این چند خبر که در آن مواضع متناقض بیان شده است بخوانید آنگاه درباره آن قضاوت کنید. اخباری که در چند روز گذشته از سوی مقامات آمریکایی منتشر شده و همگی نشان می‌دهد که نشانه‌های بی اعتمادی به آمریکا هر روز پر رنگ‌تر می‌شود.
کد خبر: ۶۰۲۰۸۷
ضد و نقیض‌ گویی‌های آمریکایی‌ها ادامه دارد

شاید برخی این روند را که در چند روز گذشته ایجاد شده مثبت بدانند و برخی دیگر آن را منفی تلقی کنند. آنهایی که مثبت می‌دانند شاید اعتقادشان این است که با حل مسائل ایران و آمریکا همه چیز خوب می‌شود، آنهایی هم که مخالف این نظریه هستند معتقدند آمریکا قابل اعتماد نیست و اتفاقات چند روز گذشته نمی‌تواند یخ‌های میان دو کشور را ذوب کند چون ماهیت آمریکا این است.

به خبرهایی که در چند روز گذشته و پس از بازگشت رئیس جمهور کشورمان از نیویورک از سوی مقامات آمریکایی منتشر شد و در آن مواضع آنها مطرح شد توجه کنید.

«اغلب اعضای کنگره آمریکا به شدت حامی اسرائیل هستند و قصد ندارند با کاهش تحریم‌ها فرصتی به ایران بدهند. بنابراین در عمل چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.خبرگزاری رویتر ضمن انتشار این تحلیل نوشت: بیشتر اعضای کنگره به فریبکاری حسن روحانی بدگمانند. جان مک کین، لیندسی گراهام و کلی آیوت سناتورهای جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای اعلام کردند ما باید در زمینه‌ این ابتکار عمل دیپلماتیک کنونی با چشمانی باز پیش برویم و نباید به ایران اجازه بدهیم تا از مذاکرات به عنوان وسیله‌ای برای تاخیر و فریبکاری استفاده کند. آرون دیوید میلر مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو مرکز «وودرو ویلسون» در واشنگتن گفت: کنگره قصد ندارد فرصتی به ایران بدهد و تا زمانی که اعضای کنگره شاهد اقدام قابل توجهی از جانب ایرانیان نباشد، چنین کاری نخواهند کرد.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما هم در مصاحبه‌‎ با شبکه سی.ان.ان. درباره آخرین تحولات مربوط به رابطه ایران و آمریکا صحبت کرد.وی در باره حق غنی سازی ایران تأکید کرد که به شرط آنچه وی التزام به تمام تعهدات بین‎المللی توسط ایران نامید، حق دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای و نه تولید آن را خواهد داشت.

صحبت‎ها سازنده بودند... ایرانی‎ها بر تعهد خود در زمینه عدم حرکت به سمت سلاح هسته‎ای بلکه به انرژی صلح آمیز هسته‎ای تاکید ورزیدند. ما و دیگران تاکید کردیم که ایران باید به تعهدات بین‎المللی خود بر اساس قطعنامه‎های سازمان ملل پایند باشد. و تحریم‎ها تا زمانی که در این زمینه اطمینان نیابیم، باقی خواهند ماند. دو طرف همچنین بر ادامه دیپلماسی در میانه ماه اکتبر در ژنو تاکید ورزیدند. امیدوارم در آنجا مذاکرات از آنجایی که چند ماه پیش متوقف شده بود، با یک موضع جدید از سوی ایران که مطابق با پیامی این هفته رئیس جمهوری روحانی در نیویورک از سر گرفته شود.

اما وزیر خارجه آمریکا با ابراز خوشبینی برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران ظرف ۶ ماه گفت: حصول این توافق ممکن است به بهبود روابط با تهران بینجامد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت:ایران می تواند حسن نیت خود را از طریق باز کردن تاسیسات هسته ای به روی بازرسان اثبات کند و می تواند چرخه غنی سازی اورانیوم خود را در سطح پایین حفظ کند.

وزیر امور خارجه کشورمان هم پاسخ اظهارات رایس را داده و در برنامه زنده« این هفته با استفانوپولوس» در شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز به عنوان پربیننده ترین برنامه خبری صبح های یکشنبه آمریکا در مقابل سؤالات چالشی مجری این برنامه از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران قاطعانه دفاع کرد.وی تأکید کرد: حق غنی سازی ایران قابل مذاکره نیست.

این اظهارات و مواضع کاخ سفید در ادامه دروغ پراکنی‌های آمریکایی‌ها در برقراری ارتباط تلفنی روحانی و اوباما مطرح می‌شود. تماس تلفنی از سوی رئیس جمهور آمریکا انجام شده است اما به دروغ اعلام می‌کنند تماس را رئیس جمهور ایران گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و تاکنون هم هیچگونه انحرافی در فعالیت‌های خود نداشته است.

بر اساس قوانین آژانس اعضای سازمان حق دارند در چارچوب مشخص شده به فعالیت هسته‌ای خود ادامه دهند و غنی سازی داشته باشند. این حق از سوی آژانسی در نظر گرفته شده است که قوانین آن را هم غربی‌ها تعیین کرده‌اند و اکنون خود آنها هم این قوانین را برای جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهند و خواهان تعلیق غتنی سازی هستند.

فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز بدون غنی سازی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟! مانند خودرویی می‌ماند که ساخته می‌شود اما سوخت برای حرکت ندارد!

غربی‌ها و آژانس هم که سوخت و اورانیوم غنی سازی شده لازم را به ایران نمی‌دهند. در واقع تعلیق غنی سازی یعنی تعطیلی فعالیت‌های صبلح آمزی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران. بسیاری از داروهای خاص از جمله داروهایی که برای درمان بیماری‌های سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد رادیو داروهایی است که با فناوری هسته‌ای تولید می‌شود و اگر با چنین درخواستی موافقت شود تولید آنها هم متوقف خواهد شد.

در قبال این درخواست هم هیچ پیشنهاد و ما به ازایی نمی‌دهند و تنها خواستار آن هستند ایران عملگرایی خود را نشان دهد.

آمریکایی‌ها هنگامی که پشت درهای بسته پشت میز مذاکره در کنار همپیمانانشان مقابل مقامات ما می‌نشینند چیز دیگری می‌گویند پشت میکروفن و دوربین‌های تلویزیونی می‌روند چیز دیگر.

نتانیاهو که تازه به آمریکا رفته است تا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند درخواست‌های خود را از اوباما مطرح خواهد کرد. این درخواست‌ها چیزی جز اتخاذ سیاست‌های خصمانه علیه ایران نخواهد بود و اوباما هم تمکین خواهد کرد.

این فضایی که در تحولات دو کشور ایجاد شده ماهیت‌ها را هر چند برای چندمین بار آشکار می‌سازد و این واقعیت را اثبات می‌کند هنگامی که رهبر معظم انقلاب با اشاره به این واقعیت که در دیدگاه آمریکایی‌ها گفتگو به معنای مذاکره برای رسیدن به راه حل منطقی نیست و از نظر آنها گفتگو به معنای وادار کردن طرف مقابل برای قبول حرفشان است، بنابراین ما همواره این نوع گفتگو را تحمیلی می دانیم و جمهوری اسلامی ایران نیز زیر بار تحمیل نمی رود، با تأکید مجدد بر خوشبین نبودن به چنین گفتگویی افزودند: البته من مخالفتی هم ندارم.

شاید اکنون زود باشد برای قضاوت، اما می‌توان با همین سیاست خوشبین نبودن و مخالفتی هم نداشتن ادامه داد.

محمد صفری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
خلیل
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
۰
۰
چقدر زشت است برای كشوری كه داعیه ریاست بر دنیا را دارد ولی آلت دست مشتی افراد با تفكرات خرافی(صهیونیزم)است.
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
۰
۰
افراطی و افراط گرایی همه جا هست و این نشاندهنده خیلی از واقعیات جامعه ما و آمریكا و هر جامعه دیگری است.
كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
۰
۰
سلام
به قول معروف به این آمریكایی ها رو كه بدی آسترشم می‌خوان. اربابشونم كه این صهیونیستهای كثیف هستن واقعا وای به حال مردم آمریكا كه از خودشون اراده ندارن
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
۰
۰
مصاحبه آقای جعفری فرمانده كل سپاه رو هم خوندم واقعا راست میگن اجازه آمریكایی‌ها با صهیونیست‌هاست برای هر كاری باید از اونا اجازه بگیرن
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
۰
۰
با اقا ی خلیل موافقم.
كمال
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
۰
۰
به هر حال با سیاست درست و دیپلماسی برنامه ریزی شده می توان توپ را به نفع خود در زمین مقابل انداخت و اگه آنها در عمل كمی صادق باشند و واكنش مثبتی نشان دهند، می توان قدم های بعدی را برداشت. در غیر اینصورت ما چیزی را ازدست نداده و آنها هستند كه در سطح بین المللی و اذهان عمومی رسوا خواهند شد ، گاهی با پنبه سر بریدن خیلی كاراتر از جنگ متقابل است

نیازمندی ها