اعتدال سبب ایجاد تعامل بین آحاد جامعه و بلکه در میان اکثریت جوامع بشری می‌شود

اعتدال همچون فضیلتی اخلاقی

اعتدال از ارکان اساسی پویایی فرد و اجتماع انسانی است، چه فردی که به اعتدال و میانه‌روی خوی و الفت بگیرد و چنین تربیتی را در مزاج خود بپروراند، به مرور صاحب این فضیلت می‌گردد تا به عدالت و اعتدال ـ که معیار اساسی آن دوری از هرگونه افراط و تفریط است ـ دست یابد.
کد خبر: ۶۲۲۰۵۰

اگر این فضیلت اخلاقی از افراد بافضیلت به اکثریت جامعه تعمیم یابد و بتواند جزو ارزش‌های درونی شده جامعه مفروض گردد و نهادهای اجتماعی نیز با سعه صدر در رعایت اعتدال و میانه‌روی اهتمام ورزند به مرور این فضیلت اخلاقی در تمامی اجزای پیدا و پنهان و شقوق جامعه تسری پیدا می‌کند، لذا می‌توان در آن جامعه معتدل خصوصیات بارز اخلاقی از جمله انصاف، عدالت، مروت و دیگر شقوق فضایل اخلاقی و انسانی الهی گونه را ادراک و احساس کرد.

در جوامع اسلامی و بخصوص جامعه شیعی ایران زمین ـ که از تربیت اخلاقی حضرت ختمی‌مآب(ص) و مولا علی(ع) و حضرات ائمه اطهار(ع) الگو گرفته‌اند ـ اعتدال باید شرط و شق اساسی این جوامع باشد، چه با نظری در سیر زندگی این بزرگان ـ که نعمتی علمی و عملی برای پویندگان سیر الی الله محسوب می‌شوند ـ درمی‌یابیم، اعتدال نقش اساسی و پراهمیت در تربیت اسلامی دارد، چنانکه سفارش این حضرات معصومین(ع) به پیروان در مرعی داشتن اعتدال چه در خواب و خوراک، ‌همنشینی،‌کسب رزق و روزی، خرید و فروش،‌ تربیت فرزندان و اعتدال در حقوق خواهران و برادران، ‌همسر، اجتماع و حتی در جنگ‌ و مقابله با دشمن ـ بشدت و حدّت توصیه شده است.

افراط و تفریط سمی است که اگر در تفکر افراد ریشه دواند، به بروز ظلم و ستم و بی‌عدالتی (چه عمدا‌ و چه سهوا) منجر خواهد شد و این موضوع سبب می‌شود در مسیر پویایی و تعالی جامعه (اگر حتی به حد ذره‌ای نیز باشد) درنگی رخ دهد. همچنین این درک سبب می‌شود جامعه‌ای همچون جامعه ایران که بناست مداوم به سوی کمال فردی و اجتماعی و کسب مقامات مادی و معنوی الهی گون در مسیر سیر الی‌الله حرکت کند، دچار سستی و کاستی شود. از این رو افراط‌ها سبب دوری از عدالت و انصاف شده، ظلم‌ها، ستم‌ها و اجحاف‌های فراوانی را به جامعه تحمیل می‌کند، تفریط‌ها هم که سستی‌ها و کاستی‌ها را به دنبال دارد، سبب وقفه در حرکت جامعه و افراد آن در سیر کمال می‌شود، لذا رعایت اعتدال و انصاف به‌جد می‌تواند سعادت و تعالی فرد و جامعه را تضمین کند.

اما این جامعه معتدل نیازمند الگوست تا با تاسی به آن چارچوب خویش را شکل دهد. در این میان زندگی حضرت مولا علی(ع) نمونه بارز و الگویی مناسب و حقیقی از اعتدال، انصاف و عدالت است. در حکومت علوی اعتدال، مانع ظلمِ ظالم است و احقاق حق مظلوم می‌کند و داد ستمدیدگان را می‌ستاند و نیز اقتصاد که از ارکان مهم تمدن اسلامی است به مدد اعتدال و انصاف ـ که در فکر اقتصادی و صرف هزینه‌های بیت المال مرعی می‌شود ـ مانعی در قبال نابرابری‌ها و شکاف‌های متعدد فرهنگی، اخلاقی و معیشتی قرار می‌دهد که تزلزل در این مورد و دیگر عوامل در آن جامعه سبب بروز رخدادهای هولناک و انواع آفت‌های سخت می‌شود اما وجود اعتدال و انصاف در ذهنیت و اعمال فردی و به تبع آن اجتماعی، مانعی مهم و ستونی محکم و بنیادین در برابر چنین عواملی خواهد بود.

در حقیقت جامعه اسلامی و بخصوص شیعی ایران در شأنش نیست که مبتلا به چنین زنگارهایی باشد؛ چه تاریخ گواه است که شیعیان در صفین نمونه بارز تفریط و در نهروان، نمونه عینی افراط را علما و عملا ادراک و استنباط و معضلات ناشی از آن را تجربه کرده‌اند.

حضرت مولا علی(ع) در نهج البلاغه (از پی غم‌ها و دردهای بسیار که از این افراط و تفریط‌ها سینه مبارکش را می‌آزرد) می‌فرمایند: «به کسانی گرفتار شده‌ام که چون ایشان را امر می‌نمایم پیروی نمی‌کنند و چون آنها را می‌خوانم جواب نمی‌دهند... در میان شما ایستاده فریاد کنان یاری و همراهی می‌طلبم. سخن مرا گوش نمی‌دهید و فرمانم را پیروی نمی‌کنید... به توسط شما خونخواهی نمی‌توان نمود و به همراهی شما مقصودی حاصل نمی‌شود.» (خطبه 39‌/‌ نهج البلاغه فیض‌الاسلام)

پس اعتدال در جامعه و عصر ما و چه‌بسا در تمامی قرون و اعصار سبب ایجاد تعادل و تعامل بین آحاد جامعه (نه‌تنها در بین مسلمین بلکه در میان اکثریت جوامع بشری) می‌شود و در حقیقت فهم و درک قلوب عالم انسانی با توسعه اعتدال و انصاف بهتر و بیشتر به یکدیگر قرین و قریب شده و سیر کمال الهی گونه را در فرد فرد عالم انسانی به سوی حضرت جانان مهیاتر می‌نماید، چه افراط و تفریط حق‌الناس بر ذمه جامعه و افراد قرار می‌دهد و حق‌الناس از آفت‌های بسیار صعب و سختی است که اگر فرد یا اجتماعی بدان مبتلا شود باید بتواند در دادگاه عدل الهی از عهده ادای آن برآید تا به فلاح راستین رسد.

هوشنگ شکری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روز ادای دین

سفیر ایران در لبنان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «جام‌جم» از پیام‌های مراسم با شکوه بیروت می‌گوید

روز ادای دین

ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها