کد خبر: ۶۰۴۲۵۵
شنیدنی‌های رادیو برای شب‌های پاییز

پخش برنامه‌های شبانگاهی شب‌های بیقراری، روضه رضوان، رمز و راز معماری اسلامی، اندیشه‌های فلسفی، شبنم و شقایق و آیینه بزودی از رادیوهای ایران و تهران آغاز می‌شود.

همچنین برنامه‌های شاخص شبانگاهی رادیوهای ایران، تهران، فرهنگ، معارف و گفت‌وگو با شروع فصل پاییز به موضوعاتی چون الگوی خانواده امروز، ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی، ولایت، انسان کامل و انفاق می‌پردازند. امیر نوری، رضا خضرایی، مازیار ناظمی، حافظ آهی، رسالت بوذری، وحید رونقی و مژده لواسانی برخی گویندگان برنامه‌های شبانگاهی رادیو هستند.

ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در رادیو ایران

علیرضا عباس‌زاده، مدیر طرح و برنامه رادیو ایران درباره تغییرات برنامه‌های شبانگاهی این شبکه رادیویی با شروع فصل پاییز به جام‌جم گفت: شبکه رادیویی ایران برنامه‌های متنوعی همچون شوقستان، چراغستان، در جستجوی سیمرغ و راه شب را پخش می‌کند. هر یک از این برنامه‌ها در ساختارهای جذاب به مسائل متنوعی می‌پردازند تا از این طریق بتوانند نظر مخاطبان را جلب کنند.

وی افزود: قرار است برنامه‌های شبانگاهی و دیگر برنامه‌های رادیو ایران، جشنواره فیلم کودک را به شکل مطلوب انعکاس داده تا شنوندگان این شبکه رادیویی در جریان اتفاقات این جشنواره قرار گیرند.عباس‌زاده درباره برنامه‌های شبانگاهی رادیو ایران گفت: برنامه «چراغستان» روزهای پنجشنبه ساعت 22 به مدت دو ساعت از رادیو ایران پخش می‌شود. البته این برنامه از این هفته به مدت چهار هفته پخش نمی‌شود و مراسم دعای کمیل به صورت زنده و یک هفته در میان از مدینه و منا پخش می‌شود. همچنین ارتباط زنده با مدینه برقرار ‌شده و گزارش‌های متنوع از مدینه برای شنوندگان ارائه می‌شود.

مسابقه مشاعره شبانگاهی «در جستجوی سیمرغ» روزهای جمعه ساعت 23 از رادیو ایران پخش می‌شود. این مسابقه با اجرای امیر نوری برای آشنایی بیشتر شنوندگان با شعر و ادبیات ایران تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. این برنامه در ایام حج با رویکرد مناسبتی پخش می‌شود و شرکت‌کنندگان مسابقه در زمینه اشعار مناسبتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مدیر طرح و برنامه رادیو ایران درباره برنامه قدیمی «راه شب» گفت: برنامه «راه شب» رادیو ایران از سوی پنج گروه برنامه‌ساز این شبکه از جمله فرهنگ و هنر، دانش و اندیشه از شنبه تا جمعه از 30 دقیقه تا 2.5 بامداد پخش می‌شود. گویندگان این برنامه آرش احمدی، محمدرضا درویش، سعید اسلام‌زاده و داوود حیدری هستند و هومن نامور، مجری- کارشناس این برنامه است.

به گفته عباس‌زاده، هر یک از گروه‌های برنامه‌ساز متناسب با ماموریت‌هایشان این برنامه را تولید می‌کنند و این برنامه در فصل پاییز متناسب با مناسبت‌های تقویم رویکردهای متنوعی خواهد داشت و به موضوعاتی از جمله کاهش بلایای طبیعی، محرم و... می‌پردازد.

وی ادامه داد: با توجه به طولانی شدن شب‌ها در فصل پاییز، ریتم این برنامه هم تغییراتی می‌کند و به گونه‌ای خواهد بود که برنامه نه برای مخاطبان کسالت‌بار باشد و نه این‌که ریتم تندی داشته باشد که آنها را بی‌خواب کند.ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی از جمله موضوعاتی است که در برنامه‌های شبانگاهی فصل پاییز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. محرم از چهاردهم آبان شروع می‌شود، اما محتوای برنامه راه شب از سیزدهم آبان متناسب با این رویکرد پخش می‌شود.

برنامه شبانگاهی «شوقستان» به گویندگی احمد خالصی و رسالت بوذری شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 به مدت یک ساعت پخش می‌شود. این برنامه هم در فصل پاییز تغییراتی کرده است. برنامه «شب‌های بیقراری» با شروع ایام محرم و صفر جایگزین برنامه شوقستان می‌شود. دعوت از کارشناسان جدید از دیگر تغییرات برنامه‌های شبانگاهی رادیو ایران است.

رادیو فرهنگ و گفت‌وگو با بزرگان

رادیو فرهنگ دو برنامه شبانگاهی «نقد حال» و «در محضر استاد» را دارد که یک شب در میان ساعت 23 و 30 دقیقه از این شبکه پخش می‌شود.کاظم محمدی، کارشناس- مجری برنامه نقد حال به تهیه‌کنندگی فرامرز علیخانی است. در این برنامه داستان زندگی پیامبران روایت می‌شود. این برنامه در روزهای آینده قرار است به موضوع ولایت و انسان کامل بپردازد.

برنامه «در محضر استاد» هم به تهیه‌کنندگی طاهره نیافر به گفت‌وگو با بزرگان اختصاص دارد. این برنامه در روزهای آینده میزبان حبیب‌الله صادقی، هنرمند معاصر و استاد دانشگاه است. او قرار است در این برنامه درباره تاریخ و فلسفه هنر صحبت کند.

الگوی خانواده امروز در برنامه شبستان

شبستان، عنوان برنامه شبانگاهی رادیو معارف است که هر شب ساعت 23 و 15 دقیقه به مدت 45 دقیقه پخش می‌شود. مجتبی تونه‌ای، مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو معارف درباره تغییرات این برنامه در فصل پاییز به جام‌جم گفت: این برنامه با شروع بامداد پخش می‌شد، اما به دلیل درخواست فراوان از سوی شنوندگان درباره تغییر ساعت پخش، از اول مهر ماه ساعت 23 و 15 دقیقه پخش آن شروع شد.این برنامه به موضوعات فضائل اخلاقی، تفکر در آفرینش، تفکر در آسمان و زمین، دوری از رذیلت اخلاقی و آرامش معنوی می‌پردازد.

برنامه‌های جدید در راه رادیو تهران

برنامه‌های شبانگاهی «چراغ» و «تهران در شب» از رادیو تهران پخش می‌شود. برنامه چراغ از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 تا 23 و 30 دقیقه پخش می‌شود. این برنامه با توجه به مناسبت‌های تقویمی در فصل پاییز به موضوعات مختلف توجه‌دارد. در این برنامه میان‌برنامه‌هایی همچون کاغذ اخبار، آمبیانس، عصر آشنا و گنج سخن پخش می‌شود.

پخش برنامه «تهران در شب» هم از شنبه تا جمعه 30 دقیقه بامداد شروع می‌شود و تا 2 بامداد ادامه دارد. گویندگان این برنامه وحید رونقی، منصور اسکندری، رضا خضرایی، یوسف رحیمی، نیما تجبر، علی سلیمانی، حافظ آهی و سعید بارانی هستند.

به گفته پوریا معلم، مدیر گروه فرهنگ و هنر رادیو تهران (برنامه‌های شامگاهی) پخش برنامه تهران در شب در ایام محرم قطع می‌شود و ویژه‌برنامه دیگری جایگزین می‌شود.

این شبکه رادیویی برنامه‌های جدید شبانگاهی را برای پخش در نظر گرفته که از نیمه دوم مهرماه شروع می‌شود. پهلوانی سرود، عنوان یکی از این برنامه‌هاست که قصه پهلوانان از شاهنامه انتخاب شده و به روایت دکتر تجبر ساعت 22 پخش می‌شود. برنامه روضه رضوان با محوریت تلمیحات بزرگان فرهنگ این دیار از قرآن و احادیث به روایت دکتر تمیم‌داری ساعت 22 و 30 دقیقه پخش خواهد شد.

رادیو گفت‌وگو و پخش برنامه‌های متنوع شبانگاهی

رادیو گفت‌وگو از شنبه تا جمعه هر شب یک برنامه شبانگاهی پخش می‌کند. پخش این برنامه‌ها از ساعت 21 آغاز می‌شود و تا 23 و 30 دقیقه ادامه خواهد داشت. این شبکه روزهای شنبه برنامه‌های ورزش بدون ویرایش، صوفیا، راه روشن و پیرنگ، روزهای یکشنبه برنامه‌های افسون، روشنا، رصد و صدای صحنه، روزهای دوشنبه دنیای شیشه‌ای، زندگی ایرانی، نگارستان و روایت، روزهای سه‌شنبه نگاه نقره‌ای، فرارو، ملاقات و تماشا را پخش می‌‌کند.

روزهای چهارشنبه، برنامه‌های نمای روشن، ژرفای پیام، میراث گفتمان و میراث ماندگار، روزهای پنجشنبه برنامه‌های رهنما، اشراق، تا ظهور و زین‌قند پارسی و روزهای جمعه برنامه‌های نیم‌نگاه، جستار، بوستان فرهنگ و پشت‌صحنه پخش می‌شود.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها