مراسم تودیع و معارفه جواد شمقدری و حجت‌الله ایوبی روز گذشته برگزار شد

انتقاد وزیر ارشاد از 300 پست در سازمان سینمایی

مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سینمایی محلی شد تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت کوچک شدن بخش‌های مختلف این وزارتخانه از تعدد صدور مجوزها در این وزارتخانه انتقاد کند و بگوید: این افتخار نیست که منتظر باشیم تا همه به ما رجوع کنند و 114‌مدل مجوز برایشان صادر کنیم.
کد خبر: ۵۹۳۰۱۹

به گزارش جام‌جم، مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سینمایی روز گذشته به طور همزمان با حضور تعداد زیادی از اهالی رسانه و کارمندان این وزارتخانه در سالن سینمایی برگزار شد.

شمقدری: کاری که با من کردید با ایوبی نکنید

در ابتدای این مراسم جواد شمقدری در سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای دوره مدیریتش پرداخت و خطاب به وزیر ارشاد گفت: در سال 90 بودجه مطلوبی داشتیم، اما در سال‌های 91 و 92 کم شد و جالب است که همه دولت‌ها فرهنگی‌اند اما اتفاق خاصی نمی‌افتد، لذا امیدوارم با اقدام مناسب جناب‌آقای جنتی بودجه سال آینده سینما و فرهنگ با ضریب 5 و 6 افزایش یابد.

او تاکید کرد: من این مسئولیت را رها نمی‌کردم و در‌آن زمان که بحث برکناری بود نمی‌پذیرفتم که خودم جدا شوم، چراکه به نظرم مسئولیت در جمهوری اسلامی به‌علت خون‌هایی که داده شده ارزشمند است و نباید آن را رها کرد.شمقدری در پایان سخنانش گفت: از همه سینماگران می‌خواهم کاری که با من کردند با ایوبی نکنند؛ درست است که ایوبی در سینما نبوده، ولی عاشق سینما و چهره‌ای فرهنگی است. در عرصه سینما صبر ایوب باید داشت و امیدوارم جناب آقای ایوبی بتوانند از پس این مسئولیت برآید.

انتقاد از صدور 114 نوع مجوز

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم ابتدا در واکنش به بحث برکناری آقای شمقدری گفت: برخلاف آنچه آقای شمقدری گفتند ما ایشان را به‌زور برکنار نکردیم، بلکه طبیعتا دولت تغییر کرده و هر دولت سیاست‌هایی را دنبال می‌کند و تغییراتی که در سطوح‌ مختلف لازم است. انجام می‌شود.

وی همچنین به انتخاب حجت‌الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی اشاره کرد و افزود: من همه شخصیت‌های مدیر در سینما را مرور کردم، اما مساله‌‌ای که برای من مهم بود به دلیل چالش‌ها و اختلاف نظرها هر کس را که می‌آوردم به یک طرف اقبال داشت؛ لذا آقای ایوبی را انتخاب کردم.

او سپس به مباحث کلان فرهنگی اشاره کرد و گفت: آنچه را که می‌شود، باید به بخش خصوصی واگذار کرد. این افتخار نیست که منتظر باشیم تا همه به ما رجوع کنند و دائم بخواهیم برایشان مجوز صادر کنیم. 114 بخش در وزارت ارشاد وجود دارد که نیاز به گرفتن مجوز دارند.

جنتی با اشاره به سازمان سینمایی گفت: در همین سازمان که بتازگی تشکیل شده است، حدود 300 پست وجود دارد و باید دید آیا می‌شود آنها را کم کرد؟ معاونت‌های دیگر هم به همین شکل است. باید آنها را کوچک و با استفاده از نیروهای کارآمد این بار را سبک کنیم.

خار کوچکی به نام مساله خانه سینما

حجت‌الله ایوبی، رئیس جدید سازمان سینمایی نیز گفت: با اعتماد متقابل می‌توان شاهد بروز خلاقیت‌ها و اتفاق‌های مهم در سینما بود. در همین چند روز غیر از شنیدن حرف‌های دوستان، تمام مقالاتی را که در رسانه‌ها منتشر شده بود، خواندم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به جایگاه سینمای ایران در بخش بین‌الملل گفت: حضور در عرصه‌های بین‌المللی حق ایران است. جهان منتظر شنیدن صدا و تصویر ماست. حضور در جشنواره‌های سینمایی حق سینمای ایران است، اما در جشنواره‌های معتبر و غیرسیاسی سینمایی موفق است که خودش باشد. کسانی که فقط برای جشنواره‌ها فیلم می‌سازند، نتوانستند در این عرصه بمانند؛ آنهایی ماندگار شدند که خودشان بودند.

ایوبی افزود: امیدوارم از حاشیه‌های سینمای ایران بگذریم و به متن برسیم. ما از متن غافلیم. باید به مردم آموزش دهیم تا به سینما بروند. سال گذشته سینمای ایران فقط ده میلیون مخاطب داشته است، در صورتی که در یکی از کشورهای کوچک اروپایی این رقم 200 میلیون است. صنعت سینمای ایران در حال خوابیدن است و ما باید با گفت‌وگو آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم.رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اتفاقات خانه سینما گفت: مشکل خانه سینما باید خیلی زود و با درایت وزیر و نظام جمهوری اسلامی ایران حل و فصل شود. سینمای ایران جوان رشیدی است که پرقدرت حرکت می‌کند، اما در پای خود خار کوچکی دارد و آن خار مساله خانه سینماست. امیدوارم هر چه زودتر این خار از پای آن خارج شود و سینمای ایران بتواند در چارچوب نظام جمهوری اسلامی بخوبی حرکت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها