نتیجه یک پژوهش بین المللی:

۹۰ درصد افراد راست دست هستند

دانشمندان با انجام مطالعه ای متوجه شدند که ژن «PCSK۶» در راست دستی یا چپ دستی انسان دخیل است و البته ۹۰ درصد مردم دنیا راست دست هستند.
کد خبر: ۵۹۶۹۶۳
۹۰ درصد افراد راست دست هستند

سال ها است که دانشمندان معتقدند راست دست بودن و یا چپ دست بودن انسان ژنتیک است، اما مشخص نبود که چه ژن هایی این موضوع را تعیین می کنند.

محققان دانشگاه آکسفورد، بریستول، اسکاتلند و هلند با انجام یک مطالعه موفق شدند شبکه ژن هایی که مسئول این امر هستند را جدا کنند.

محققان همچنین متوجه شدند که این شبکه در یک جنین در حال رشد موجب ایجاد تفاوت های راست و چپ در مغز می شود که به نوبه خود در ایجاد دست برتر نیز نقش دارند.

محققان خاطرنشان کردند: این ژن ها در روند زیستی دخالت دارند و جنینی که مراحل اولیه خود را سپری می کند از طریق این ژن ها از یک توپ گرد از سلول ها به یک ارگانیسم در حال رشد با تفاوت های جنبه چپ و راست تبدیل می شود.

انسان تنها گونه ای است که یک دستش قوی تر از دست دیگری است بطوریکه حدود ۹۰ درصد افراد دست راستی هستند اما عامل این موضوع همچنان به صورت یک راز باقی مانده است.

این گروه از محققان با انجام یک مطالعه بزرگ در ارتباط با ژنوم؛ هر گونه واریان مشترک ژنی را که باعث می شود یک دست انسان قویتر از دست دیگری شود بررسی کردند.

محققان متوجه شدند واریان ژنی که بیشترین ارتباط را در قوی شدن یک دست انسان نسبت به دست دیگری دارد در ژن «PCSK۶» قرار دارد که در استقرار اولیه تفاوت های چپ و راستی در جنین در حال رشد دست دارد.

محققان با بررسی مجدد مطالعات اولیه متوجه شدند که در موش ها، اختلال در ژن «PCSK۶» موجب بهم خوردن تقارن راست و چپ می شود که خود موجب استقرار غیر طبیعی ارگان ها در بدن می شود.برای مثال در این موش ها قلب و معده در طرف راست و کبد آنها در چپ قرار دارد.

با این حال محققان هشدار می دهند درحالیکه به نظر می رسد ژن ها در تعیین برتری یک دست نقش داشته باشند اما تنها عامل موثر نیز نیست بلکه ترکیبی از ژن ها، محیط زیست و فرهنگ نیز در این رابطه دخیل هستند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها