تعیین تعرفه واقعی خدمات بیمارستانی تا پایان آبان

تعرفه‌های فعلی خدمات پزشکی بیمارستان‌ها، نه بیمار را راضی نگاه داشته است و نه بیمارستان‌ها را. از یک سو گفته می‌شود که تعرفه‌های فعلی خدمات پزشکی که در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود، با هزینه‌های واقعی بیمارستان‌ها از زمین تا آسمان فرق دارد و از سوی دیگر هم مردم از کیفیت خدمات پزشکی که در برخی بیمارستان‌ها ارائه می‌شود، گلایه‌مندند و از زیرمیزی‌های پزشکان در بخش دولتی و خصوصی کلافه شده‌اند.
کد خبر: ۶۱۲۸۵۹
تعیین تعرفه واقعی خدمات بیمارستانی تا پایان آبان

چند روز قبل هم معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس یادآور شد که تعرفه خدمات بیمارستانی در کشور هم اکنون یک سوم هزینه تمام شده خدمات است و تعرفه‌های مصوب فعلی با هزینه واقعی بیمارستان‌ها و نرخ تورم، فاصله زیادی دارد.

البته محمد آقاجانی تاکید کرد که افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی باید به گونه‌ای باشد که با افزایش سطح و عمق پوشش خدمات بیمه‌ای همراه باشد و به افزایش پرداخت از جیب مردم منجر نشود.

در همین زمینه روز گذشته، رئیس دبیرخانه سیاستگذاری بیمه و تعرفه وزارت بهداشت از تعیین قیمت واقعی خدمات هتلینگ بیمارستان‌ها تا پایان آبان خبر داد و به ایسنا گفت: برای تعیین تعرفه‌های واقعی، فرصت یکماهه در نظر گرفته شده است و به این ترتیب قیمت واقعی خدمات هتلینگ بیمارستان‌ها باید تا پایان آبان تعیین شده و برای تعرفه‌های سال 93 آماده شود.

در واقع، پس از چراغ سبزی که چند روز قبل معاون درمان وزارت بهداشت روشن کرد، حالا سازمان نظام پزشکی، وزارت رفاه و وزارت بهداشت با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنند تا پایان همین ماه، تعرفه‌های خدمات بیمارستانی را تعیین و این تعرفه‌های افزایش یافته را سال آینده اعمال کنند.

با این حساب باید انتظار داشت که هزینه خدمات بیمارستانی در سال آینده با افزایش چشمگیری همراه باشد؛ افزایش هزینه‌هایی که باید امیدوار باشیم به دوش مردم نیفتد و سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان را افزایش ندهد.

آیا افزایش تعرفه به دوش مردم می‌افتد؟

مطابق آمارها و اظهارنظرهای مکرر مسئولان وزارت بهداشت، هم اکنون بین 70 تا 80 درصد هزینه‌های درمان روی دوش مردم است و بیمه‌ها در بهترین حالت، فقط 30 درصد هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهند.

حال در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین خطری که این ضرب‌الاجل تعیین تعرفه واقعی خدمات بیمارستانی به دنبال داشته باشد، افزایش سهم مردم از هزینه‌های درمان باشد؛ یعنی چوب این تعرفه‌گذاری واقعی خدمات بیمارستانی را مردم بخورند و در غیاب بیمه‌ها، مردم بیش از میزان 80 درصد فعلی، هزینه‌های درمان بیمارستانی را از جیب پرداخت کنند.

علی کائیدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم هشدار می‌دهد که تا وقتی منابع مالی این تعرفه‌گذاری جدید تامین نشود، نمی‌توان با اطمینان گفت که سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان بیمارستانی در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند.

وی معتقد است که این تصمیم وزارت بهداشت، احساسی و نسنجیده است و احتمال دارد که بیمار حاضر در بیمارستان را به دلیل افزایش هزینه‌های بیمارستانی به وحشت بیندازد.

این‌که تعرفه‌های بیمارستان با هزینه‌ها نمی‌خواند، مورد تائید کائیدی است، اما او تاکید می‌کند: تا وقتی معلوم نباشد که آیا بیمه‌ها زیر بار افزایش تعرفه‌های خدمات بیمارستانی می‌روند یا خیر، نباید این تصمیم اجرایی شود زیرا احتمال دارد با واقعی شدن تعرفه‌های درمان، مردم بیشتری به دلیل فشار هزینه‌های درمان زیر خط فقر بروند.

اشاره این نماینده مجلس درباره خط فقر بیماران، به اظهارنظر چند روز قبل وزیر بهداشت برمی‌گردد که با صراحت اعلام کرده بود هرساله هفت درصد مردم به دلیل هزینه‌های درمان زیر خط فقر می‌روند و به همین دلیل نیز کائیدی ابراز نگرانی می‌کند که مبادا با افزایش تعرفه‌ها و واقعی دیدن آن، بیماران بیشتری خط فقر را به طور ملموس بچشند.

فشاری بر مردم نمی‌آوریم

وظیفه تعیین تعرفه‌های واقعی خدمات بیمارستانی به‌عهده وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پزشکی است.

با وجود آن‌که کارشناسان نظام سلامت ابراز نگرانی می‌کنند که نباید افزایش تعرفه‌های خدمات بیمارستانی، جیب بیماران را خالی‌تر کند، اما محمد جهانگیری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: حتما در تعیین تعرفه‌های خدمات بیمارستانی، فاکتور حمایت از مردم را فراموش نمی‌کنیم و مطمئن باشید این افزایش تعرفه‌ها فشار مضاعفی بر دوش مردم و بیماران اضافه نخواهد کرد.

البته با توجه به این‌که بیمه‌ها در زمینه پوشش دارویی بیماران صعب‌العلاج و داروهای گرانقیمت، سابقه خوبی ندارند و بیمه‌های سلامت، بدقولی‌های زیادی داشتند، بیم آن می‌رود که این بار هم بیمه‌ها با مطرح کردن مشکل کمبود بودجه، مردم را با تعرفه‌های واقعی خدمات بیمارستانی رها کنند.

جهانگیری با بیان این‌که در همین زمینه با بیمه‌ها هم صحبت شده است و آنها نیز تمایل دارند که در جهت واقعی کردن تعرفه‌های بیمارستانی حرکت کنند، خاطرنشان می‌کند: از سال 73 تا الان، این برای اولین بار است که تعرفه‌های خدمات بیمارستانی به طور واقعی دیده می‌شود و مطمئن هستیم که با این کار هم کیفیت خدمات بیمارستانی ارتقا پیدا می‌کند و هم مشکلاتی مثل زیرمیزی و مشکلات مالی بیمارستان‌ها حل خواهد شد که در این راه، بیمه همراه بیمار خواهد بود و قرار نیست که افزایش تعرفه‌ها به دوش مردم بیفتد.

در هر حال با توجه به این‌که در بحث حذف ارز مرجع برای واردات دارو هم قرار بود مشکلی برای مردم پیش نیاید، ولی در عمل، بیمه‌ها زیر بار مابه‌التفاوت قیمت دارو نرفتند، به نظر می‌رسد که این بار اگر قرار است تعرفه‌های بیمارستانی بازنگری شود و به سمت واقعی شدن حرکت کند، نقش نهادهای نظارتی باید بسیار پررنگ‌تر از ماه‌های قبل باشد تا مردم در سال آینده، یک تنه به نبرد تعرفه‌های سرسام‌آور بیمارستان‌ها نروند.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها