احتمال بازداشت احمدی‌نژاد

مدیرکل امور کارشناسی نظارت مجلس با بیان اینکه احمدی نژاد باید حضوری از اتهامات خود دفاع کند، گفت: غیبت غیرموجه احمدی‌نژاد در دادگاه منجر به بازداشت او می‌شود.
کد خبر: ۶۱۹۸۶۴
احتمال بازداشت احمدی‌نژاد

مجتبی ملک افضلی در گفت و گو با  خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به آیین دادرسی کیفری گفت: متهم می‌تواند در موارد خاص از جمله حوادث غیرمترقبه، عدم دسترسی به دادگاه، بیماری، فوت همسر، عدم امکان تردد به دلیل حوادث قهری و توقیف در دادگاه حضور نداشته و غیبت وی  موجه است، اما در موارد دیگر که  غیبت غیر موجه تلقی شده و دادگاه گواهی عدم حضور متهم را رویت نکرده باشد، برابرماده 117 آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری متهم به دستور قاضی جلب می شود.

وی ادامه داد: برابر قانون احضارنامه محمود احمدی نژاد به کارگزینی نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شده  و رئیس جمهورسابق  باید برای غیبت خود دردادگاه دلیل موجه ارائه کند.

وی با بیان اینکه دادگاه باید طبق روال طبیعی در امورقضایی اظهارنظرهای متهم را دریافت کند، افزود:  چنانچه دادگاه اظهارات متهم را وارد دانست برای وی قرار منع تعقیب صادرمی شود، اما اگر دادگاه دفاعیات متهم را کافی تشخیص نداند قرار مجرمیت برای وی صادرشده و پرونده برای رسیدگی وارد مراحل بعدی می شود.

دفاع قاطع اوباما از توافق ژنو

تلویزیون بی بی سی با بررسی توافق‌ها بین ایران و پنج به علاوه یک در ژنو به حمایت اوباما از این توافق اشاره ارد و گفت: اوباما  به انتقادهای تند جمهوری خواهان و حتی بعضی از اعضای بلندپایه حزب خودش یعنی حزب دمکرات پاسخ داده است او گفته است که این توافق در ژنو جلوی جنگ را گرفته است.

بی بی سی با بیان اینکه به نظر می رسد اوباما  تندتر از آنچه که انتظار می رفت  از توافق ژنو حمایت می کند گفت: از همان ابتدای این توافق گروههایی که مخالف این توافق بوده اند در نیویورک و واشنگتن ابراز تردید کرده و واکنش نشان دادند، تعدادی از سناتورها عمدتا سناتورهای جمهوری خواه و حتی چند سناتور ارشد دمکرات که به لابی اسرائیل نزدیک هستند از این توافق انتقاد کردند.

آقای اوباما در سانفرانسیسکو به این انتقادها پاسخ داد و گفت: این توافق بهترین شانس ما است که مطمئن شویم  برنامه هسته ایران صلح آمیز است، ما نمی توانیم همه مشکلات دنیا را با ارتش و قدرت نظامی مان حل کنیم و باید تعهد خود را به دیپلماسی نشان دهیم.

توافقنامه ژنو و آرایش قدرت در خاورمیانه

 سفیر پیشین آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی را زلزله ای برای آرایش قدرت در خاورمیانه توصیف کرد و گفت این توافقنامه جنگ سردی را که میان بسیاری از کشورهای غربی و ایران وجود داشت به پایان رساند.

رابرت هانتر سفیر پیشین آمریکا در پیمان ناتو در گفت وگو با ایرنا، ضمن تاکید بر دشوار بودن مسیر اعتمادسازی میان ایران و غرب گفت: این توافق هنوز در ابتدای راه است، اما گام نخست به سوی تغییری اساسی به شمار می رود.

وی درباره اهمیت توافقنامه هسته ای ژنو گفت: این توافقنامه جنگ سردی را که میان بسیاری از کشورهای غربی و ایران وجود داشت به پایان رساند و نه تنها امکان تغییر در عرصه هسته ای بلکه در دیگر مسایل را نیز نشان داد. دو طرف باید هوشیار باشند که عناصری در دو کشور وجود دارند که مخالف توافق هستند و نمی خواهند تنش ها میان دو کشور به پایان برسد.

رابرت هانتر درباره ابعاد منطقه ای توافقنامه ژنو تصریح کرد: روشن است که این توافقنامه یک زلزله در منطقه ایجاد کرد. اکنون همه کشورها باید برای همراستایی با این تغییر آماده باشند. در صورتی که دوراندیشی نزد رهبران منطقه ای و دولت آمریکا باشد و دیگر کشورهای غربی همکاری کرده و ایران نیز آماده باشد که بطور مثبت با آن برخورد کند، نتیجه این تغییر می تواند برای همه مثبت باشد. اما اسراییل و عربستان به روشنی از این تغییرات دچار نگرانی هستند و از آینده می ترسند.

در‌خواست کمک‌ آمریکایی‌ها از ایران

هنوز یک هفته از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ و از جمله آمریکا نگذشته ‌که مقامات کاخ سفید، ‌رسما از ایران درخواست کمک کرده‌اند تا یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های خود را با کمک ایران حل کنند.

به گزارش «تابناک»، کاخ سفید رسما از ایران درخواست کمک کرده ‌تا بتوانند یکی از مأموران سابق «اف‌بی‌آی» را که نزدیک شش سال پیش گم شده است، پیدا کنند؛ «روبرت لوینسون» از مأموران سابق اف‌بی‌ای در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش در ایران ناپدید شده است.

بر پایه بیانیه رسمی کاخ سفید که در ‌بیست و ششم نوامبر صادر شده، آمده است، ما با احترام از مقامات ایرانی می‌خواهیم ‌برای حفظ امنیت و سلامتی آقای لوینسون به ما کمک کنند تا وی به کشورش برگردد. در بیانیه کاخ سفید آمده است که لوینسون از جمله آمریکایی‌هایی است که زمان زیادی است دستگیر شده و خبری از او نیست. ایران بار‌ها اعلام کرده ‌که اطلاعاتی از سرنوشت آقای لوینسون در دست ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
۰
۰
بعضی از سناتورهای تند رو امریكا باید یك گوشمالی جنگی داده شود مثل شكار پهباد تا سرجا ی خود بشینند
آراز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
۰
۰
آقای احمدی نژاد اولین وآخرین رییس جمهوری هست كه ایران به خود دیده الان چند نفر از افراطیون با آبرویش بازی میكنند بدانند این كار رو با رییس جمهوران قبلی ویا با آقای روحانی میشه كرد 110روز گذشت چیكار كردند به غیر از عهدنامه ژنوچای كه فقط به آقای ظریف دل بسته بودند اینها هم بدانند فشار اصلی به آمریكا را آقای احمدی نژاد داد نه آقایان قبلی و بعدی شكایت های خود را آقایان به وزیران فعلی كنند كه اسم واژه را فقط عوض میكنند نه كار؟

نیازمندی ها