نمایندگان مجلس به دو فوریت طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، رای مثبت دادند.
کد خبر: ۵۹۳۲۲۹
موافقت مجلس با بررسی دو فوریتی طرح بازنشستگی پرداخت‌کنندگان حق بیمه کمتر از 10 سال

دو فوریت این طرح با 168 رای موافق، 15 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 223 رای به تصویب رسید.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: در حال حاضر افراد مسن بالای 60 سال در بین مردان و بالای 55 سال در بین زنان وجود دارد که حق بیمه‌ی کمتر از 10 سال را پرداخت کرده و به دنبال بازنشستگی هستند. همچنین افرادی هستند که فوت کرده و کمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت نمودند.

وی افزود: ما در این طرح به دنبال این هستیم که این دسته از افراد مابه‌التفاوت ماه‌های باقیمانده تا تکمیل حق بیمه‌ی 10 ساله را پرداخت کنند و بعد از آن مشمول حقوق بازنشستگی به میزان 10 روز در ماه شوند.

ابوترابی اضافه کرد: در این شرایط اگر سرپرست خانواده‌ای که کمتر از ده سال بیمه‌اش را پرداخت کرده فوت کرده باشد خانواده‌اش می‌تواند مابه‌التفاوت سالهای باقیمانده تا 10 سال را پرداخت کرده و مشمول حقوق بازنشستگی 10 روز در ماه شوند.

به گفته‌ی وی این طرح برای قشرهای مستضعف است که سالها بیمه پرداخت کردند ولی هیچ دریافتی ندارند.

عبدالرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در مخالفت با فوریت این طرح گفت: طبق اعلام اداره کل قوانین این طرح مغایر اصل 75 یعنی داشتن بار مالی و برنامه پنجم توسعه است که طبیعتا با ایراد شورای نگهبان مواجه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه چند ماه تا ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس باقی نمانده است می‌توان این موارد را در بودجه لحاظ کرد و بهتر است این بحث‌ها توسط دولت برای رفع مشکلات در لایحه‌ای به مجلس ارائه شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به عنوان موافق فوریت این طرح گفت: این طرح در دو سال گذشته در قانون بودجه لحاظ می‌شد اما امسال مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت با این استدلال که این موضوع قانون‌گذاری است. این طرح بار مالی ندارد چون قرار است افراد از محل پرداخت حق بیمه‌ خود دریافتی داشته باشند.

وی افزود: این اصطلاح درست نیست که این دسته از افراد که کمتر از ده سال حق بیمه پرداخت کردند چیزی عایدشان نشود. این در حالی است که در گذشته چنین موضوعی در بودجه لحاظ می‌شده است و ما برای تبدیل این موضوع به قانونی دائم آن را درقالب دو فوریت مطرح کردیم. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها