس هایی را که از حیات وحش و مناظر قطب شمال تهیه می‌کند با هدف این که مشاهده‌کنندگان نسبت به غنی بودن این حیات وحش و در عین حال شکننده بودن آن توجه نشان دهند به نمایش می‌گذارد. گزارش : بهرام  افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها