با وجود تکذیب مذاکرات محرمانه تهران-واشنگتن، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور ادعای گفت‌وگوهای محرمانه میانه ایران و آمریکا را تکرار کرد.
کد خبر: ۶۱۹۴۶۵
مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه گفت که کشورش از آغاز از گفت‌وگوهای محرمانه ایرانیان و آمریکایی‌ها درباره برنامه هسته‌ای اطلاع داشته و این موارد را «جان کری» همتای آمریکایی‌اش به اطلاع وی رسانده است.

فابیوس در گفت‌وگو با رادیو «فرانس کولتور» و «لوموند» گفت: «ما می‌دانیم  جان کری به من گفت گفت‌وگوهایی بین آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها در جریان است و من به محض شروع شدن گزارش دادم.»

روایت‌های متفاوت ظریف و کری

پس از امضای توافقنامه مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 یکی از مسایلی که جلب توجه می‌کرد، وجود تفاوت در بیان محمدجواد ظریف  وزیر امور خارجه ایران  و جان کری  وزیر امور خارجه آمریکا - بود؛ تفاوتی که برخی از آن به عنوان شکافی عمیق یاد کردند.

به گزارش انتخاب،جان کری  وزیر خارجه آمریکا  اظهار می‌کند که حق غنی‌سازی برای ایران، در توافقنامه اخیر به رسمیت شناخته نشده است. در متن توافقنامه ایران و 1+5، این جمله که «حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شده است»، به این شکل قید نشده و جان کری نیز تنها به همین مسأله استناد می‌کند.

محمدجواد ظریف  وزیر امور خارجه ایران هم در مقابل تاکید می‌کند که حق غنی‌سازی برای ایران، در توافقنامه اخیر به رسمیت شناخته شده است. در متن توافقنامه ایران و 1+5، به صراحت اعلام شده است که ایران می‌تواند اورانیوم را تا سطح پنج درصد غنی‌سازی کند و از سوی دیگر طبق این توافقنامه، قرار نیست هیچ موادی از ایران خارج شود. ظریف به همین مسأله استناد می‌کند.

در واقع هیچ‌یک از دو وزیر خارجه صحبتی خلاف واقع را مطرح نکرده‌اند بلکه بکارگیری عبارات و نوع استفاده و برجسته‌سازی آن‌ها در ادبیات این دو است که منجر به بروز این تفاوت شده است.

پاداش بزرگ برای ایران

اندیشکده آمریکایی «موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» در مقاله ای با حمله به توافق ژنو نوشته است که با نگاهی بلند مدت ، توافق نهایی میان ایران و شش قدرت جهانی ، بالقوه حاوی یک پاداش بزرگ برای ایران است.

به گزارش ایرنا ،رابرت ستلاف از مقامات ارشد این اندیشکده که عموما دیدگاههای رژیم صهیونیستی را بازگو می کند ، در این مقاله با عنوان «برنامه هسته ای ایران همچنان در حال رشد و مشت آمریکا در حال کوچک شدن است»، تصریح کرده است: دستاورد اصلی توافق با هیچیک از تیترهای نفسگیر مطبوعاتی همخوانی ندارد.

به نوشته وی ، روزنامه نگارهایی که توافق ژنو را با تیترهایی مانند تعلیق یا توقف برنامه هسته ای ایران توصیف کردند، تعریف غریبی از این کلمات دارند چرا که توافق ژنو برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند بلکه تحت شروط این توافق ، هزاران سانتریفیوژ ایران از جمله سانتریفیوژهای نوع آی.آر-2 به چرخش و تولید اورانیوم غنی شده - هر چند تحت محدودیت های تعریف شده - ادامه خواهند داد.

ساتلاف می نویسد: با نگاهی بلند مدت، توافق نهایی بطور بالقوه حاوی یک پاداش بزرگ برای ایران است.

تضمین های توافق هسته ای ایران و غرب

تلویزیون آمریکا با ارائه تحلیلی از تضمین های توافق هسته ای ایران و غرب گفت: تسلیم هرگز ممکن نیست،تضمین های توافق هسته ای از  الزامات مورد نیاز آژانس بین المللی انرژی اتمی بسیار فراتر می رود.

مارک فیدز پاتریک دبیر برنامه منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی در گفت و گو با تلویزیون آمریکا اظهار داشت: هر کس که کمترین شناختی را از ایران دارد می داند که ایران تسلیم شدنی نیست، در این توافق روش های بسیار نافذی برای اطمینان یابی گنجانده شده است که از الزامات مورد نیاز آژانس بین المللی انرژی اتمی بسیار فراتر می رود.

وی افزود: اگر ایران از عمل به توافق سر باز زند تحریم ها دوباره برقرار خواهد شد لذا من فکر می کنم که منتقدین اشتباه می کنند، این یک توافق مثبت است که برای اعتمادسازی منجمد کردن تحریم ها و توقف غنی سازی به عنوان مبنایی برای رسیدن به یک توافق جامع تر کفایت می کند.

توافق ژنو و خاورمیانه جدید

سردبیر روزنامه گاردین چاپ لندن در سر مقاله خود نوشت: چنانچه توافقنامه ژنو به سرانجام برسد، می تواند خاورمیانه را از نو شکل دهد.

در ادامه سر مقاله آمده است: آن چه در نخستین ساعات بامداد یکشنبه در ژنو رخ داد ، بزرگترین دستاورد دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و برجسته ترین توافق میان ایران و آمریکا طی دوران پس از انقلاب اسلامی است.

گاردین می نویسد : اگر حقیقتا دهه ها دشمنی با ایران به خط پایان رسیده باشد، آمریکا ناچار خواهد بود تا مناسبات خود با دوستانش در خاورمیانه را به شکل تازه ای تنظیم کند .

این روزنامه می گوید: باید از کسانی که در خاورمیانه ، در کنگره و در داخل ایران با این توافق مخالفند پرسید که راه جایگزینی که آنها پیشنهاد می دهند، چیزی به جز کشاندن خاورمیانه به یک جنگ دیگر است؟

توافق ژنو و خفت منافقین

 خیانت پیشگان بدکاره، شکست خوردگان بیچاره، بار دیگر کارنامه سیاه خود را در رشته جاسوسی برای موساد و سیا با خفت و خواری دریافت کردند؛ دیگر شورای ضد مردمی مدعی مقاومت به ریاست و رهبری پیر جاسوس دوره گرد (رجوی) به سه دهه جاسوسی و خیانت افتخار نمی کند..

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «مجاهدین»، رجوی با انواع ابزار و اهرمهای جاسوسی از جمله شورای تروریستی مقاومت سه دهه جاسوسی اتمی علیه منافع ملی میهنی مردم ایران را پشت سر گذاشت، عاقبت آبرو باخته و شکست خورده منزوی معرکه شد و جز ادامه پادویی برای رژیم صهیونیستی اسراییل و جیره خواری امپریالیسم و ... کاربردی ندارد.

آری رجوی و اربابان جنگ طلب و ایران ستیزش همگی سر در گریبان هم فرو برده و ساعت ها گریستند که چرا گزینه حمله نظامی اشان هوادار و طرفداری نداشت.

مریم قجر پیر جاسوس بدنام و نشان سالها بر طبل تحریم ایران کوبید و برای محروم کردن نوزادان شیرخواره از شیرخشک، بیماران خاص از دارو، خانواده های ایرانی از غذا و قوت لایموت تلاش بسیار کرد، ولی عاقبت تیرش به سنگ خورد، زمستان رفت و روسیاهی ابدی به ذغال ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
۰
۰
مرگ بر منافقین كثیف.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها