همه برنامه‌های تلویزیون در ماه محرم

شبکه‌های مختلف سیما در ماه محرم برنامه‌های مختلفی را ویژه عزاداری امام‌حسین‌(ع) به روی آنتن می‌برند.
کد خبر: ۶۱۳۱۹۰
همه برنامه‌های تلویزیون در ماه محرم

به گزارش فارس، امسال تلویزیون در محرم امسال به پخش چهار سریال جدید «عصر پاییزی»، «رخنه»، مینی سریال «خرده ستمگران» و «زمانی برای عاشقی» اقدام می‌کند که از میان آنها تنها سریال محمد حسین لطیفی ویژه این ایام تولید شده است.

شبکه یک سیما در ایام محرم 92 پخش سریال «بچه‌های نسبتا بد» را ادامه خواهد داد و از اواخر محرم «عصر پاییزی» را به روی آنتن می‌برد.

سریال تلویزیونی «عصر پاییزی» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی جمال شیرمحمدی ساخته شده است.

«عصرپاییزی» تا حدودی طنز است و پس از پایان ایام سوگواری محرم در 35 قسمت 40 دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

نسرین مقانلو، علی عمرانی، کورش تهامی، مهتاج نجومی، بهنوش بختیاری، سپیده خداوردی، علیرضا خمسه، امیرحسین صدیق، علی سلیمانی، سینا رازانی، رویا میرعلمی، رضا آهادی، شهرزاد عبدالمجید، سعید پیردوست و مرحوم رامین نعمتی از جمله بازیگران «عصر پاییزی» هستند.

شبکه دو سیما نیز به دلیل آماده نبودن سریال محرمش با عنوان «رخنه»، پخش سریال «همه‌ی بچه‌های ما» را تا پایان هفته ادامه می‌دهد.

علی دارابی پیش از این از پخش سریال «گندم‌های خیس» با عنوان جدید «رخنه» از شبکه دو سیما در ماه محرم خبر داده بود و اعلام کرده بود این سریال به کارگردانی حسین تبریزی در حال آماده سازی است و پس از پخش از شبکه دو، از شبکه تماشا نیز بازپخش خواهد شد.

بنا بر اعلام این شبکه، «رخنه» قرار است پس از آماده شدن در ایام صفر به پخش برسد.

«خرده ستمگران» نیز که سریال ایام محرم شبکه سه سیما معرفی شد، سال‌ها قبل در تلویزیون ساخته شده و برای اولین بار است که به روی آنتن می‌رود.

شبکه سه سیما سریال اپیزودیک «خرده ستمگران» به کارگردانی مسعود شاه‌محمدی را برای دهه‌ی اول ماه محرم در نظر گرفته است.

این مجموعه اپیزودیک است و در هر قسمت از آن داستان مجزایی اتفاق می‌افتد.

«خرده ستمگران» حال و هوایی کاملا جدی دارد و در آن سعی شده است به موضوعاتی به ظاهر بی‌اهمیت پرداخته شود که ما به آنها توجه نمی‌کنیم. محور اصلی قصه‌ها درخصوص خرده ستم‌هایی است که انسان‌ها در روابط اجتماعی در حق یکدیگر مرتکب می‌شوند.

این مجموعه در 6 قسمت 60 دقیقه‌ای پیش از این تولید شده و‌ آماده پخش است.

احمد‌ آقالو‌، احمد ساعتچیان، بهار کاتوزی، بهناز جعفری‌، الیکا عبدالرزاقی‌، رامین ناصر نصیر‌، مسعود سخایی ‌، امیر آقایی‌، حمیدرضا آذرنگ‌، مجتبی رستگار و فلامک جنیدی از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال ماه محرم شبکه تهران سیما «زمانی برای عاشقی» است.

یک اتفاق جدید برای این سریال افتاده است و آن اینکه با پخش در شبکه تهران همزمان از رادیو تهران هم پخش می‌شود.

سریال «زمانی برای عاشقی» (صدای سریال) که به صورت همزمان از شبکه پنجم سیما نیز پخش می‌شود، از اولین روز ماه محرم، ساعت 19 به مدت 45 دقیقه روی آنتن شبکه رادیویی تهران می‌رود.

«زمانی برای عاشقی» روایتگر زندگی حاج مرتضی با بازی فرهاد قائمیان، بازاری خوشنام و اهل خدا و پیغمبری است که یک اتفاق ناخواسته زندگی او را از این رو به آن رو می‌کند و او تصمیم می‌گیرد به حال و هوایی که سال‌ها از آن غفلت کرده، بازگردد.

مجموعه تلویزیونی «زمانی برای عاشقی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در 10 قسمت 45 دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبکه تهران تهیه شده است.

فرهاد قائمیان، رضا رویگری، عنایت شفیعی، علیرضا اوسیوند، حمید ابراهیمی، نصرت میرعظیمی، کاظم هژیرآزاد، احمد علامه دهر، محمود مقامی، زهره حمیدی، امین ایمانی، ابوالفضل همراه، امیر کاظمی، زهرا سعیدی، لیلا بلوکات، نفیسه روشن، سعیده عرب و ... بازیگران این مجموعه هستند.

سریال «زمانی برای عاشقی» همچنین همزمان از شبکه تماشا پخش می‌شود.

همچنین مدیر شبکه قرآن و معارف سیما برنامه‌های ایام محرم را در 6 محور اصلی بیان کرد و گفت: معرفی و تبیین نهضت عاشورا در تربیت جامعه و متجلی ساختن ارزش‌های اخلاقی و انسانی آن، معرفی مؤلفه‌های فرهنگی زندگی حسینی و الگوهای عاشورایی، تأکید ویژه بر تربیت نسل عاشورایی و توجه خاص به کودک و نوجوان، بررسی عبرت‌های قیام عاشورا، اشاعه ارزش‌ها و عوامل زمینه‌ساز بروز انقلاب فرهنگی عاشورا، تبیین شاخصه‌های حماسه سیاسی در حماسه حسینی از جمله راهبردهای برنامه‌سازی هستند.

دبیر شورای معارف سیما افزود:‌ همچنین پرداختن به بخش تربیت انسان در شکل‌گیری جامعه، پرداختن به شیوه‌های تربیتی و ارشادی امام حسین (ع)، بررسی ویژگی‌های شخصیتی امام حسین (ع) بنا بر ضرورت‌های جامعه، تحلیل روش‌های مورد استفاده امام حسین (ع) از شروع حرکت تا روز عاشورا، تحلیل محتوای سخنرانی‌های امام حسین (ع) در طول مسیر مدینه تا کربلا، تحلیل نگاه امام حسین(ع) به موضوع مرگ و زندگی و جایگاه این نگاه در تربیت انسان، تبیین نقش و جایگاه معلم، رهبر و امام در تربیت به ویژه در قیام عاشورا، تأثیر ایجاد روحیه حماسی در شکوفایی جامعه بشری، تبیین راز ماندگاری قیام امام حسین(ع) و بررسی شیوه‌های فرزند پروری امام حسین (ع) و ارتباط با خانواده از دیگر مواردی است که در برنامه‌های امسال معارف سیما به آن پرداخته خواهد شد.

وی در ادامه گفت :در این ایام بهترین مراسم، سخنرانی‌ها، مداحی ها و جلسات عزاداری از شبکه های مختلف پخش می شود.

گروسی همچنین با اشاره به اینکه توجه ویژه‌ای به ساختارهای متنوع همانند برنامه‌های گفت‌وگو‌محور، ترکیبی، میان‌برنامه، کلیپ، مشاعره، مسابقه تدارک دیده شده است، از راه‌اندازی نهضت مستندسازی در کشور و بهره‌گیری از ظرفیت استان‌های مختلف در این عرصه خبر داد و گفت: به معرفی چهره‌های جدید در قالب کارشناس برنامه و سخنران نیز پرداخته‌ شده است. همچنین توجه ویژه‌ای به ارتقای کیفی تولید میان‌برنامه‌هایی با مدت زمان کوتاه شده است.

دبیر شورای معارف سیما همچنین با اشاره به اینکه قرار است بهره‌گیری هدفمند از سخنرانی‌ها و محتوای فاخر مجالس عزاداری مورد هدف برنامه‌های سیما قرار بگیرد، افزود: توجه ویژه به عزاداری سنتی بر پایه معرفت دینی همراه با شور حسینی و تأکید ویژه بر پیوست پژوهشی برنامه‌ها در فرایند تولید از جمله نکاتی است که مورد توجه قرار گرفته شده است. و هر یک از شبکه ها برنامه های خود را بر مبنای رسالت خاص قرار داده اند شبکه یک سیما تبیین ارزش‌های الهی و نظام تربیتی فرهنگ عاشورا، شبکه دو سیما با بررسی ابعاد مختلف خانواده موفق دینی همراه با ارائه الگوی مناسب به کودکان و نوجوانان  شبکه سه سیما نیز با بررسی نقش ایمان و اعتقاد بر جوانان و گرایش آن‌ها به آزادگی و عدالت‌طلبی و تأثیر فرهنگ حسینی بر زندگی جوانان برنامه‌های خود را به روی آنتن خواهند برد. شبکه چهار سیما به تبیین ویژگی‌های انسان کامل و مؤلفه‌های تربیتی آن می‌پردازد. شبکه تهران فرهنگ حسینی و فرهنگ دوری از عافیت‌طلبی و دنیاخواهی را در برنامه‌های خود مد نظر قرار خواهد داد و شبکه قرآن نیز با هدف فرهنگ حسینی و جلوه حقیقی قرآن کریم و معارف اسلامی به رسالت خود در ایام محرم عمل خواهد کرد در شبکه جام‌جم نیز نگاهی جهانی به قیام و فرهنگ انسان‌ساز عاشورا برنامه اصلی خواهد بود.

گروسی ادامه داد: تقویت روحیه ایثار،‌ استقامت، فداکاری و شجاعت، تشویق جامعه به حساسیت در برابر وقایع پیرامونی و کل جامعه بشری، تقویت روحیه همدلی با نهضت‌های آزادی‌بخش و عدالت‌طلبانه به ویژه جهان اسلام، تقویت روحیه امید به آینده‌ای روشن و رسیدن به عدالت و آرامش واقعی و در نهایت طرح نظریه مهدویت و تبیین وظایف منتظران، معرفی شخصیت‌های منفی کربلا به منظور بررسی و تبیین عواقب قرار نگرفتن در مسیر تربیت صحیح و پیروی نکردن از رهبر، معرفی و شناساندن حیات‌ یافتگان قیام حسینی، تبیین نقش زنان و مادران در نهضت امام حسین (علیه السلام) و توجه ویژه به نقش عبادت به ویژه نماز در انسان‌سازی از جمله راهبردهای اصلی حاکم بر برنامه‌سازی معاونت سیما در محرم 92 است.و همچنین معرفی پیامدهای قیام عاشورا در عرصه فرهنگ‌سازی، آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی جامعه زمان امام حسین (ع) و مقایسه آن با برخی عناصر فرهنگی و اجتماعی امروز، توجه ویژه به الگودهی به کودکان با محوریت شخصیت حضرت علی‌اصغر (ع)، توجه ویژه به الگودهی به نوجوانان با محوریت شخصیت حضرت قاسم (ع) و حضرت عبدالله‌بن‌الحسن (ع) و فرهنگ‌سازی در خصوص تولید محصولات متعارف فرهنگی و هشدار در مورد محصولات نامتعارف در این زمینه بخش دیگری از راهبردهای تلویزیون در ایام محرم برای شبکه‌های سیما است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با تإکید بر این نکته که  انقلاب اسلامی ایران نمونه‌ای از تحقق انقلاب فرهنگی عاشورا، است گفت: بررسی اثرفرهنگ عاشورا بر انقلاب اسلامی، تحلیل و تبیین سیر تاریخی حرکت سیدالشهدا (ع)، فرهنگ‌سازی در زمینه عزاداری سنتی به دور از تحریفات، همراه شدن شور و شعور حسینی در عزاداری بر حضرت سیدالشهدا (ع)، تبیین موضوع پرورش امام حسین (ع) در دامان حضرت رسول اکرم (ص)، تبیین موضوع همگرایی نهضت امام حسین (ع) و معارف قرآن نیز از دیگر اهداف مورد نظر برای برنامه های این ایام خواهد بود.

همچنین گروسی در بخشی از این نشست از مقتل‌خوانی منظوم و منثور در برخی شبکه های سیما خبر داد. و تأکید کرد برنامه هایی چون این شب ها،سمت خدا و یاد خدا نیز در این ایام از شبکه های سیما به کار خود ادامه خواهند داد و عزاداری شهرهای مختلف چون تفت،حسینیه اعظم زنجان و بم کرمان و همچنین دیگر جلساتی که شناسایی شده اند از شبکه های مختلف به  بینندگان و عزاداران حسینی تقدیم خواهد شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها