نورالله بیرانوند با بیان اینکه طرح برقیکردن راهآهن یکی از موضوعات مهم این حوزه محسوب میشود، در گفتوگو با ایسنا افزود: طرح برقیکردن راهآهن تهران ـ مشهد از سالها پیش در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تاخیری که در اجرا داشته، قرار است مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با با بیان اینکه در بحث تامین مالی متناسب با اجرای این طرح تاکنون توفیقی حاصل نشده و تلاش بر این است که اقداماتی در این زمینه صورت گیرد، تصریح کرد: برای اجراییکردن این طرح حدود 4300 میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده بود و تامین منابع مالی به عهده سرمایهگذار است که البته مبلغ ناچیزی برای این طرح اختصاص یافته و این طرح در فاز مطالعه باقی ماند و سرمایه مورد نیاز در حال بررسی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع راهآهن با بیان اینکه بر اساس جدول زمانبندی، اجراییکردن این طرح در بهترین حالت 24 ماه و در حالت واقعبینانه 36 ماه در نظر گرفته شده است، گفت: مرحله اول این طرح، طراحی شبکه بالاسری و زیرساخت برای ظرفیت 50 میلیون مسافر و 12 میلیون تن بار است و بحث سرمایهگذاری در ناوگان برای رسیدن به این میزان در مرحله دوم طرح قرار دارد.
طرح برقیکردن راهآهن تهران ـ مشهد با هدف پاسخگویی به تقاضای بازار و کاهش مصرف سوخت در سال 86 در سازمان مدیریت آن زمان تصویب و حدود 560 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد، اما با گذشت شش سال از تصویب این طرح اقدام خاصی به دلیل کمبود نقدینگی و تخصیص نیافتن اعتبار انجام نشد و فقط کارهای مطالعاتی این طرح صورت گرفته است که البته به اعتقاد مدیرعامل جدید راهآهن این طرح واقعبینانه نیست و باید قرارداد آن مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
در صورت بهرهبرداری از این طرح جابهجایی مسافر در مسیر ریلی تهران ـ مشهد به 50 میلیون نفر افزایش مییابد و مصرف سوخت نیز به یکهفتم مصرف سوخت قطارهای دیزلی خواهد رسید که این موضوع صرفهجویی ارزی را برای کشور به دنبال دارد. از سوی دیگر سرعت حرکت قطارها در این مسیر به 200 کیلومتر افزایش مییابد و زمان سیر بهشش ساعت کاهش خواهد یافت.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد